Behov för engelskt fullblod?

F

Francess

Jag undrar lite om behoven för engelska fullblod, ska bli fodervärd åt ett sto på 10 år som ska betäckas i sommar.

Var ligger basbehovet ungefär? Har inga erfarenheter av fullblod men har hört att de behöver mer än tex halvblod! Stoet i fråga rids inte för tillfället och ska vara mammaledig under hela dräktigheten.

Någon som har ett hum om hur många MJ och vilken kvot man ska ligga på som underhåll? Stoet är ca 165 hög och välbyggd.

Enda problemet är att vid avställnigen före jul drog inte ägaren ner på kraftfodret (pga kylan...h*n trodde det kunde behövas ändå) vilket resulterade i en proteinchock. Stoet har tappat en hel del päls...ända in på skinnet...och ser ganska skabbig ut. Det bildas som små krustor och de ramlar av med päls o allt! Men hon verkar inte ha några besvär av det. Det kliar inte eller så.

Enl äg är det helt ofarligt och så fort stoet fällt vinterpälsen och sommarpälsen växer ut ska inget synas mer av det inträffade. Jag har själv aldrig sett något liknande, men äg har tydligen sett det flera gånger (på andra hästar). Tydligen var det det kokta kornet som ställde till det...alldeles för hög giva.

Om någon kan hjälpa till är jag mycket tacksam!
 
Snälla, använd inte "proteinchock"... Matsmältningschock kanske, men INTE är det proteinet som är boven.

Vad har hon ätit tidigare? Lättast är ju att utgå från vad hon brukar äta och hur hon ser ut.
 
Det är inte mina ord utan ägarens! Enligt henne är det proteinet som ÄR boven...i det kokta kornet som stoet fick för mycket av pga avställning utan att dra ner på kraftfodret.

Det var eg bara en liten parentes! Det jag vill veta är vilka behov ett fullblodssto har av MJ och srp etc! Siffrorna alltså! Finns det någon här som känner till dessa?
 
OK, då vet du bättre nu då än förra ägaren :D Det är INTE proteinet som orsakat någonting.

Men vet du ungefär hur stora mängder foder hon fått? Mitt xx-sto åt ungefär 100 MJ när hon promenadreds.
 
Okej...det är bara det att h*n var väldigt påstridig om sina kunskaper i allt som har med hästar att göra! Och insisterade att det var proteinchock pga ej neddragen kraftfodergiva/kokt korn. Själv har jag aldrig sett något liknande, eller ens hört nåt om det!

Men vad kan det då bero på???

Nu får hon 3-3,5kg av Spillers Cool Mix, betfor (vet ej mänd) och ensilage (vet ej mängd, äg menar att man "inte kan ge hur mycket som helst av det", men hon sa att i hömängd skulle stoet behöva 1 bal om dan minst, fast då lägre giva Cool Mix, vet ej mängder tyvärr).
 
Då kan det vara rätt svårt att vet vad hästen har för mj behov. Det är väldigt svårt att utgå från andras fullblod också. Mitt fullblod väger 594 kg och står på 103 mj och rids ca 5 dagar i veckan lite mer än promenadridning. Tävlas ibland. Ett annat fullblod i stallet väger 555 kg och sår på 80 mj och rids som min. Ett tredje fullblod i stallet är större än min, har dock inte vägt honom men han väger säkert 15 kg mer än min och stod på ca 120 mj tror jag och han skrittas bara.
 
Okej...det är bara det att h*n var väldigt påstridig om sina kunskaper i allt som har med hästar att göra! Och insisterade att det var proteinchock pga ej neddragen kraftfodergiva/kokt korn. Själv har jag aldrig sett något liknande, eller ens hört nåt om det! :eek:

Men vad kan det då bero på??? :confused:

Nu får hon 3-3,5kg av Spillers Cool Mix (musli), betfor (vet ej mänd) och ensilage (vet ej mängd, äg menar att man "inte kan ge hur mycket som helst av det", men hon sa att i hömängd skulle stoet behöva 1 bal om dan minst, fast då lägre giva Cool Mix, vet ej mängder tyvärr). Äg ger även hackelse för att öka stråmängden. :(

Äg insiterar nämligen på att hästen inte ska äta något annat än ensilage/hö, Spillers produkter (Cool Mix företrädelsevis eftersom äg inte gillar pelleterat), foderkalk pga låg kalkhalt i Skånes marker och möjligen lite kokt linfrö plus hackelse alt. alfaalfa/lucern.

Äg påstår att svenska foder är underlägsna de engelska...att hästar bara kan tillgodogöra sig 75-80% av tex Kraffts sortiment medan de kan tillgodogöra sig 100% av Spillers! Vad vet jag? Låter lite konstigt i mina öron, men så är jag inte någon expert heller. :o

Äg avmaskar även sina hästar var 8:e vecka året runt. Jag protesterade lite...men äg insisterade på att det var de allra senaste rönen. För då kommer det inte ut några ägg eller maskar på markerna vid någon tid på året. :confused:

Jag har kört foderstaten i mitt program och det ska ge ca 126 MJ och 804 srp, *lågt* räknat. :)

Tackar och bugar för din experthjälp och dina råd. :bow:
 
Jag förstår att det är svårt! Det tycker jag ju själv :)

Och så finns det ju olika lätt/svårfödda fullblod. Det enda jag "vet" är att de oftast kräver mer än tex halvblod trots samma vikt/storlek. Tack för det du skrev!
 
Absolut senaste rönen kan du läsa här . Det är rent skitsnack att någon nånsin här i Sverige sagt att man ska avmaska var 8e vecka året runt... eller så är det nån lika oupplyst som hittat på det.

Om hästen skulle få "proteinchock" skulle den fått det redan på givan innan den vilade. Snarare att den reagerade på kornet som många hästar kan göra, eller så var det något helt annat som gav symptomen, bakterier i huden t.ex.

Svenska foder är anpassade efter svenska förhållanden, vilket inte engelska foder är. Det låter mer och mer som en människa som behöver hävda sig själv och inte tar reda på fakta. Känner såna i min närhet och har lärt mig ta ALLT de säger med en stor näve salt och strunta i att pressa för mer info, det är ingen mening, de är så låsta i sitt.
 
Jag måste ju säga att jag blir mer och mer skeptisk till ägarens kunskaper. Och jag litar helt klart mer på dig än på henne! Försökte diskutera det där med avmaskningen men fick lägga ner. :crazy:

Det är kanske engelska rön om avmaskning? Jag bad om namn el likn på den som påstått att man ska avmaska var 8:e v året om, med den infon fanns visst inte. Typiskt nog. :smirk:

Det jag känner till ang proteinchock (så kallad) är knölar under huden! Som insektsbett ungefär. Såna här krustor hör väl mer ihop med regnskållor eller täta täcken som inte avdunstar...med risk för att glida över på hästvårdsbiten. :)

Jag var också inne på korn-överkänslighet i största allmänhet, men det örat ville inte äg lyssna på. H*n var mycket tydlig med sina stora kunskaper och visste exakt vad det berodde på. Jag frågade ju om vet varit ute och tittat på hästen, men det behövdes inte eftersom ägaren kunde och visste så mycket själv.

Jag har även mycket svårt att acceptera att svenska foder rakt av bara skulle vara smältbara till 75-80% medan de engelska (läs Spillers) skulle vara till 100% pga att den är mikroniserad. Och om nu pellets är så förkastligt, varför har Spillers bara pelleterat förutom just Cool Mix!

Jaja, förståsigpåare finns det ju gott om. Men det märks ju tydligt när det är äkta kunskaper och när det inte är det. Vill inte ge ut mer info om personen, som rör sig i de högre kretsarna inom hästsporten. :o
 
Mycket troligt att det är engelska rön, där har de ju inte vår kyla. Men du skulle se vilka horribla avmaskningsannonser det finns i engelska tidningar!! Helt sanslöst sjukt, byte av preparat varje avmaskning och så då var 8e vecka... suck verkligen.
 
Spillers har tidigare haft flera muslifoder utøver Cool mixen som ær tænkt før hæstar i relativt låg træning, men jag vet inte om dom ændrade till pelleterat nær flyttade sin produktion.
Dær spillers tidigare hade sin produktion ær dom som tillverkar eggermans nu som också ska vara vældigt lika i innehåll.
Det ær møjligt att spillers har engelska ægare men det var i alla fall tidigare tillverkat i tyskland.
 
Låter onekligen överdrivet. Nog för att de har ett mildare klimat och så, men att byta preparat flera gånger varje år? Låter mer som gjort för resistens. Har inte de engelska maskarna någon viloperiod alls? Jag försökte förklara att styngflugorna blir man ändå inte av med, eftersom de kan flyga ett par km (eller mer?) dit det finns hästar att lägga ägg på. :crazy:
 
Det marknadsförs som ett engelsk foder i alla fall. Men det är möjligt att det tillverkas på annat håll! Så är det ibland med hundfoder tex.

De enda sorterna jag känner till av Spillers är de jag har ett par broschyrer om, det kan naturligtvis finnas fler varianter! Det de kallar "blood-stock nutrition" är i alla fall pelleterat, om jag inte missförstått i översättningen ("cubes"). :)
 
Blodmaskarna "vilar" när det är tillräckligt kallt eller torrt. England har väl varken särskillt kallt eller torrt :D
 
Haha! Nej det har du rätt i :D Fast ibland har de ju rejäla köldknäppar där med :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp