Begränsad fri tillgång

C

coolcathy

Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips från alla er duktiga hästmänniskor där ute!
Till vintern ska alla mina tävlingshästar gå på lösdrift. En del funkar bra på fri tillgång, medans andra blir alldeles för tjocka!
Hur begränsa tillgången på hösilage för dom sistnämnda?
"Smala" hästar kommer att gå på en lösdrift, matvraken på en annan.
Kan tillägga att jag vill ha det så enkelt som möjligt, vill alltså inte behöva gå till hagen och portionera ut maten över dygnet, utan det ska funka så smidigt som möjligt för mig, så jag hinner göra annat än mata hästar.

Ni som har kommit på en smart/smarta lösningar kan väl höra av er här och berätta! Så tacksam för svar! Även smarta lösningar för hur hagarna ska se ut, har tillgång till mycket mark, med bra ligghallar, men ser gärna bilder på hur andra har löst det!

Sv: Begränsad fri tillgång

Jag vet en som hade sådan betesreducerare på de mer lättfödda hästarna, som också gick i samma som de mer svårfödda. Fri tillgång. Funkade super!

Fodergrindar?
Då kan du styra så att hästarna inte har tillgång till grovfodret hela dygnet.

Ge hö i någon form av nät, så att dom får pilla en stund med att få fram höet, då kan dom äta större delen av dygnet men ändå inte hinna få i sig så mycket.

MVH
Lotta

Vi byggde en "låda" med trä"galler"/ribbor där hästarna fick pilla ut höet. Då kunde man lätt fodra en eller två ggr per dygn och ändå hade de alltid att pilla med. Man kan ju stoppa dit halm osv också.

En annan ide är hönät med mindre rutnät, så det blir trögare att få ut stråna. Finns stora hönät som man kan packa och släpa ut. Har man skodda hästar är det kanske bäst att man förankrar hönäten i någon typ av foderanordning, så att de inte kan köra upp hovarna och fastna i näten. Alt hänga upp dem, fast de ska ju helst inte äta med huvudet höjt...

Du skulle kunna sätta ut hösilage, och skära ut rutor i den vita plasten, så de får pilla ut hö. Tror detta funkar bäst med rundbalar.
Sätt ut 2-3 balar (beroende på hur många hästar) och klipp ett par rutor/bal!
Så har de dessutom något att göra kalla vinterdagar..

Du skulle kunna sätta ut hösilage, och skära ut rutor i den vita plasten, så de får pilla ut hö. Tror detta funkar bäst med rundbalar.
Sätt ut 2-3 balar (beroende på hur många hästar) och klipp ett par rutor/bal!
Så har de dessutom något att göra kalla vinterdagar..

Hej!

Liknande detta skedde på förra stallet jag stog på. Detta resulterade i åtminstone 1 häst som sket plastbitar i olika storlekar. Skulle idag inte ställa mej i ett stall som gjorde så, med tanke på skaderisken på hästens tarmar..

/Lavinia

Som bortkommen skriver borde det absolut enklaste vara att ge 2 olika grovfoder.

Åh fy, lät inget trevligt.
Har dock en bekant som har så, och det funkar jättebra. Men det beror väl på hur hästarna är. Kanske inte är det ultimata för pilliga unghästar.

Jag har en foderhäck, en sån på pall med galler. Mina 2 unghästar går i egen hage om nätterna på fri tillgång, sätter någon kaka där och så står de och mumsar.

Vi löser det genom att ha 1 slags hö men i vissa hagar är det fri tillgång på hö i andra lägger vi in mindre hö men även halm.

Bild0083.jpg
[/IMG]

Bild0084.jpg
[/IMG]

Nu har jag fotat. Har en vattenledningsslang som nätet är trätt på och sen förankrat med karbinhakar längst ner. Enkelt att lossa när man ska fylla på. Nu på våren utfodrar jag med knippade höbalar under nätet men på vintern har jag hela hösilagebalar. Fungerar jättebra! Ser desutom snyggt och prydligt ut och minimalt med spill. :laugh:

Bra fråga:), det är flera nät ihopsydda, den är figursydd efter en bal. Men det rymmer iaf lätt en stor hösilagebal.

Vi hade ngt liknande i mitt förra stall, fast nätet sattes fast direkt i foderringen (som även hade tak). Smart med vattenslangen, verkar mkt smidigare när man ska byta bal!

Man kan ha rätt små rutor. Vi har 3x3 cm, samma som i förra stallet. Hästarna vänjer sig ganska snabbt, men i början fick de pilla ett bra tag. 3x3 cm rekommenderades bara till shettisar och hästar som äter obehindrat ur 4x4 cm (tror jag det var), men ingen av hstarna hade problem att äta genom 3x3 (hästar upp till 165 cm +).

Jag hatar ju allt som har med nät att göra och avskyr verkligen lösningar som gör att inte ätställningen för hästen blir rätt (hästen är byggd för att hålla huvudet lågt när den äter för att tänderna ska mala mot varandra på rätt sätt).

Den enda form av begränsning som jag har sett och som jag gillar har jag tyvärr ingen bild av men jag kan försöka beskriva.

Den bestod av två stycken blå plasttunnor som stod ovanpå varandra och hölls fast med en kedja som löpte från tak till golv (anordningen var placerad i öppningen av en ligghall).

Man fick i ca två balar hö som man tryckte i från toppen (där det fanns ett lock man kunde öppna). Det var sedan utskuret 2- 3 öppningar långt ner där hästen kunde komma åt höet.
Ätställningen blev rätt, spillet minimalt, höet/hösilaget skyddades från väder och vind. Om det blev så himla stor ätbegränsning vågar jag inte uttala mig om men det blev i alla fall ngt trixigare att få tag på än en helt öppen bal.

Här är en bra länk.

http://www.swedishhoofschool.com/svenskasidan.htm

Jag har en konstruktion med en foderring där jag ställer ned en hel hösilagebal och trär ett nät över. Fungerar jättebra! Blir dessutom inget spill. Ska försöka fota och lägga ut en bild.

Har du köpt nätet därifrån? För rundbal eller har du sytt ihop det själv?
Verkar vara en bra lösning tycker jag! Blir nog att införskaffa sig ett sånt...

nått speciellt du kan berätta om det?? Som är bra att veta innan man köper och bygger... ;)

Jag har inte köpt nätet därifrån, men det kan man ju göra om man vill. Mitt nät är grönt och kanske lite grövre. Köpt lokalt hos repleverantör.

Ett tips är ju att göra ringen i plastslang som man gräver ner i backen som vattenledning (inte trädgårdsslang) och att göra den nästan lika stor som träsargen man har runt, annars kan hästarna lätt bli frestade att stoppa ner mulen på sidan för att få tag i större tuggor.

Lycka till!:laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 190
Senast: Görel
·
Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka