Behandling med chloromycetin

C

cazi

Hade veterinär ute nu ikväll för koll av min hästs öga. Var orolig att han fått skada på hornhinnan men tack och lov bara en lättare inflammation.

Han behandlas nu med ögonsalvan Chloromycetin 1% och skall göra det 3ggr/dag i en vecka.

Har någon därute en aning om hur tävlingskarensen är på detta läkemedel?

Jag har hört att det ska vara dopingklassat men kan verkligen inte hitta det någonstans.
Vi har en tävling bokat den 25 sep och hoppas kunna starta då. ( 2veckor from idag)

Har någon erfarenhet av detta preparat?

Tack för svar hälsning cassandra

Sv: Behandling med chloromycetin

Tyvärr är det antibiotika så du har 14 dagars karens från sista behandlingsdag så den tävlingen kan du stryka.

Är det antibiotika? Är det inte ett cortison preparat? Har för mig att man inte ska använda det om man misstänker att det är nåt sår eftersom det är cortison men jag kan ha helt fel? Fucitalmic har jag fått till vår hästs öga en gång.

gylle har rätt, det är antibiotika. Däremot är jag osäker på karensen. tror det för en del preparat är min 96 timmer? lyssna m din vet!

Veterinären visste inte. så får ta o ringa någon annan veterinär istället.. de va som tur inget sår i ögat och redan idag såg ögat mkt bättre ut..

ingen buke människa som använt medlet förr??

Veterinären visste inte. så får ta o ringa någon annan veterinär istället.. de va som tur inget sår i ögat och redan idag såg ögat mkt bättre ut..

Har använt preparatet vid många tillfällen.
Det är antibiotika.

Ultracortenol är däremot ett cortison som används efter att hornhinnan läkts men fortfarande är grått. Ska aldrig användas vid sår då det hela blir mycket värre.

Försökte via STC och hitta karenstiden men hittade inte.

Chloromycetin, och även dom allra flesta andra ögonmediciner som används på häst är ju till människor. Så jag tror att det är bäst att fråga berörd tävlingssektion.

Men ATT det är karens tvivlar jag inte ett dugg på. Frågan är..hur länge.

Lycka till!

AM

Det är antibiotika. Slå upp det på http://www.fass.se så ser du aktiv substans. Kan kanske hjälpa när du försöker bena ut det :)

jag ringer ridsportförbundet och frågar..

All antibiotika har 14 dagars karens även de antibiotika sorter som inte har fastställd karens för häst/tävling i alla fall när det kommer till ridsportsförbundets karenser (är inte insatt om travet har någon annan regel).
Har fått det svaret vid koll både avseende just en ögonsalva samt även vid pencillinsalva.

Fast travet och ridsporten har väl samma karenstidslista?
Haken är att det t ex står 'minst 96 h' för humanmedicinska preparat och för seminvätska med antibiotika t ex.

Men 'minst' är ju just minst, och frågan är om det räcker. Och ögonsalva 3 ggr/dag är ju lite skillnad mot 1 inseminering med antibiotika i vätskan t ex.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka