Allt beror nog på preparat, dos och hur länge medicineringen ska pågå.
Jag har fått hög engångsdos av kortisonpreparat (Betapred) vid två tillfällen (flera år emellan) pga kraftig reaktion på getingstick. Det hjälpte extremt bra och gav inga bieffekter alls.
Jag har också använt kortisonsalva på eksem - fungerar mycket bra, men ger tunn hud vid lång användning, så det gäller att "sluta i tid".
Min bästa vän gick igenom en stamcellstransplantation till följd av en benmärgssjukdom för några år sedan, och fick efter transplantationen kraftig GVHD (graft versus host disease - det nya immunförsvaret överreagerar på organ i den egna kroppen) och då medicinerades hon med höga doser kortison under lång tid. Hon fick "alla" biverkningar - typ 2-diabetes (som gick tillbaka efter medicineringens slut), svullen kropp, runda kinder, extremt speedad, känslomässig berg-och-dalbana, svårt att slappna av, svårt att sova, you name it.... Men i hennes fall var det bokstavligen en fråga om liv och död, hennes lever hade slutat fungera om hon inte fått den här kortisonkuren, så då var det ju "värt det". Och värt att nämna i sammanhanget är ju också att alla biverkningarna, hur kraftiga de än var, var helt reversibla. Idag har hon inga men efter den här tiden.