Bukefalos 28 år!

Begränsa spörappen?

Språkbruket här är ju intressant, man "petar" och "lägger" spöet. Peta och lägga med ett spö skulle man kunna göra på en bebis utan problem, det hästen får när man använder spöet skulle jag nog säga är ett rapp eller ett slag. Om än inte det hårdaste slag ryttaren förmår.
Det är ju alldeles oväsentligt, du Förstår ju inte.
Dessutom har @fio ju redan förklarat att hästar inte kan uppleva smärta i tävlingssituationen, så hela diskussionen om spöanvändning är ju mest trams.
 
Det är ju alldeles oväsentligt, du Förstår ju inte.
Dessutom har @fio ju redan förklarat att hästar inte kan uppleva smärta i tävlingssituationen, så hela diskussionen om spöanvändning är ju mest trams.

Så då behövs ingen begränsning alls av spöanvändningen då? Om tävlingssituationen gör det omöjligt för dem att känna smärta, då går det ju inte att piska den så att det gör ont, oavsett hur mycket man slår?

Om det inte gör ont på hästen när den får spö, varför då slå den när den vägrar?

Det är inte oväsentligt vilka ord man använder, när man uppenbart väljer ord för att mildra och bagatellisera. Ord spelar roll, de säger något om hur man ser på något och vill framställa det.
 
Du har missuppfattat hela diskussionen. Den handlar inte om 3-4 hål kortare än banhoppningsläder utan typ snarare närmre 8 hål kortare

Alltså, hon utgick från våra läder i den träningsgruppen, och sa att vi skulle korta dem ett par hål. Vi hade redan rätt korta läder som det var, eftersom vi tränat för hennes fd make innan. Förklaringen till att vi skulle korta ytterligare var för att komma längre från hästen vid fall och minska risken för olycka, vilket det debatterades om i de inläggen jag nämnde. Där skrevs det att det inte skulle göra någon skillnad, vilket var det jag riktade mitt inlägg emot.
Dvs att kortare läder ger mindre risk för att hamna under hästen, enligt henne.
 
Så då behövs ingen begränsning alls av spöanvändningen då? Om tävlingssituationen gör det omöjligt för dem att känna smärta, då går det ju inte att piska den så att det gör ont, oavsett hur mycket man slår?
Nej, typ så. Fast det är ändå nästan ingen som slår, eller rappar, man lägger möjligen på spöet.
Och skulle någon ändå rappa så är det för att hålla nere skaderiskerna.
Det är inte oväsentligt vilka ord man använder, när man uppenbart väljer ord för att mildra och bagatellisera. Ord spelar roll, de säger något om hur man ser på något och vill framställa det.
Absolut, och jag invände ju samma sak tidigare i tråden med rätt blek respons...
 
Alltså, hon utgick från våra läder i den träningsgruppen, och sa att vi skulle korta dem ett par hål. Vi hade redan rätt korta läder som det var, eftersom vi tränat för hennes fd make innan. Förklaringen till att vi skulle korta ytterligare var för att komma längre från hästen vid fall och minska risken för olycka, vilket det debatterades om i de inläggen jag nämnde. Där skrevs det att det inte skulle göra någon skillnad, vilket var det jag riktade mitt inlägg emot.
Dvs att kortare läder ger mindre risk för att hamna under hästen, enligt henne.

Och som sagt så har du missuppfattat hela diskussionen om korta läder. Tror du på riktigt att någon talar om långa läder här? Eller vad utgår du ifrån? Att dom satt med dressyrläder i terrängen på OS?

Ni pratar om helt olika saker. Det är absolut ingen som sagt att man ska rida med långa läder? Och det är absolut ingen som sagt att man inte kommer längre ifrån hästen med korta läder. Sen att det inte hjälper speciellt mkt vid ett rotationsfall som tar 1 sekund är en helt annan sak. Rotationsfall får man i låga hastigheter.
 
Och som sagt så har du missuppfattat hela diskussionen om korta läder. Tror du på riktigt att någon talar om långa läder här? Eller vad utgår du ifrån? Att dom satt med dressyrläder i terrängen på OS?

Det var en kommentar till @Karoliten s fråga ang om kortare läder minskar risken för ryttaren att hamna under hästen. Vilket det enl T.L gör. Enbart det :)
Jag pratar inte om några specifika ryttare eller ens OS, utan att generellt så minskar kortare läder risken för ryttaren att hamna under hästen, enligt T.L. Jag vet inte riktigt varifrån du fick OS eller dressyrläder, det har du lagt till utan någon hänvisning till det från mitt håll.
 
Det var en kommentar till @Karoliten s fråga ang om kortare läder minskar risken för ryttaren att hamna under hästen. Vilket det enl T.L gör. Enbart det :)
Jag pratar inte om några specifika ryttare eller ens OS, utan att generellt så minskar kortare läder risken för ryttaren att hamna under hästen, enligt T.L. Jag vet inte riktigt varifrån du fick OS eller dressyrläder, det har du lagt till utan någon hänvisning till det från mitt håll.

Och som sagt så har du missförstått hela diskussionen eftersom INGEN har sagt emot så du slår in öppna dörrar här.

Ni pratar om helt olika saker. Det är absolut ingen som sagt att man ska rida med långa läder? Och det är absolut ingen som sagt att man inte kommer längre ifrån hästen med korta läder. Sen att det inte hjälper speciellt mkt vid ett rotationsfall som tar 1 sekund är en helt annan sak. Rotationsfall får man i låga hastigheter.
 
Nej, typ så. Fast det är ändå nästan ingen som slår, eller rappar, man lägger möjligen på spöet.
Och skulle någon ändå rappa så är det för att hålla nere skaderiskerna.

Absolut, och jag invände ju samma sak tidigare i tråden med rätt blek respons...

Det är ju extremt svårt att diskutera såna här saker med er som inte ridit FT. Och det är inget vi säger för att göra oss märkvärdiga, finns nog inga mindre märkvärdiga ryttare än fälttävlansryttare. Men det är en farlig sport vi håller på med, det kan man sen älta till förbannelse men det är ett fakta. Och man tar oändligt många oerhört snabba beslut där ute i terrängen, man gör sitt allra bästa för att ta hand om sig och hästen men till skillnad från övriga ridsportgrenar så tillåts våra hästar att ta en del beslut själva, om de inte är snabba i hjärnan och kan göra det så ligger vi illa till. Men det leder ju också till en viss del "olydighet" och ibland måste man påminna hästen om att vara på jobbet och lyssna, det kan då ske med en väckning genom att använda spöet. Eftersom vi har folk överallt i terrängen så kan man aldrig komma undan med att rappa sin häst, misshandla eller på annat sätt bryta mot regelverket utan att få det som ett brev på posten bildligt talat. Så därför blir det väldigt svårt för oss att bemöta er på ett bra sätt när ni börjar prata om saker som inte kan appliceras på fälttävlan då den inte är som andra sporter.
 
Så därför blir det väldigt svårt för oss att bemöta er på ett bra sätt när ni börjar prata om saker som inte kan appliceras på fälttävlan då den inte är som andra sporter.
Det förstår jag absolut, faktiskt. Men samtidigt menar jag litet motvalls att de skillnaderna inte spelar så stor roll för diskussionen.

Spöanvändning och begränsningar av den diskuteras i många discipliner, och i princip uteslutande med djurskyddshänsyn. Och ur djurskyddsaspekt kan vi skala bort discipliner, grenar och tävlingsförutsättningar - djurskydd har fokus på djuret. Därav min litet provocerande men uppriktiga fråga tidigare i tråden; om det är den allmänna meningen att djurskydd faktiskt är litet mindre viktigt inom ft än i andra discipliner (läs: eftersom en stark argumentation i tråden handlar om att spö är mer eller mindre en förutsättning för att öht utöva fälttävlan)?
 
Det är ju extremt svårt att diskutera såna här saker med er som inte ridit FT. Och det är inget vi säger för att göra oss märkvärdiga, finns nog inga mindre märkvärdiga ryttare än fälttävlansryttare. Men det är en farlig sport vi håller på med, det kan man sen älta till förbannelse men det är ett fakta. Och man tar oändligt många oerhört snabba beslut där ute i terrängen, man gör sitt allra bästa för att ta hand om sig och hästen men till skillnad från övriga ridsportgrenar så tillåts våra hästar att ta en del beslut själva, om de inte är snabba i hjärnan och kan göra det så ligger vi illa till. Men det leder ju också till en viss del "olydighet" och ibland måste man påminna hästen om att vara på jobbet och lyssna, det kan då ske med en väckning genom att använda spöet. Eftersom vi har folk överallt i terrängen så kan man aldrig komma undan med att rappa sin häst, misshandla eller på annat sätt bryta mot regelverket utan att få det som ett brev på posten bildligt talat. Så därför blir det väldigt svårt för oss att bemöta er på ett bra sätt när ni börjar prata om saker som inte kan appliceras på fälttävlan då den inte är som andra sporter.

Att tippa hästen på bogen i avsprånget för att göra den lite extra uppmärksam och lyfta på tassarna ordentligt funkar på många hästar i banhoppning också. Så det är ju inte som att man inte kan förstå hur det funkar om man inte rider fälttävlan. Skillnaden är väl att även om det funkar, så får man inte göra så på varje hinder i banhoppningen.

Och vad det gäller att slå hästen som bestraffning efter att den stannat/brutit ut, så verkar ju toleransen för det vara högre i terrängen, är det också av säkerhetsskäl
 
Tittar man på de rapp hästen får efter vägran så skulle jag säga att Fokus Filiokus fick lika mycket stryk när den stannade som Jur Vrielings häst, och Vrieling blev diskvalificerad. Men det kanske är hårdare regler på ett OS, iofs.

Enligt förtydligande från FEI blev JV diskad eftersom han slagit så hårt att det börjat blöda, men antalet rapp var egentligen "OK" enligt regelverket.

"Hippson sökte FEI för att få klarhet i frågan och har nu fått svar. Shannon Gibbons på det internationella förbundets pressavdelning bekräftar att det hade gått hål på huden och fanns blod på hästen. Så här skriver hon i ett mejl:

”Jur Vreiling was disqualified for misuse of the whip. The skin was broken, and blood on the horse, it is automatic disqualification from the competition.
For your information, Jur Vreiling only used the whip three times, which is acceptable as mentioned in the FEI Jumping rules below.
A Horse should never be hit more than three times in a row. If a Horse’s skin is broken, it is always considered excessive use of the whip; An Athlete identified as misusing or excessively using the whip will be disqualified and may be fined at the discretion of the Ground Jury.”"
 
@Speedway nej, har inget med det att göra överhuvudtaget men varför kan inte hoppryttarna rida som en dressyrryttare mellan hindren istället för att ta tag i hästarna som pullar sig framåt.. helt meningslöst att föra en diskussion på den nivån och vem skulle ens få för sig att föra fram en sådan synpunkt?

För att halvhalten inte går igenom, och de skulle behöva skola hästarna bättre? Finns ju många ryttare som i princip aldrig sliter tag i hästarna, och gör utmärkta resultat. Så att ta tag i hästen förekommer såklart, men du hittar väl ingen hoppryttare som tycker att det är bra ridning och oproblematiskt?
 
Att tippa hästen på bogen i avsprånget för att göra den lite extra uppmärksam och lyfta på tassarna ordentligt funkar på många hästar i banhoppning också. Så det är ju inte som att man inte kan förstå hur det funkar om man inte rider fälttävlan. Skillnaden är väl att även om det funkar, så får man inte göra så på varje hinder i banhoppningen.

Och vad det gäller att slå hästen som bestraffning efter att den stannat/brutit ut, så verkar ju toleransen för det vara högre i terrängen, är det också av säkerhetsskäl
Man försöker undvika att "slå" på en terränghäst just vid hindret, den korrektionen görs tidigare eller efter hindret typ väckning, som vi nu ältat hit o dit. Som jag sa så jämför du nåt som inte kan jämföras, enda likheten med banhoppning är att det kallas för hinder som vi hoppar över bägge två...
Sen vet jag inte var du får ifrån att det skulle vara tillåtet att spöa hästen på varenda hinder eller osedvanligt mycket mellan hinder heller. Du överdriver enormt men det är kanske för att driva upp diskussionen?
 
Man försöker undvika att "slå" på en terränghäst just vid hindret, den korrektionen görs tidigare eller efter hindret typ väckning, som vi nu ältat hit o dit. Som jag sa så jämför du nåt som inte kan jämföras, enda likheten med banhoppning är att det kallas för hinder som vi hoppar över bägge två...
Sen vet jag inte var du får ifrån att det skulle vara tillåtet att spöa hästen på varenda hinder eller osedvanligt mycket mellan hinder heller. Du överdriver enormt men det är kanske för att driva upp diskussionen?

Det är ju ni fälttävlansryttare i tråden som driver linjen att hästen inte känner smärta under terrängen och det inte finns någon anledning att begränsa spöanvändningen, eftersom all spöanvändning är av säkerhetsskäl, oavsett om det är mellan, före eller efter hinder?

Att det uppenbart finns en annan tolerans för spöanvändning i terrängen är mest bara en observation efter att ha tittat på fälttävlan nu i samband med OS. Dels att ryttarna gör det, dels att fälttävlansfolk inte verkar tycka det är fel eller reagera, utan verkar uppleva det som normalt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp