Basta aldern for inridning?

Jillybean

Trådstartare
Min granne har ett 2-arigt sto, canadien/belgisk ardenner som ska ivag pa inridning nasta vecka. 3 manader hos tranare och det ar meningen att hon ska komma hem inriden och grundtranad. Jag tycker hon ar lite tidigt ute, en 2-aring vaxer ju fortfarande. Hon kommer visserligen inte att jobba henne hart, det blir mer typ skogsritter och lite trava runt sandringen da och da.

Ar en 2-aring fysiskt och psykiskt mogen for inridning? Hon ar valdigt lugn och stabil i vardagssituationer men hetsar latt upp sig nar det hander nya saker, som att t.ex. ledas nar hagkompisen rids bredvid. Hon ar ganska maffig, 165 cm och stadigt byggd utan att vara grov.

Vad tycker ni? Ar det lampligt att rida in en 2-aring?

Sv: Basta aldern for inridning?

Nej, jag skulle inte göra det. Vi satt på vår 2 åring på senhösten och skrittade ut ett par rundor. Sedan började vi med inridning på våren när hon var 3!

Sv: Basta aldern for inridning?

Inte med dom raserna i iallafall. Både ardenner och canadensaren är relativt senvuxna raser. Har en chatkompis fr Oregon, USA som sysslat mycket med "canadensare" och han är absolut EMOT att man sätter igång dom väldigt tidigt.

/KT

Liknande trådar

Avel Da jag aldrig har gjort dylikt men nu har en 4 aring (sto) och en 2 aring (hingst) maste man kanske gora det om jag har tankt att avla...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Görel
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: Spunkgrodan
·
Övr. Hund Det har anknytning till Snuffsans trad men jag vill inte hora nagra forelasningar om vilken taskig hundagare jag ar som inte har pli pa...
2
Svar
39
· Visningar
2 870
Senast: KungTulle
·
Träning En bekant till mig kopte nyligen ett 5-manaders fol som hittills gatt i en flock pa hundratalet hastar, hon har alltsa inte hanterats...
Svar
3
· Visningar
889
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama