Bedöma valack.

Osterang

Trådstartare
Hej!
Jag funderar på att avelsbedöma min valack i vår. Han är väldigt fin gångartsmässigt och jag tycker att det skulle vara otroligt spännande att se vad han skulle få för bedömning.

Jag har nu ett par frågor..
För det första undrar jag hur vanligt det är med valackar på avelsbedömning, jag har hört om ett par bedömningar men har ändå inte fått något hum om hur vanligt det är.
Jag har också tänkt att rida honom själv på bedömningen och undrar om någon vet var man kan hitta information om hur en bedömning går till. Vad man ska rida för tempo, om man ska göra det i någon speciell ordning osv. Trots att jag har hållt på med islandshästar i flera år, tävlat osv så har jag ingen aning :angel:
Det var 100 år sedan jag var på någon bedömning och jag var så liten så jag kommer knappt ihåg något! :crazy:

Sv: Bedöma valack.

Min vallack visades i år, på den visningen var det tre vallacker...
Jag skulle se till att ha en erfaren visare som mentor med mig! Det är en massa saker som "bara är så". Bla byts det starttid hipp som happ, utan att det ropas ut, man måste kolla på startlistorna heeela tiden! Det finns en massa "knep" före visning för att få det så bra som möjligt som man som tävlingsryttare inte har en susing om...
Det är jättejobbigt om man inte har en van visare som håller ordning på en och hjälper en med vad man ska tänka på! Hon som visade min häst är ofta hästskötare åt en stor visare, men det var mycket som hon inte märkte förrens nu när hon skulle visa själv.

Vad roligt! Gick det bra? :)
Jag vet inte riktigt om jag kommer kunna ha någon mentor som är med mig på själva visningen, men kommer fråga min tränare om många tips innan. Jag har tänkt efter lite och ska höra med en erfaren person om han kan visa Raudur åt mig men det är nog inte så troligt att han ställer upp. Samtidigt så skulle det vara roligt att rida honom själv, skulle känna mig väldigt stolt om det går bra! Lite orolig är jag bara eftersom att jag som sagt inte ens har någon aning om hur ridbedömningen går till osv..

När ska man anmäla till visningen i vår då? Finns formulären på SIF's hemsida?

http://www.icelandichorse.se/Avel/Bedömningar.aspx står massa här..... en idé är ju att gå Avelskurserna, det gör en inte till bättre visare ryttarmässigt men man kan lära sig se mer själv, lära sig vad man ska titta efter (och då vad man ska försöka visa upp). Jag skulle nog försöka få rida för någon tränare som även är visare och be om tips inför visning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 134
Senast: Sel
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 309
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka