Bukefalos 28 år!

Bedömningskriterier?

Jag som är nästan i samma läge som dig @snow - gjorde min första dressyrstart ever förra våren och har nu ridit sammanlagt fyra starter, kan ge dig lite lugnande. Rider också LC och tycker det är skitsvårt ibland.
Jag trodde också att domaren skulle vara elak. Det är de inte. De är mänskliga. Red en katastrofritt sista gången vi var ute, hästen var skitnödig i trav-längningen, han sparkade mot skänkeln i galoppen, strulade halten och var allmänt pissig. Jag kände för att gråta och ville inte ha protokollet.
Fick ju inga superpoäng så klart, men domaren skrev längst ner typ "flott häst med fina gångarter men som för dagen inte vill. Jag ser hur du kämpar. Bra jobbat!" och då kändes det ju jättebra helt plötsligt!

Fördelen med dressyr tycker jag annars är att du kan misslyckas med något totalt, men ändå vara nöjd om du gör andra moment bra. Jag sken som en sol för en 8 på en galoppvolt en gång, när resten av programmet var skit.

Min häst går definitivt inte i form jämt, han gillar att titta på folk på läktaren, lukta på bajs, hälsa på fåglar och sånt men med ordentliga vägar, alla moment vid rätt plats och i övrigt ett bra intryck så blir man inte halshuggen för det.

Sen finns det ju domare som tar hårdare på såna saker än andra. En klubbkompis red flera LB på runt 75% på sin häst för olika domare, för att sedan bli "totalsågad" av en domare som gav 5 och 6 rakt igenom för att hon ansåg att hästen gick bakom lod. De andra domarna valde väl att se på helheten och tycka att det var bra ändå, medan den här domaren valde att det är ett alldeles för stor fel för att få en 7:a tex. Efter ett tag i svängen lär man sig vilka domare som tycker på ett visst sätt, och då kan man välja att undvika dem om man vill ;)
 
Kan ju säga att jag är en 6:a, eventuellt en 6,5:a. Hästen är inte stabil i formen, vill inte går framåt och kan bara ibland fatta galopp från trav. Han måste även bryta av en gångart för att bajsa, så då får jag rida... Vi är inget renodlat dressyrekipage, men vi hamnar oftast runt 62% ändå för vi gör alla momenten på rätt ställe och ser glada ut typ. Värre än så är det egentligen inte :)
 
Vilken bra tråd & vilka tips som kommit in! Denna ska jag följa :)

Jag ska rida min andra LC:1 om en månad ungefär. Jag & min häst är också helt på basic nivå, men vi tränar på. Han har fått mycket beröm på träningar för sitt steg mm :love:, men samtidigt blir han lätt nervös av sig. På vår förra tävling, vår första, var allt farligt inne på banan. Allt ifrån staketen till funktionärerna, så han kastade sig lite hit & dit. Jag är inte tillräckligt duktig som ryttare att få ner honom på jorden då, all form bara försvinner och det ser säkerligen inte vackert ut. Vi var 5 ekipage och vi kom på delad 4:e plats, ej godkända med våra 53%. Men på mitt protokoll stod det just så "bra kämpat". Jag tror & hoppas att domaren försöker lyfta fram något positivt i alla fall, för hur det nu än är så försöker man i alla fall. Men inte blir det lättare av att man själv är nervös och inbillar sig att det sitter folk på läktaren och skrattar åt en :(
 
En sak till som jag kom och tänka på, såg detta när min tränare tävlade och det var att hon kom in på banan (om du får komma in på banan innan start) red rakt fram gjorde halt och fortsatte sen rakt fram ungefär som om hon startat. Detta har jag tagit efter för då har ju hästen redan gått den linjen sen när man startar på riktigt så slipper det bli tjaffs redan där om man redan är nervös.
 
Vad brukar man få för poäng om hästen går över tygeln i en rörelse? (T.ex. i en övergång eller en hel galoppvolt). Är det genast 1-2 då?

Min häst gick över tygeln i övergången mellan fri skritt o mellanskritt i LC och jag fick en 5:a och det stod nånting typ "går mot handen". Jag antar att kvalitén på själva skritten var OK i övrigt vilket gjorde att det inte blev värre.
 
En sak till som jag kom och tänka på, såg detta när min tränare tävlade och det var att hon kom in på banan (om du får komma in på banan innan start) red rakt fram gjorde halt och fortsatte sen rakt fram ungefär som om hon startat. Detta har jag tagit efter för då har ju hästen redan gått den linjen sen när man startar på riktigt så slipper det bli tjaffs redan där om man redan är nervös.

Så gör jag också. Rider också förbi domarbordet från båda hållen flera ggr i alla gångarter.
 
Va roligt att du ska tävla! Kan man grunderna så är det bara åka ut och öva och öva. Tycker man ska se de första starterna som just träning i ny miljö och hästen brukar bli lite förändrad och man själv brukar bli nervös.
Du har fått många bra tips så jag flikar bara in mina. :)

Är du rädd att glömma av banan är det bra att rida det många gånger hemma och kanske komma tidigare till tävlingen och kika på andra ekipage innan din start. Om du inte blir mer nervös av det.

I lc är det grunder som gäller. Formen är sekundär utan det som bedöms "hårdast" är vägar. Träna in att göra allt på rätt plats, öva hörn och öva runda volter på rätt plats. Där har du mycket poäng att hämta. Sen vill domarna se mjuk och planerad ridning. Titta dit du ska (hjälper även med sitsen ) och planera vad som kommer näst så övergångar inte blir bryskt.

Glöm inte bort att le , andas och ha roligt!! Lycka till
 
Ifolj fick jag kommentaren "mjuk ridning, harmoniskt ekipage" - jag fick inga höjdarpoäng alls o ingen placering men jag var SÅÅÅÅÅ nöjd med den kommentaren eftersom mjukt + harmoniskt är ju det man strävar efter.

Haha, vad jag känner igen detta. Red min första dressyrtävling någonsin i höstas och fick 56,2 helt rättvist satta procent. Levde dock länge på kommentaren "Fina hjälper" under delen allmänt intryck. Det kändes lite lättare att jobba vidare med allt det där andra då. :D
 
Gud vad mycket bra tips, TACK! Känns lite bättre nu när jag läst era kommentarer faktiskt :). Man kanske inte behöver vara ett perfekt ekipage för att starta en Lätt C.... Tyckte faktiskt själv att jag blev mer medveten om vilka problem "vi" har när jag red igår: jag måste bli bättre på att verkligen rida övergångarna och inte t.ex. rida lätt två steg i avbrottet mellan galopp och trav för att det är "enklast så". Nu har jag en dryg månad på mig att finslipa innan det är dax för start.
 
Jag ska snart rida min allra första dressyrtävling någonsin i livet och skulle vilja läsa på om bedömningskriterierna. Det vill säga, hur ska en rörelse/ett moment som belönas med 10 se ut? Eller betyget 1, eller 4, eller 6? Jag har googlat men inte funnit, så jag gissar att jag använder fel sökord. Någon här kanske kan hjälpa mig?

Sen undrar jag om ni som tävlat mycket tycker att en 6:a alltid är en 6:a, eller om domare kan ha en "individuell" skala som denne dömer med för dagen? Det vill säga, tycker ni att poängen är absoluta eller relativa? Jämför ni procent från tävling till tävling och anser att ni har förbättrat er, eller jämför ni er relativt andra ekipage, eller går ni bara på känslan ni hade i ridningen?

Tror att jag vill förbereda mig lite grann mentalt på det här hemska att få poäng på sin ridning ;) (jag är verkligen ingen duktig ryttare och ska rida LC:1, så extremt basic, men utifrån min nivå så är det ändå en utmaning).

Att jämföra tävling för tävling om man har förbättrat sig kan vara svårt. Min dotter sparade alla protokoll och efter typ två sässonger la hon ut alla och då kunde man se en tydlig uppgång och förändring i kommentarerna. Det var faktiskt ganska häftigt. Ibland tycker man att man bara står och stampar och ingenting händer men över tid är det ändå en ganska stor förbättring. Detta var också i de lättaste klasserna men det höjde självförtroendet enormt att trots allt se progessionen.

Jag vill ge dig ett tips - fokusera på en sak i ditt program och försök göra det så bra som möjligt. Det gjorde jag när jag tävlade första gången på typ 40 år! Jag bestämde mig för att fokusera på noggranna vägar, resten fick liksom bli lite som det blev. Det blev inga superpoäng, vilket jag inte väntat mig heller, men just på vägarna fick jag högsta poängen i hela protokollet. Det blev jag glad för, för det visade att domaren såg att jag ansträngde mig och att det betalar sig. Nästa gång kanske man kan lägga till något mer.

Lycka till med din tävling och viktigast av allt - ha roligt!
 
En sak till som jag kom och tänka på, såg detta när min tränare tävlade och det var att hon kom in på banan (om du får komma in på banan innan start) red rakt fram gjorde halt och fortsatte sen rakt fram ungefär som om hon startat. Detta har jag tagit efter för då har ju hästen redan gått den linjen sen när man startar på riktigt så slipper det bli tjaffs redan där om man redan är nervös.
Men får man rida programmets vägar inne på banan före start? Jag har för mig att man inte får det eller jag har fel?
 
Gud vad mycket bra tips, TACK! Känns lite bättre nu när jag läst era kommentarer faktiskt :). Man kanske inte behöver vara ett perfekt ekipage för att starta en Lätt C.... Tyckte faktiskt själv att jag blev mer medveten om vilka problem "vi" har när jag red igår: jag måste bli bättre på att verkligen rida övergångarna och inte t.ex. rida lätt två steg i avbrottet mellan galopp och trav för att det är "enklast så". Nu har jag en dryg månad på mig att finslipa innan det är dax för start.
De lätta klasserna kallas ju för utbildningsklasser - både för ryttare och häst. Så träna inte övergångar för du har dead line om en månad, utan för att det ska sitta perfekt när du startar OS:p. Vad jag menar med det är att denna första tävling inte är slutstatioen utan bara första steget på väg mot ditt mål. Även om du inte har mål att rida högre klasser så tror jag inte att ditt mål är att starta denna klass och sedan aldrig mer. Där är så mycket kring en tävling man behöver träna på mer än bara just programmet. Red jag fram lagom länge? Hade jag fått med mig allt jag behövde?
 
Men får man rida programmets vägar inne på banan före start? Jag har för mig att man inte får det eller jag har fel?
Jodå, det får du. Dock ska du vara försiktig med att rida någonting som ens kan likna en uppvisning efter startsignal. Då kan du få felringning för det. Även om du t.ex. lägger en volt på kortsidan du ska starta från.
 
Men får man rida programmets vägar inne på banan före start? Jag har för mig att man inte får det eller jag har fel?
Jo du får rida lite hur du vill inne på banan (om det är start innanför staket) men du får/ bör inte vända rätt upp eller rida en linje liknande det eftersom domaren då kan ta det om att du startat utan signal = felridning.
 
Jo du får rida lite hur du vill inne på banan (om det är start innanför staket) men du får/ bör inte vända rätt upp eller rida en linje liknande det eftersom domaren då kan ta det om att du startat utan signal = felridning.

Ja - eller, det var någon som skrev härinne för ett tag sedan, att hon red efter långsidan när domaren blåste, och la en volt i hörnet för att få tag på hästen innan hon red fram till A och gjorde inridningen (tänkte hon själv) och fick poängavdrag för "avbruten inridning".

Man får passa sig lite däruppe vid A.....
 
Väcker den här tråden till liv igen för nu är det snart dags... På söndag morgon ska vi starta vår första dressyrtävling (förutsatt att jag inte hunnit avlida av nervositet innan dess).

Jag har tränat ganska mycket på programmets moment och känner mig hyfsat säker. Vi har ett par "problemmoment"; nummer ett är nog att det inte alltid blir rätt galopp om inte jag gör en perfekt förberedelse inför fattningen. Min häst är heller inte helt stabil i halterna utan det blir gärna en kort "dragkamp" mellan oss innan han stannar. Jag har fått tipset av min tränare att försöka röra på bettet in i halten så att vi inte hamnar där. På framridningen kommer jag fokusera att få honom lösgjord i sidorna, för är han inte det så kan rundningen i travserpentinerna bli lite sisådär.

Det största orosmolnet är dock att vi båda (jag och häst) kommer spänna oss något bedrövligt. Hästen kan vara lite tittig men är antagligen inte superexrem på den punkten jämfört med andra hästar. Jag är helt säker på att han kommer skygga för domaren (uppställt bord på kortsidan) och kanske även för dressyrstaketet, men jag ska verkligen försöka att inte gå in på banan med en massa undergånstankar utan istället försöka tänka positivt. Har ni några sista minuten-supertips till en nervös dressyrnewbie? :)
 
Jag har ett tips som jag försökte tänka på innan jag hunnit få rutin. Det är ingen, eller åtminstone väldigt få, som dött på en dressyrbana (eller på andra ställen där man blir nervös). Speciellt inte av ett dåligt resultat.

Varken av nervositet eller för att den gjorde bort sig. Det är också antagligen väldigt få för utom den som själv rider som bryr sig på riktigt om hur det gått. Och då kan du bestämma själv hur mkt du vill bry dig. Förra året red jag på 51 % en gång. Det var inte så bra lixom men det var bara att analysera, bita ihop och rida bättre sen.

Förbered dig noga genom att rida igenom programmet hemma med någon som kan titta på dig när du rider de olika momenten och sen tänker du mentalt igenom programmet några gånger för att öva in vad du ska tänka på: exempelvis att ta halvhalter, sikta på domaren när du rider på meddellinjen så du rider rakt och att inte göra för mkt. Jag upplever ibland att folk blir så fokuserade på att hästen ska kröka på nacken att de spänner sig så att hästen tycker att det blir obekvämt och går ännu sämre. Slappna av, sitt på båda sittbenen i den riktning du ska och känn att du klarar dig. För det gör du säkert! Lycka till!
 
Tack @Amanda_F ! Du har rätt i att dressyrtävling nog är en ganska ovanlig dödsorsak :). Till saken hör kanske att jag flög av min häst ganska illa i december (dock på en hoppträning) och fick frakturer i nacken. Min kropp har läkt ihop vid det här laget men min skalle är inte riktigt lika stabil som den var innan olyckan. Hästen är känslig för när jag spänner mig men han är också en häst som VILL göra sitt bästa. Dessutom verkar han faktiskt tycka att det här med dressyr är roligt - när jag tränat programmet brukar han kännas mer avspänd och lyhörd än när jag rider ett "vanligt" dressyrpass. Jag tror att han gillar att det händer saker hela tiden; man fastnar liksom inte på samma volt i samma tempo... Igår red vi programmet och fick tips från vår tränare så det rådet har vi faktiskt följt!

Jag förstår att det är jätteindividuellt, men hur länge brukar ni rida fram? Inklusive skritt på lång tygel (jag kommer leda omkring min häst som framskrittning för att undvika att mina nerver ska smitta honom - han är som mest spänd just i framskrittningen, sedan brukar det ordna upp sig när vi börjar jobba).
 
På de flesta hästar jag har tävlat dressyr på har jag kört ca 40-45 minuter och då inkluderar jag ren uppvärmning. Tänk lite på hur mycket tid du brukar behöva lägga på hemmaplan innan ni kan komma till ett bra arbete. Kom också ihåg att inte lägga in massa förändringar bara för att du är på tävling, utan rid som hemma :)
 
Tack @Amanda_F ! Du har rätt i att dressyrtävling nog är en ganska ovanlig dödsorsak :). Till saken hör kanske att jag flög av min häst ganska illa i december (dock på en hoppträning) och fick frakturer i nacken. Min kropp har läkt ihop vid det här laget men min skalle är inte riktigt lika stabil som den var innan olyckan. Hästen är känslig för när jag spänner mig men han är också en häst som VILL göra sitt bästa. Dessutom verkar han faktiskt tycka att det här med dressyr är roligt - när jag tränat programmet brukar han kännas mer avspänd och lyhörd än när jag rider ett "vanligt" dressyrpass. Jag tror att han gillar att det händer saker hela tiden; man fastnar liksom inte på samma volt i samma tempo... Igår red vi programmet och fick tips från vår tränare så det rådet har vi faktiskt följt!

Jag förstår att det är jätteindividuellt, men hur länge brukar ni rida fram? Inklusive skritt på lång tygel (jag kommer leda omkring min häst som framskrittning för att undvika att mina nerver ska smitta honom - han är som mest spänd just i framskrittningen, sedan brukar det ordna upp sig när vi börjar jobba).
Jag anpassar framridningen till hästen. En häst som är nervös behöver en längre skrittframridning för att acceptera situationen medan en ung häst rider jag inte längre än 20 min. En väldigt ambitiös häst rider jag också kort på för att inte bränna slut på allt. Men min gamla läromästare som lätt blev stel red jag längre på men med pauser i skritt och pauser då jag joggade och la ner formen för att skicka tillbaka syre in i de spända musklerna. Se till att knapparna fungerar (som i hoppningen, start, stopp, sväng) men som du säkert vet kan man inte lära hästen något på framridningen...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 636
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 847
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 678
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 749
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp