Barfotaskor med dämpning? Kompromiss

turbofling

Trådstartare
Jag köpte nyligen mina första barfotaskor och vad sköna dom var att gå i. Jag har breda fötter och dålig balans men med barfotoskorna hoppade jag fram i skogen hur lätt som helst (nästan iaf). Började använda en kort stund och ökade långsamt men måste tyvärr konstatera att mina senor i fötterna inte klarar av den obefintliga dämpningen, jag har reumatisim och är överviktig så belasningen blir helt enkelt för stor. Jag behöver hitta ngn form av kompromiss. Finns det ngr bra lösningar för jag älskade ändå känslan av skorna. Barfotaskor med dämpning alt att kunna lägga i en dämpande sula eller "vanliga" skor med bred tåbox med ändå med barfotaskokänsla?
 
Ja! :)

Altra har barfotaskor med noll vinkel mellan häl och tå, men kraftig dämpning. Vissa av skorna kan även ha lite häl.

Joe nimble har vissa löparskor med dämpning, men alla vardagsskor är i oftast helt odämpade.

Altras storlekar är dock annorlunda från vanliga, du måste läsa hur mycket plats som finns i den aktuella modellen för att hitta din storlek. Jag har 3-4 storlekar större i Altras jämfört med min vanliga storlek.

Sen kan det finnas i märken att de har odämpad bland vardags- och träningsskorna men löparskorna kan ha några dämpade modeller.
 
Något som har hjälpt mig är att ha dämpande inneskor utan vinkel mellan häl och tå. Det gör att fötterna orkar med promenader i barfotaskor bättre.
Kanske inte helt det du var ute efter men kan kanske hjälpa dig som det har hjälpt mig. 😊
 
Skulle också säga Altra, tycker de är toppen. Har ett par Altra Lone Peak och ett par Altra Paradigm, de sistnämnda har något mer dämpning än de första, men båda är så kallade Zero drop och har bred toe box.

Ett annat märke som kan vara intressant är Lems, har ett par av deras kängor, gillar även dem väldigt mycket.
 
Jag är också nöjd med mina Altra med zero-drop och bred tåbox.
Tror den modellen jag har är typ medel i dämpningen (jag går bara och nästan alltid på grusväg). Jag gillar väldigt att de är breda fram men samtidigt sitter på plats bra genom att ha en tightare passform runt bakre delen av foten. Bredden är alltså inte bara för just tårna, det är för hela framfoten.
Mina är ½-1 storlek större än andra skor, har inte alls upplevt behov att gå upp så mycket i storlek som @cute_beast
 
Min första tanke om du känner av senor är att du gått lite för fort fram (pun not intended). Det tar tid att bygga upp och ändra rörelsemönster!


Jag köpte ett par jättebilliga barfotaskor från "fotbutiken", och de kom med en skuminnersula som verkade stötdämpande. Jag slängde innersulan och har lufsat runt i skorna hela sommaren, grymt bekväma men väldigt billig kvalitet...
 
Något som har hjälpt mig är att ha dämpande inneskor utan vinkel mellan häl och tå. Det gör att fötterna orkar med promenader i barfotaskor bättre.
Kanske inte helt det du var ute efter men kan kanske hjälpa dig som det har hjälpt mig. 😊
Det kanske är ngt att prova. Jag går alltid barfota inne/hemma i trädgården.
 
Min första tanke om du känner av senor är att du gått lite för fort fram (pun not intended). Det tar tid att bygga upp och ändra rörelsemönster!


Jag köpte ett par jättebilliga barfotaskor från "fotbutiken", och de kom med en skuminnersula som verkade stötdämpande. Jag slängde innersulan och har lufsat runt i skorna hela sommaren, grymt bekväma men väldigt billig kvalitet...
Tycker att jag har varit försiktig. Går alltid barfota hemma, och går i stort sätt hela dagarna men det kanske ändå blev för stor skillnad med att gå i skogen. Ändå tycker jag att fötterna reagerar mer när jag går på tex vanliga vägar än i skogen.

Iom med min reumatism reagerar min kropp tyvärr ofta med inflammationer.

Dom jag provar nu var också billiga, budgetskor (Saguaro).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp