Behöver få upp hästen i vikt.

fjert

Trådstartare
Hej! Har ett eng. fullblod på 20 år som jag har haft i nästan ett år, han var mager redan när han kom och jag har fortfarande inte fått upp honom i vikt. Ger lusern, betfor och i hagen har han fri tillgång.
har nyligen kollat tänderna (som han alltid haft problem med) och nu äter han mycket bättre.
Har någon tips på bra foder eller dylikt? Gör ont i mig att se honom för mager.

Sv: Behöver få upp hästen i vikt.

Vad har du för näringsinnehåll i grovfodret?

Hur mycket MJ och protein får han i sig?

Får han tillräckligt med selen och E-vitamin?

Linfröolja är bra att ge, innehåller mycket energi.

Min förra var ett eng. fullblod och han var 19 innan han fick somna in. Han fick som mest ca 3 kg Spillers Senior Condition Mix. Och fri tillgång på hösilage. Detta åt han ovasett innehåll i hösilaget (smrp 35-45, mj 7-9) och det var det som räddade oss. Plus 1 pkt bakjäst per dag då han var liiiite känslig i magen vid balbyte.

Hoppas det löser sig för er, det är aldrig kul att se sin häst mager...

När man har en svårfödd häst behöver man ge foder som är näringstätt, så de får i sig så mycket näring som möjligt med så lite tuggande som möjligt.
Du ger redan lusern som har högt proteininnehåll, så du bör nog hitta ett fodermedel med högt energiinnehåll. (jag brukar välja Vitafor Derby - kvarnbyfoders energifoder) Ge åtminstine 2-3 kilo av det, utöver den lusern ch betfor du brukar ge. Fortsätt med fri tillgång till grovfoder dygnet runt.

som ameo säger fri tillgång till bra grovfoder, lusern är ju bra, men behöver han betfor?En del hästar blir väldigt pigga utav betforen och då bränner de fodret man lyckats få i dem ;).Kli har oxå funkat bra när jag fodrat. Våra fullblod går även på Lympos musli som finns i flera kombinationer.Vi använder Kombin mycket.

Jag ger min häst Krafft Muskel. Det innehåller 370 g SRP jämfört med lusern som innehåller 105 g.
Jag ger olja också och han börjar se fin ut i hullet.

Vårt hö och hösilage är proteinfattigt och energirikt och han får 6 kg hö och 6 kg hösilage.

Det är en 4-åring på knappt 160 cm.

Det är kraffts Lucern som innehåller 105 gr smb rp! Finns andra märken som innehåller mer, men dock inte som proteinkoncentratet Krafft Muskel förstås! Men saknas det hull så är det energi som saknas inte protein!

Trycker på GILLA-knappen!

När man har en svårfödd häst behöver man ge foder som är näringstätt, så de får i sig så mycket näring som möjligt med så lite tuggande som möjligt.
Du ger redan lusern som har högt proteininnehåll, så du bör nog hitta ett fodermedel med högt energiinnehåll. (jag brukar välja Vitafor Derby - kvarnbyfoders energifoder) Ge åtminstine 2-3 kilo av det, utöver den lusern ch betfor du brukar ge. Fortsätt med fri tillgång till grovfoder dygnet runt.

Vitafor Derby brukar ge ett fint resultat på hullet, fattas det ytterligare protein i foderstaten blötlägger man Derbyn tillsammans med potatisprotein. Blir en jättegod gröt/mash tycker de flesta hästar!

Hur mkt lusern och betfor ger du?
Fortsätt som sagt att ge grovfodret fritt så långt det är möjligt. Både ute och inne. Fullblod kan ibland behöva sjukt mkt mat för att hålla hullet.
Lusern räknas som grovfoder så du kan ge flera kg per dag om det behövs. Om hästen är kinkig? Prova att byta lusernsort. Själv har jag fastnat för Spannex lusern (som eg är en gräs/klöver blandning och inte lusern) men den har bättre värden än många andra lusernsorter och hästen anser att den är mkt godare.
Du kan även tillsätta tex kallpressad linfröolja för att öka energimängden (innehåller nyttiga omegafetter).
Jag försöker undvika färdiga kraftfoderblandningar, onödigt dyrt och ofta innehåller det onödiga ingridienser.
Du kan också prova att ge något för att gynna mag/tarmfloran. Tex bakjäst, yea-sacc eller nån form av bakteriekultur. Finns väldigt många olika produkter.

Bra att tänder är kollade. har du kollat mask?
Som sagt fullblod kan behöva extremt mkt mat. Min 17-åring behöver nästan dubbelt så mkt MJ som stallgrannens halvblod som är lika storlek. Så bli inte förvånad om du behöver ge kanske 3-4kg lusern/dag. Det är bara att ösa på tills han sväller :d

Jag har då inge fullblod. Men jag har en 22 årig travare sto som kom som skin och ben. Hon fick första,andra året fri tillgång hö och massa kornkross+betfor vetekli olja mineraler och gurkmeja. Men i höstats fick hon 2 kg Groov 125 istället för kornkross och hon la på sig på dom små ställena som saknas.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
511
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama