Bästa höförvaringen?

Noteca

Trådstartare
Jag undrar hur man på bästa sätt förvarar hö på skulle över vintern? Förra hösten/vintetn 2012-2013 var ju väldigt blöt och hög luftfuktighet, vilket gjorde att mina rundbalar blev dammiga och mögliga på de sidor som varit i kontakt med luften. Det berodde alltså inte på dåligt pressade balar då de var fina innuti. För att undvika detta i framtiden har jag nu satt igen skullfläkten så inte den drar in fuktig luft utifrån plus satt igen en liten trasig ruta i nocken på gaveln av ladan. I övrigt är det ca 5-10cm springa mellan sista timmerstocken och taket, men taket hänger ner längre så kanten med hängrännan är lägre än denna springa. Lite luftgenomströmning måste man ju ha, eller? Vad är optimalt? Finns det några andra tips?

Sv: Bästa höförvaringen?

Börja med att ställa småbalar med halm runt väggarna. Ställ sedan rundbalarna på högkant. Täck sedan rundbalarna med minst en halvmeter löshalm eller med småbalar halm ovanpå och runt de sidor som är mot den öppna delen av skullen så möglar inte hö´t. Filtar hjälper inte. De drar åt sig fukt så att det går ner i balarna. Salta hjälper inte heller. Isåfall skulle man behöva salta så mycket att hö´t blir oätligt för hästarna. Att salta mindre gör bara att fukten går ner ännu bättre ner i höbalarna eftersom saltet tar sig ner i hö´t och salt drar åt sig fukt. Se också till så att inte stallets ventilation går upp på skullen för stall luften är förödande för hö´t.

Senast ändrad:
Sv: Bästa höförvaringen?

Nu har inte jag rundbalar utan små höbalar istället. Vi hade jätteproblem med höet för några år sedan och fick slänga massor som möglade.
De 3 senaste vintrarna har vi täckt med presseningar och höet har hållit sig jättefint. Inte behövt slänga en enda bal.
Nu har även 3 grannar börjat med det och de behövde inte heller slänga något i vintras.
Det viktigaste är ju att man ser till att det täcker runt om!
Lättvikts preseningar är ju väldigt billiga också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka