Behöver en annan åsikt!!

D

Dondimpen

Jag har ett 11 årigt halv blod. En stor häst,167, med ett ganska lagom temprament. På sista tiden har han blivit väldigt trött.
Jag vet inte om det bero¨på fodret eller inte. Just nu får han :
1 kg betfor, 1 kg havre, ½kg korn, mineraler, nypon och vitamin e. (han har fått b- vitamin under hösten också.) Och ca 11 kg hösilage om dagen. Som du ser får han mycket mat dår han är svår att hålla i hullet.
Jag orar mig för att han får för mycket mat...kan det stämma? men jag vill inte dra ner mer för då tappar han i vikt. Jag prövade att öka på lite men han blev inte piggare..jag vet inte riktigt vad jag ska göra..Han har haft nån veckas vila så det bör inte vara det heller..Tacksam för svar! :crazy:
 
Sv: Behöver en annan åsikt!!

Han får ju rätt mycket hö men det är klart att det beror naturligtvis på dess näringsvärde, men iaf jag, tycker inte att han får såå mycket kraftfoder???
Min får i dagsläget 2 kg havre, 1 kg Krafft Pluss BlåRöd, 1L betfor(innan blötläggning) och 1L vetekli. Detta efter en uträknad foderstat på analyserat hö.

Men det är ju så många andra faktorer som spelar in, så det är i princip omöjligt att så här kunna säga vad det egentligen beror på...
Hoppas du kan få "vettigare" svar av nån klokare.....
 
Sv: Behöver en annan åsikt!!

Men det är ju inte hö, utan silage. Så 11 kg är väl inte så mycket?
 
Sv: Behöver en annan åsikt!!

Har du tagit tempen och kollat att slemhinnor osv är normala?
Ni har inte installerat en fläkt som bullrar mer eller något sådant i stallet så han blir störd med nattsömnen?

Om hösilaget har en ts kvot på 54% är det mindre än 6 kg ts så det är ju inte förmycket hösilage iallafall.
 
Sv: Behöver en annan åsikt!!

Hejsan.

Det kan ju vara energi han saknar. Du kanske kan prova att höja havren, alternativt kornet, om han blir för het av havre. Tycker att det låter lite litet med 1 kg om han rids regelbundet. .
Mitt halvblod blev för ca 2 mån sedan väldigt fort trött när man red, höjde då havren med 3 liter (ca 1,5kg) och nu är hon hur pigg som helst. Men höj succesivt, så du inte får en kanonkula under dig :smirk:
Ger även henne kli och pellets vilket ger henne bra hull.
11kg hösilage låter inte för mkt.

Har du kollat tänderna. Oraspade tänder gör att de inte tuggar maten tillräckligt för att det skall kunna tillgodogöras ordentligt innan det kommer ut igen.

Ja det var lite tips. Hoppas att det blir bättre med honom!

/Malin
 
Thank u!

tack så mycket för alla svar. =) näe..det är inte för mycket då det är HÖ-silage..kanske ska pröva att öka givan lite mer då.. jag kollade tänderna för 1 månad sen...inga problem där..tack så mycket! :)
 
Sv: Behöver en annan åsikt!!

Hästar har inte nattsömn.

De sover i korta intervaller fördelat över dygnet.
 
Sv: Behöver en annan åsikt!!

Min häst är också svår att hålla i hull men är "bara" ca 160cm och ganska smäcker. Han får 12kg hö (analyserat med bra värden), 2,5kg havre, 300g torr betfor, 1/2dl olja och mineraler. Vet att en del hästar kan bli slöa av för mycket kraftfoder och piggnar till om de får lite mindre. Vet dock inte varför, för mycket protein kanske? Jag tycker dock inte att din häst verkar få för mycket mat men du behöver veta vad det är för värden på ditt stråfoder för att veta hur mycket han behöver i form av kraftfoder. Det är svårt att ge råd då det är många faktorer som kan spela in då en häst plötsligt uppfattas som trött och slö utgår dock från att du har kollat så att han är fullt frisk.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 157
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp