Bästa lastningen av ovan 1-åring

cobweb

Trådstartare
Hur går man bäst tillväga när man lastar en ranglig ettåring för tredje gången? Hon har varit motsträvig de senaste två gångerna och då blivit "påklämd" (det var ca ett halvår sen senast). Man vill ju ge henne så positiva minnesbilder som möjligt!

Sv: Bästa lastningen av ovan 1-åring

cobweb skrev:
Hur går man bäst tillväga när man lastar en ranglig ettåring för tredje gången? Hon har varit motsträvig de senaste två gångerna och då blivit "påklämd" (det var ca ett halvår sen senast). Man vill ju ge henne så positiva minnesbilder som möjligt!

Vid det här laget är ju unghästen skild från sin mor och förhoppningsvis ledtränade en del och följer villigt med. Är så fallet så är det nog inget problem med att få med hästen upp på släpet, helst utan mellanvägg. Gå in och ut och traska runt ihop. Visar hästen motstånd är det bäst att ha en lastsele.

När det sedan är dags att stänga är det bra att ha en person med inne i släpet. När det börjar stängas så är det bra om man slår grimskaftet runt frambommen så att hästen inte får möjlighet att få frambenen över den, i försök att undgå luckan som kommer mot den. Då menar jag rejält med inget grimskaft alls mellan bom och grimma, helt nedtagen och slagen runt bommen några varv och med en människa som håller i andra änden. Blir hästen för stirrig kan det vara tryggast att själv gå ut och stå i öppningen. Det är givetvis viktigt att hästen redan då lärt sig att stå fastbunden.

Övre luckan kan också orsaka panik, tänk på det. När hästen sedan åker bör den vara rejält nedbunden. En häst som ligger på rygg framför frambommen är inte kul.

Att åka kärra är för en unghäst alltid läskigt, men ju oftare den får bekantas med släpet desto lugnare inser den att den kan vara.

Hälsning Maja

Viktigast av allt, ha gott om tålamod och tid. Tappa aldrig humöret och ha inte bråttom utan se till att omgivningarna är lugna och att du har bra hjälp från andra som också har tid och tålamod. :bow:

Är du i behov av att åka mycket just nu?

Om inte så har du all tid i världen. jag skulle inte ens fokusera på att det alltid måste vara så att den går in. stå och borsta på lämmen, ät ett äpple, titta på utsikten :)

min förra fölunge som jag hade för många år sen, gjorde vi helt enkelt så med. Hon upplevde aldrig att det ens var last träning i ett syfte... knatade in och ur och stod gääärna i trailern väldigt fort. avdramatisera det hela är mitt recept.... när den blir van och tryggare, öva att skicka på istället för att leda in. det har man igen 100 falt sen - kan åka själv med hästen lätt som en plätt.....

Ingen dum idé, det där med att "skicka på" henne.

Nja, måste åka gör jag väl inte, men vi har tänkt löshoppa några gånger i vår! Men helt klart är det ju idé att lastträna så mycket det bara går, och det är ju planen också. Dessvärre har moder natur inte erbjudit bästa underlaget, men snösmältningen är ju på g nu!

Tack för tipsen!

Precis som när du skickar in den i boxen.
Att lasta en hungrig häst är bra,.
Den kan få ha släpet som en gourmet restaurang, men jag anser att den inte ska ha ngt förrän den är helt inne.
Vem står i garderoben o äter

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 377
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025