Barn som far illa...

Status
Stängd för vidare inlägg.

snurran

Trådstartare
En vän till mig är släkt med en tjej på 13 år.
Tjejen är ofta ute hos sin släkting och rider och älskar fullkomligt att få vara i stallet.
Tjejens mamma har ett enormt kontrolbehov, näst intill sjukt över dottern. Hon sköter sin skola med bra betyg, är aldrig på stan som många av hennes vänner är utan föredrar sin släkting och dennes stall.
Hon har utvecklats bra under de år hon ridit och har nu börjat tävla lite smått i dressyr.

Vi misstänkte länge att tjejen var allergisk mot något pälsdjur och lyckades efter enorma diskussioner övertala mamman att ett halvår senare ta och kolla upp deta.
Katter var hon allergisk mot -endast.
Hon skulle inte få åka till stallet (där det inte finns katt) för just detta...

Men mamman har katt... OCH VÄGRAR TA BORT DEN!
Är inte det en form av barnmisshandel?

Hade det varit min son som blev sjuk mot vårat husdjur så hade jag ju illa kvickt sett till att detta fick ett nytt hem.

Vad anser ni? Är det barnmisshandel? Barnet tsätts ju medvetet av sin mor för saker som är direkt skadliga...

Bortsett från detta så är mamman väldigt orättvis och elak mot sin dotter. Hennes bror får träningar, busspengar och nya skor jämt av sin mor... de är dessutom tvillingar. Dotterns resor, ridkläder, ridlektioner och t.om nya glasögon har bekostats av pappans släkt (han har inte vårdnaden om barnen) eftersom det inte får kosta enligt mamman.

En kusindotter till mig går i samma klass som flickan och säger att tjejens bror får pengar till bussen hem medan dottern får gå.
Sonen får skjuts til och från sina träningar medan dottern får lita till att andra ställer upp vilket då inte heller ses med blida ögon hos modern...

Vill gärna veta era tankar och funderingar kring detta. Gärna lite tips och råd och stöd så jag vet vad jag ska göra.
 
Sv: Barn som far illa...

Mycket orättvist! :crazy:
Tösen måste tycka att detta är väldigt jobbigt?
Själv så hade man ju blivit väldigt lessen:(
Men vad ska man göra då :confused: Det har jag inget som helst aning om:confused:
Tyvärr!
 
Sv: Barn som far illa...

usch fy vad hemskt stackars tjej. Ingen aning om råd faktiskt :crazy: Man kan ju inte göra så speciellt mycket. :cry:
 
Sv: Barn som far illa...

Några tips har jag nog inte. Dock lite funderingar...

Om mamman har kontrollbehov, så förstår jag i viss mån att hon inte uppskattar dotterns hästintresse. Det är ju inte en ofarlig sport, precis. Mamman har antagligen inget hästintresse/hästvana själv. Då blir det väl mer skrämmande också. Allergi mot hästar hade väl varit välkommet, kan man tänka... :cool:

Att behålla en katt trots dotterns allergi är ju totalt oansvarigt. Och vilka signaler sänder hon ut till sin dotter...? :cry:

Övriga orättvisor gör mig också :mad: . Samtidigt känns det positivt att tjejen har en tillflyktsort - någonstans att gå, där hon får synas och trivas. Och krama hästar...
 
Sv: Barn som far illa...

Nu har det hänt lite grejjer sen sist...
Mamman fick ett frispel i ilskan, slet dottern hårt i håret (lossnade en del hår :crazy: ) och gav sonen en örfil :eek:

Båda barnen tog det de mest behövde, stal lite pengar ur mammans börs, satte sig på första buss till grannkommunen och for till sin pappa.

Så de har nu under en tid bott där. Pappan ska söka om delad vårdnad så allt går rätt tillväga.
Mamman hade ensam vårdnad tidigare och har gjort ALLT för att barnen inte ska få träffa eller vara hos sin far.

Mamman är fn sjukskriven, men kommer nog mest troligt efter misshandeln att förlora sitt jobb då hon arbetar som förskolelärare.
Barnen anmälde henne för det hon gjorde. Familjerätten lyssnar på dem och de känner att de blir hörda. Så skönt att de äntligen får lite lugn och ro i sina liv.
 
Sv: Barn som far illa...

Modigt gjort av barnen att anmäla sin mamma. Det ska mycket till för barn att gå emot en förälder. Håller tummarna för att det ordnar upp sig för alla parter!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min tolvåriga dotter rider i samma grupp som en tjej som jag länge tyckt varit lite udda - hon pratar ofta (men inte alltid) väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
6 043
Senast: Mirre
·
G
Småbarn Detta gäller ett 5 årigt barn i en familj som jag inte känner, är bekant med pappans syster. Föräldrarna till barnet bor ihop, mamman...
Svar
4
· Visningar
1 521
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp