Behov Haflinger

Shaggy

Trådstartare
Jag har ingen kunskap om haflinger och vet därför inget om vad behovet för en sådan häst är. I hagen i stallet går det en haflinger (ca 140 cm vikt okänd) som börjat tappa i vikt och frågan är hur stort behov har en sådan häst. Just nu får den ungefär samma mängd mat som min arabkorsning (150 cm 475 kg) som tränas och min är lite rund den här andra tappar trots att den bara går i hagen.
Räknas haflingern som kallblod? Vad kan underhållsbehovet vara för en sådan häst?

Sv: Behov Haflinger

Dom flesta haflinger klarar sig på enbart grovfoder, tex 8kg hö på en vuxen häst.
Beror såklart på höets värde med.
men hårdtränas den eller har lätt för att falla ur får man självklart stöda upp med mer grovfoder eller kraftfoder...;)

Som allt annat när det gäller foder mängder så är det individuellt, det som passar en individ i rasen passar inte en annan.

Haflingern klassas fortfarande som ett kallblod trots att den genetiskt sett hör till varmblodet.:smirk:

De brukar vara MYCKET lättfödda. Just nu går min "knubbis" på magert bete och lägger på sig ändå...

De brukar vara MYCKET lättfödda.
Det är vad jag också har hört men stämmer uppenbarligen inte på denna häst. Min häst tränas ganska rejält och jag trodde därmed att gav jag haflingern samma mängd mat så skulle den bli fet. Trots detta så faller alltså stackarn ur. Givetvis ger vi mer mat till den nu och hoppas på att det ska bli bra fort men man känner sig ju så elak i denna situation. Haflingern är inte min men jag fodrar den just nu eftersom vi bytt till mitt silage till den.

Eftersom dom fäller nu finns det individer som faller ur... har ett benrangel här...:o
mata på med mer grovfoder, och se om det hjälper!;)

Bra för att jag tycker att det är så himlans kul att räkna med foderstater, så räknade jag lite. Detta kanske inte stämmer, men på ett ungefär tror jag. Detta är alltså för underhåll, tränas hästen så behövs mer.

Grovfoder-Ts 5.0
MJ 52.9
Pr 317.2
Ca 21.1
P 13.2
Mg 7.9
Se 1.0

Min haflinger står på ca 74 mj o då är han ändå inte i nån extremträning. 15-årig valack som rids med inriktning dressyr, men just nu bara skogsridning.

Så de är nog väldigt individuellt!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 072
Senast: Twirro
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka