Bästa sättet att få i broddar?

Fibusen

Trådstartare
Min häst skoddes för ca 2 veckor sen,och satte på vinterskor,men ville inte skruva i broddarna,då det kändes som om det var lååångt kvar till halka. Men,nu har det kommit en hel del snö,kallt,isigt,och mer snö ska det bli,så jag antar att det är lika bra att brodda.

Men,nu har ju det kommit in en massa smuts i hålen,hur brukar ni enklast få i broddarna,vad pillar ni rent med?

Var flera år sen jag höll på med sånt häst,senaste hästen innan mitt långa hästuppehåll var barfota...

Sv: Bästa sättet att få i broddar?

Jag använder en liten liten skruvmejsel. Många använder en söm eller spik men skruvmejseln har handtag tycker det är lättare att jobba med den

Åhh,skruvmejsel var smart! Nu när du säger det så använde jag förr i tiden en söm att pilla rent med,men nu har jag inte längre massa begagnade skor och sömmar,så det skulle ju inte gå,men en skruvmejsel har jag nog i nån låda här hemma! Tack! :D

Hej!

Jag rensar med en söm och brukar inte ens behöva köra gängtapp efter:-). Älskar mina sömmar:-).

Jag har testat diverse dumheter, bla med varmt vatten i broddhålen- vilket var en superkorkad idé för allt blev blött och otäckt istället.. (fast isen i hålen försvann).

/Lavinia, funderar på när broddarna måste på.

Jag brukar också försöka var så noga och förutseende att jag smörjer broddarna med lite 5-56 när jag tagit ur dom och lägger dom i en ask med papper i botten. Blir lättare nästa gång de ska i nämligen

Jag sätter i sådana blindbrodd som inte går utanför skon när jag inte har vanliga brodd i. Då blir rensningen (som jag oftast gör med en vanlig söm) mycket smidigare :D

Jag sätter i sådana blindbrodd som inte går utanför skon när jag inte har vanliga brodd i. Då blir rensningen (som jag oftast gör med en vanlig söm) mycket smidigare :D

Såna satte jag också i senast hovslagaren var här, mycket praktiskt att dom inte slits ner som blindbrodd som går utanför skon :laugh:

den när övergångstiden sätter jag i tjockt med bomull eller ännu hellre tjärdrev i hålen då det är en period på året då det oförhappnades faktiskt kan frysa till oväntat, och man vill brodda tidigare än vad som känts troligt annars.
när det är självklart dvs lite senare inpå senhösten, (beroende på hur mitt län brukar te sig) att broddar kommer behövas, använder jag blindbrodd.

enklast om du inte gjort ngt av detta utan fått skit och grus i hålen, är att ta en vass sax och gräva med ena spetsen på saxen.

Jag använder en sån här;
broddverktyg001_68662331.jpg
. Sedan gäntapp vid behov. Går mycket fort. Sätter sedan i blindbrodd (som inte går utanför broddhålet) om jag inte behöver brodda på en gång.

Jag har en halv stor pincett (som jag hittade på parkeringen utanför Systembolaget i Falkenberg för en herrans massa år sedan :D) dvs man har något bra att hålla i och en bra krök på änden. Rensar ut, gängar upp, sprayar 556/WD40 och skruvar i. Sedan skruvas brodden ur vid nästa skoning och skruvas i nya skorna direkt efter skoningen med lite smörj först.

Tycker bara hålen är svåra på sommaren om hästen gått 5-6 veckor och inte broddats en enda gång under den skoperioden. Eftersom jag rider uteslutande på grus så ha första gängorna helt slitits bort och ibland är det trixigt att få i gängtappen. Blindbrodd har jag faktiskt aldrig känt mig i behov av :)

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 071
Senast: muslidag
·
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 341
Senast: Fiorano
·
Utrustning Köpte ny brodd härförleden. Idag när hästarna skoddes om skulle jag brodda om. Skruvade ur gamla brodden och skulle skruva i nya...
Svar
4
· Visningar
1 177
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025
  • Stora shoppingtråden III