Behov och dräktigt sto?

evis

Trådstartare
Ska stalla in det dräktiga stoet till veckan, och skicka iväg analys på hösilaget. Har dock en (hel) del frågor.
Tex ang detta med hur blött hösilaget är, detta varierar ju en del från bal till bal och även om näringsinnehållet kanske är någorlunda "lika" så avgör ju TS rätt mycket. Hur gör man med detta, räknar efter riktvärdena som blir på analysen och hoppas att det ska stämma?

Helst vill jag sätta henne på fri tillgång på hösilaget (dagtid i hagen), men jag är rädd att det är rätt lågt protein-värde i det och då är väl risken att kvoten blir helvajsing? Jag har lagt henne på ca 70-72 MJ i våras och det höll hon sej rätt LAGOM på. Kvot runt 6.1-6.2 men det är mycket möjlig att hon skulle må bättre på högre.
Vet dock sedan förra dräktigheten att hon sista månaderna, 2-3, äter MYCKET lite. Då var det ca 5, högst 6 kg hö hon fick i sej per dygn.

OM det är lågt proteinvärde i hösilaget, ska jag undvika fri tillgång isf och istället försöka ordna med "lite och ofta" istället? Med tanke på hur viktig kvoten blir/är under dräktigheten?

Kan jag balansera upp proteinet i hösilaget med lucernhack? hur mycket lucernhack kan man ge?

Nå, detta var ju dock lite "suddiga" frågor. Till de mer raka - vad bör behoven ligga på sedan och när bör jag börja ge mer? Hon räknades som klar den 4:e juni (seminerad 29, 31 maj och 2 juni). Kallblodstravare sto 13 år ca 400 kg. Var bra i hull och musklade sej bra på ca 70 MJ och kvot på ca 6.2 och detta är vad jag hoppas det ska gå att lägga henne på nu när jag stallar in henne (beroende på värdena på hösilaget, om jag kan ha henne på fri tillgång och isf hur mycket hon trycker i sej). Hur är det med Kalcium och Fosfor (kvoter och behov), och hur är det med andra mineraler? Selen tex - vanligt med brist på detta till fölsto??

Tack för hjälp, hoppas ni orkar svara på mina frågor (som säkerligen varit uppe hundra gånger tidigare..)!
 
Sv: Behov och dräktigt sto?

evis skrev:
Ska stalla in det dräktiga stoet till veckan, och skicka iväg analys på hösilaget. Har dock en (hel) del frågor.
Tex ang detta med hur blött hösilaget är, detta varierar ju en del från bal till bal och även om näringsinnehållet kanske är någorlunda "lika" så avgör ju TS rätt mycket. Hur gör man med detta, räknar efter riktvärdena som blir på analysen och hoppas att det ska stämma?

Räkna efter riktvärdena på analysen.


evis skrev:
Helst vill jag sätta henne på fri tillgång på hösilaget (dagtid i hagen), men jag är rädd att det är rätt lågt protein-värde i det och då är väl risken att kvoten blir helvajsing? Jag har lagt henne på ca 70-72 MJ i våras och det höll hon sej rätt LAGOM på. Kvot runt 6.1-6.2 men det är mycket möjlig att hon skulle må bättre på högre.
Vet dock sedan förra dräktigheten att hon sista månaderna, 2-3, äter MYCKET lite. Då var det ca 5, högst 6 kg hö hon fick i sej per dygn.

Det kan gå att ge fri tillgång och rätta till kvoten efter det, men det beror ju till stor del på innehållet i silaget, vilket du redan vet.

evis skrev:
OM det är lågt proteinvärde i hösilaget, ska jag undvika fri tillgång isf och istället försöka ordna med "lite och ofta" istället? Med tanke på hur viktig kvoten blir/är under dräktigheten?

Se förra svaret.

evis skrev:
Kan jag balansera upp proteinet i hösilaget med lucernhack? hur mycket lucernhack kan man ge?

Du kan i princip ge så mycket lucern som hästen orkar peta i sig. Problemet är ju att vissa hästar tröttnar på lucern och vill inte ha det. Då är det bara att räkna om foderstaten. :crazy:

evis skrev:
Nå, detta var ju dock lite "suddiga" frågor. Till de mer raka - vad bör behoven ligga på sedan och när bör jag börja ge mer? Hon räknades som klar den 4:e juni (seminerad 29, 31 maj och 2 juni). Kallblodstravare sto 13 år ca 400 kg. Var bra i hull och musklade sej bra på ca 70 MJ och kvot på ca 6.2 och detta är vad jag hoppas det ska gå att lägga henne på nu när jag stallar in henne (beroende på värdena på hösilaget, om jag kan ha henne på fri tillgång och isf hur mycket hon trycker i sej). Hur är det med Kalcium och Fosfor (kvoter och behov), och hur är det med andra mineraler? Selen tex - vanligt med brist på detta till fölsto??

Man börjar räkna med dräktighetstillägg från mån 8-9. I ditt fall borde behovet bli ungefär:

Mån 8-9
80 Mj, 500 Smrp

Mån 10
90 MJ, 540 Smrp

Mån 11
95 MJ, 560 Smrp

Mineralbehoven brukar inte räknas upp. Ger man inga selenberikade kraftfoder eller mineralfoder så kan det bli problem med selenbrist, men inte annars.

evis skrev:
Tack för hjälp, hoppas ni orkar svara på mina frågor (som säkerligen varit uppe hundra gånger tidigare..)!
 
Sv: Behov och dräktigt sto?

Tack för svar!

Fast blir inte kvoterna väldigt låga i ditt förslag? Räknar man inte med att det krävs mycket mer protein i senare delen av dräktigheten?
Kommer också ihåg att jag gav henne mycket, mycket mer sista dräktigheten. Vill minnas att hon låg uppåt 700 smbrp eller kanske även mer sista månaden. Kan det stämma?
 
Sv: Behov och dräktigt sto?

Kvoterna blir strax över 7 och är beräknade "enligt boken", med ett underhållsbehov på 6 i kvot. Dräktighetstillägget har en kvot på 12.

En häst som har ett högre underhållsbehov behöver kanske en högre kvot som dräktiga också.

mvh Jessica
 
Sv: Behov och dräktigt sto?

Äsch, nu hängde jag inte med men det kan bero på att jag är trött i huvudet...

560 Smrp genom 95 MJ blir 5,8 på min miniräknare..???
 
Sv: Behov och dräktigt sto?

Kvoterna blir: 6,25, 6 resp 5,90.
Jag ser ingen som blir strax över 7. Hur räknar du då Jessica??
 
Sv: Behov och dräktigt sto?

Jessica skrev:
Man börjar räkna med dräktighetstillägg från mån 8-9. I ditt fall borde behovet bli ungefär:

Mån 8-9
80 Mj, 500 Smrp

Mån 10
90 MJ, 540 Smrp

Mån 11
95 MJ, 560 Smrp


Måste ha fått hjärnsläpp. :o

Skyller på febern jag har fått. :angel:

Värdena bör vara:

mån 8-9

MJ 81
Smrp 546
kvot ca 6,7

mån 10

MJ 88
Smrp 630
kvot ca 6,8

mån 11

MJ 91
Smrp 672
kvot ca 7,4

Stämmer väl bättre tror jag.

Då är grundbehovet räknat till en kvot på 6. Har hon behov av en högre grundkvot så ska nog "dräktighetskvoten" också höjas lite.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
553
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp