Behålla katterna?

G

geeo

Jag har två huskatter, Fia 1,5 år och Sara 6 månader. Jag hade Fia ca ett år innan jag adopterade Sara. Fia har jag aldrig haft problem med, dvs alltid gått på lådan utan några som helst problem.

Sara däremot har sedan jag hämtade henne (har haft henne sen juni nu) haft problem med att gå på lådan. Ibland går hon på lådan flera dagar i rad, tom någon vecka, utan att några olyckor händer men til slut så bajsar hon någonstans på badrumsgolvet eller i badkaret.

Jag har provat att ha flera lådor, provat flera olika kattsander, provat låda med och utan lock, rensat lådan två gånger per dag, och nu ser jag inga fler alternativ. Ringde veterinären som sa att jag kunde prova Feliway, att det kanske skulle hjälpa så jag har köpt en nu som jag ska prova men är tveksam om att det kommer att fungera. Det ska ju främst vara till för katter som är nervösa/oroliga/stressade och jag upplever inte henne så överhuvudtaget.

Är det någon som har något förslag? Eller är det avlivning enda alternativet kvar ifall Feliway inte fungerar?

Nu har jag provat Feliway och det blev bättre men inte helt bra. Hon bajsar en den utanför lådan fortfarande hemma hos mig. Men de senaste fem veckorna har båda katterna varit hos mina föräldrar pga att jag haft praktik på annan ort. Och hos dem har hon bara kissat utanför en enda gång och det var första helgen de var där, sen dess inget alls. Och hon har inte varit lös i magen på flera veckor, det har alltså blivit bättre hos mina föräldrar trots att de ger samma foder och har samma rutiner.

Nur undrar jag om det kan vara så att hon/de helt enkelt trivs bättre där? Hos mig bor vi på ca 36 kvadrat, mina föräldrar har en villa med källare och två våningar, ganska stort alltså. Och mina föräldrar har nu erbjudit sig att ta hand om katterna om jag vill. Egentligen vill jag ju ha dem själv, jag älskar dem. Men de verkar ju må bättre där, iaf Sara som nu använder lådan jämt.

Hur skulle ni göra? Finns det en chans att det skulle fungera hos mig? Skulle ni kunna tänka er att separera dem? För mig känns det väldigt fel att göra det... Jag skulle vilja ta hem dem när jag åker hem efter nyår och prova hur det går, men om det inte går så är det 110 mil till mina föräldrar... Usch jag vet inte vad jag ska göra, vill göra det som är bäst för katterna och ha dem hos mig, men jag vet inte om både de två sakerna går att få.

Sv: Behålla katterna?

jag skulle nog låtit kattorna flytta till föräldrarna om jag varit i din sits... alt. låtit katten som har svårt att hålla sig till lådan flytta eftersom hon verkar trivas bättre där...

36kvm är lite lite för att ha katt på tycker jag.. iaf om det är innekattor...

Jo dem är innekatter.

Det var aldrig några problem med att ha Fia på 36 kvadrat, hon har alltid varit nöjd och glad. Så för henner funkar det men kanske inte för Sara då... :(

Men kan man separera två katter bara sådär? Det känns fel på nåt sätt, de har ju äntligen börjat gillar varandra, leker och busar mm. Och då Sara kastrerades gick Fia runt och jamade väldigt mycket tills Sara kom hem igen.

Jag skulle låtit bägge katterna bo kvar hos föräldrarna. Det är ju tydligt att den ena inte trivs hos dig.

Det är åt det hållet det lutar. Eller jag har väl egentligen redan bestämt mig för det, det känns bara så ledsamt. Önskar det fanns en magisk lösning på att få Sara att trivas hos mig, jag fattar inte varför hon inte gör det.

:(
Trsit läge för dig men det bästa för kissarna verar ju vara att bo hos dina föräldrar. Det är starkt av dig att ta det beslutet. :bow:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama