barn som inte vill sova...

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mithra

min kille är snart 9 månader, till han var 7 månader var det bara att lägga honom i sängen, så låg han där och småpratade lite med sig själv sedn somnade han, han har alltid sovit hela nätterna sedan han var 3 månader. men då ändrade det sig, det var väl seperationsångesten som kom in, jag fick börja sitta där bredvis sängen tills att han somnade, man behövde inte prata eller så, bara vara där, så sov han på 10 minuter. Nu har han lärt sig ställa sig upp, och det är krig varje kväll, han kan vara hur trött som helst men sova ska han inte....så fort han når kudden är han klarvaken...han resr sig, jag lägger honom, hen reser sig, osv i all evighet. han har inte kommit på hur man sätter sig igen så man kan inte bara lämna honom där, dessutom börjar han skrika och gråta då, det kan jag inte heller lyssna på...:D :angel: 5 minutersmetoden är inget för mig, men nu tar det tid.
Han har ingen tid att passa men jag har 5 hästar som väntar på kvällsmat, så det är lite jobbigt just nu, speciellt när mannen jobbar borta.
Hur har ni andra gjort? Alla tipps och råd mottages tacksamt.... han brukar vakna sedan igen efter några timmar men det brukar inte vara några problem, då lägger jag mig själv så jag lyfter över honom till oss, och då sover han hela natten. kanske fel det med, han vet ju inte vart han ska vara, men jag vill helst att han somnar i sin säng iallafall, har ingen lust att lägga mig vid 19-20 själv på kvällarna..:D
 
Sv: barn som inte vill sova...

Han sover iaf. resten av natten. Det gör inte våran kära dotter som vaknar efter midnatt varje natt!!! Vaken 4-5 timmar och sedan somnar. Pågått 4 mån. Räknade nyss att hon sover ca. 8h/dygn!!!! Tok för lite. Mamma sover kanske 2 h/dygn!!!! Lite stirrögd!! Har inga tips men känner sympati. Är snart färdig själv till gökboet!!!
 
Sv: barn som inte vill sova...

Vi lägger oss brevid Freddy i våran säng,
är det inga tokiga rapar som ställer till det
så lägger han sig till rätta och lägger sin ena
hand på oss. Sen somnar han :)
Vi låter honom somna ordentligt, sen flyttar
vi över honom till hans säng.
Där sover han oftast hela natten, om inte hans
pappa får någon tokig idé om att kliva upp vid
4-5 för då vaknar han och vill komma över till våran
säng igen.

Våra problem är alltså raparna som gör ont,
och det kan ta upp till 2h innan dom kommit upp.
Sen gillar Freddy att vara vaken sent på kvällen :crazy:
somnar helst vid 23:30
 
Sv: barn som inte vill sova...

Han kanske inte behöver sova redan vid kl 19 om han sover på dagen?

De behöver ju liksom mindre och mindre sömn...

Och olika lite...

Om du efter 20 leker honom jättetrött och tex tar ett varmt bad och fyller upp med välling/gröt och inte lägger förrän han börjar bli dåsig?
 
Sv: barn som inte vill sova...

För oss så fungerar det med rutiner... Men det har tagit ett tag att få dem att sitta... Och innan vi fick elin att somna lugnt...

Men ett lästips är The No Cry sleep Solution, http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0071381392&s=1
Jag tycker att den är bra och jag vet många som har fått lugnare kvällar och nätter med hjälp av den... Men den kräver ju även en del jobb av föräldrarna...
 
Sv: barn som inte vill sova...

Känner så väl igen detta:angel: jag har haft tre olika varianter på detta med sömn..min son(numera 16 år) hade en period runt 10 månader (har alla tre haft) när han bara inte hade TID att sova, fanns alldeles för mycket roligt att göra..hans spjälsäng ställdes jämte vår säng och jag låtsades sova..funkade kanon(flyttade sedan sängen undan för undan). Min dotter(nu 13 år) ville inte heller somna, denna gången var vi tuffare:angel: sprang väl fram o tillbaka i 1 timma i ett par veckor:rofl: till slut gav hon upp..Min minsta dam( 5 år) har vi kört ett mellanting..först fick hon typ 20-30 min medans vi var kvar o läste godnattsaga..sedan var det natti-natti, har väl sprungit lite efter det med..:angel: men det har trots allt gått bra tillslut..lite har dom fått skrika innan vi kommit in och sagt godnatt( för femtioelfte gången).. Sedan har alla barnen haft en liten cykelkorg hängandes på sängen med lämpliga grejer,,mjukisdjur,sagobok att bläddra i(alltså grejer som inte jagar upp dom utan lugnar) och en liten nattlampa..Har funkat :banana: :rofl: :banana: Lycka till !!
 
Sv: barn som inte vill sova...

Kan du inte lägga dig bredvid och söva honom då?
Han kanske har ett stort närhetsbehov nu.
 
Sv: barn som inte vill sova...

oj...nu är tråden gammal, jag hr helt missat alla svar...tack för era svar!
Det går bättre och bättre men jag sitter inne hos honom tills han somnar, och låtsas sova själv, sittande, han bökar runt i en halvtimme sedan somnar han. Innan kunde det ta 2 h:)
Silverkedjan...ja det kanske är för tidigt vi lä'gger honom, han sover en halvtimme på fm och en timme på eftermiddagen, men han är oftast jättetrött vid 19, gnäller, kliar sig i ögonen, somnar mitt i vällingen, men sedan så fort han läggs ner i sängen så blir han klarvaken.
han brukar vakna igen sedan efter ca 2 h, och då brukar vi lyfta över honom till oss, och då sover han utan att vakna, resten av natten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 883
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 634
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 961
Kropp & Själ Somnade 20.00 nånting i soffan. Tv-n är sövande. Vaknar och lägger mig. Klarvaken. Försöker slappna av och komma till ro. Brukar lyssna...
Svar
12
· Visningar
1 133
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp