bärsjalsfråga...

Status
Stängd för vidare inlägg.

emma74

Trådstartare
jag har en Mobywrap - en elastisk trikåsjal som varit super speciellt när Emma hade kolik som nyfödd... funderar på att köpa ngt nytt som fungerat nu när hon är större men just nu undrar jag om det finns ngt sätt att knyta den sjalen jag har så jag kan bära henne på höften och ändå få lite avlastning... främst nu på lördag för då ska vi på kalas och hon är precis inne i värsta "alla-främlingar-är-jätteläskiga" fasen just nu så jag ser framför mig hur jag får kånka runt Heffaklumpen i timtal med värkande armar (det är ju inte så lätt för stackars maken när hon bara kastar sig efter mig och vrålar MAMMAMMAM!!!)...

mycket tacksam för svar...

Sv: bärsjalsfråga...

Har inte provat, men kan tänka mig att något sånt här skulle funka:

Barnet på höften, sjalen runt rumpa, till andra höften, åter till rumpan kors under rumpan, upp över motsatt axel och knyt på passande ställe. Eller först upp till axeln, åter till rumpan och runt din höft.

Måste nog prova när jag kommer hem!

Visst du kan ju knyta ett höftkryss (som ett omslutet kryss fast på höften). Kolla på www.sjalar.nu under knytinformation och sen under småbarn så ser du hur man gör! Har aldrig testat med elastisk sjal då jag bara har vävda, men det borde gå så länge den är lång nog.

Vildvittra

tack perfekt, det stog att man kan använda den knytningen till elastiska sjalar oxå...

Ett litet tips om du är ute efter en nu sjal, titta in på http://www.sjalbarn.se och kom med i gemenskapen! Fast det är farligt... Jag har köpt två "nya" sjalar och en ergo sen jag började hänga där... ;) Det finns även mycket tips på olika knytningar!

Snurrfian skrev:
Ett litet tips om du är ute efter en nu sjal, titta in på http://www.sjalbarn.se och kom med i gemenskapen! Fast det är farligt... Jag har köpt två "nya" sjalar och en ergo sen jag började hänga där... ;) Det finns även mycket tips på olika knytningar!

Håller med! Sjalbarn är livsfarligt. Åtminstone för ekonomin :smirk:

Vildvittra

Nu har jag provknutit både den jag hittade på, och dubbelX på höften.

Får inte dubbelX att bli bra, bär för mycket med bara axeln vilket blir alldeles för tungt för mig.

Att knyta först till andra höften blev otroligt mycket bättre avlastning, men lite knepigt att få till tillräckligt tajt när jag var själv och inte hade spegel. Å andra sidan knöt jag med N i sjalen medan jag höll på, kanske man kan göra den i förväg och trä i också.

Snurrfian skrev:
Jag har köpt två "nya" sjalar och en ergo
Gillar du Ergon? Jag använder min varje dag! Men jag kan inte ha sjal till sonen just nu för han tar sig loss hur jag än knyter så en sele fick bli lösningen. Sluta bära vill jag ju inte ;)

Jag har en Ergo som jag avgudar! Hade faktiskt N (1½ år) på magen när vi var och shoppade i helgen och hon var supermammig. Funkade bra det med, även om det bara var för en kortare stund.

Den gillas även av sambon faktiskt.

Jag bär dottern ibland när hon behöver lite extra uppmärksamhet. Hon är fyra år och det funkar också bra - fast då bär jag på ryggen.
Ja, visst är det bra med selar som funkar till större barn också!

Jag har bara provat att bära Elin i den än, och det kändes bra, men hon har ju inte ro att vara stilla mer än fem minuter, sen vill hon ju springa själv... Det står ju att den är från fem månader och jag har inte riktigt fattat varför så jag har inte vågat prova med Fredrik än... Och sen fungerar Ringsjalen så himla bra, jag har gått över till att nästan enbart bära "japanskt" och det är super!! Och hemma åker långsjalen på än så länge... Jag har till och med provat mig på en ryggknutning med elin och det fungerade oxå bra, bara lite jobbigt att hon hängde sig bakåt så mycket hon kunde medans jag försökte knyta... :crazy: ;)

Hur bär man "japanskt"? Lucas bär jag bara i Ergon om han är helt slut i benen.

Hm hur ska jag förklara... Det finns bilder på Sjalbarn... Men ialla fall här kommer ett försök... Jag sätter på mig ringsjalen "uppåner" och har ringarna på ryggen, så man kan dra åt neråt, sen sätter jag fredrik med magen mot mig, och sjalen mellan hans ben och sen överkroppen i sjalen, är han vaken brukar han vilja ha huvudet ute men somnar han är det lätt att dra tyget över huvudet och stötta upp det.

10iro-5.gif

Undrar om det här fungerar...
Japp det gjorde det! Jag hoppas du förstår hur jag menar!!

Senast ändrad:

men hur "säkert" sitter dom fast... alltså man måste väl stödja med en handom man inte "knyter fast" dom? eller?

Man drar åt ganska så tajt med ringarna, när han har huvudet ute och kikar så brukar jag stödja honom lite, men inte alltid eftersom storasyster vill ha hjälp lite då och då... Sover han så jag har kunnat stoppa in huvudet, ja då sitter han helt stilla. Vi får träffas någon dag så kan du få prova! Jag har ju en hel del olika... :angel: En "stork" långsjal, en rebozo långsjal, en ergo och en Ringo...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka