Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
I

iva

Hej alla,
efter att jag läst ett och annat om era funderingar och åsikter när det gäller att sko eller inte sko, så vill jag gärna försöka föra in lite mera ljus i det hela. Så om vi kan hålla oss vid seriös diskution angående detta utan att smutskasta varandra, besvarar jag era frågor angående barfota gång, verkning, osv so gott jag kan. Jag åker södra Sverige runt, samarbetar med Ove Lind och verkar barfota och fång hästar enligt AANHCPs vildhästmodellen. Vårt fångverkning har nu till och med blivit godkänd av djurskyddsmyndigheten. Välkomna med era frågor. :idea:

Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Hur kan djurskyddsmyndigheten godkänna eller inte godgänna en viss typ av verkning??
PL

En liten häst jag känner med mycket fång har blivit verkad enligt AANHCP i snart två år skulle jag tro. I somras och nu i höstas klarade hon sig helt utan anfall och nu är jag ute och går med henne i skogen. Hon hoppar diken, galopperar, travar och gör små bocksprång ibland... Snart hänger jag inte med henne.... :) :)

Tänkte börja verka min unghäst enligt AANHCP. Han går på lösdrift och har adrig varit verkad trots sina snart 2 år. Fina hovar enligt barfotahovslagare. Jag tränar på olika underlag, misstänker att det är viktigt redan nu, MEN min fråga är: Hur ofta måste man verka hästen när man väl börjat? Hittills sliter han hovarna själv, men nu i snön börjar de väl växa. Och hur ofta måste man verka då?

Han kanske menar att dom har blivit certifierad av djurskyddsmyndigheten ??...Det är vad jag tror..annars undrar jag som dig hur en verkning kan bli godkänd.

Hej iva, bra ide.

Jag undrar om AANHCP verkarnas tanke är att ALLA hästar kan kan göra sitt ordinarie arbete utan skor?

Mvh stuv

Men en verkning med vilken metod det än må vara har ju inget att göra med fånganfall...Fång i sig är ju en rubbning av tarmfloran (oftast)..så jag har då svårt att förstå att en verkning påverkar tarmfloran så anfall ej uppstår ? eller du kanske menade något annat ?...du kanske menade följderna EFTER ett fånganfall ?

nope! Det finns AANHCP-certifierade hovslagare i USA.
dvs hovslagare som verkar enligt AANHCP och är certifierade av dem, men som även skor med metallskor vid behov.

Ove Lind som är certifierad AANHCP verkare med Mästar Diplom från USA hade föredrag om vår typ av verkning för Djurskyddsmyndigheten, då det uppstod frågor om vi inte bryter mot lagen, där det står att man inte får utsätta hästen för mer en obetydlig smärta. Han bevisade för dem att vår verkning går aldrig in i levande material, hästarna blöder aldrig och vi har faktiskt än så länge haft 100% framgång. Hästarna mår bättre, kan röra på sig direkt efter behandling och läker. Han visade på några kadaver hovar hur vi verkar just fång hästar. De har lovat att de kommer ut med officiel utlåtande att vår metod är godkänd ur djurskyddssynpunkt som behandlingsmetod.

Sabina och Sara,
det är jättebra och jag är glad för er. Om ni fortsätter med denna typ av verkning, så får ni troligen aldrig mera något anfall.
Grattis :love:

iva skrev:
Sabina och Sara,
det är jättebra och jag är glad för er. Om ni fortsätter med denna typ av verkning, så får ni troligen aldrig mera något anfall.
Grattis :love:

Men barfotaverkning kan väl ändå inte motverka fånganfall :confused: ?? Hur då i såfall?

Då skulle jag vilja veta vem du är. Om du ska svara på frågor som rör en sådan stor rörelse tycker jag allt att du ska identifiera dig vid namn, inte bara "samarbetar med Ove Lind". Dessutom känner jag inte till någon mer än Ove och hans bror som går/gått utbildningen?

Jag avvaktar utlåtandet, att verkningen inte bryter mot lagen utgår jag från , det är inte samma sak som ett godkännade. 100% framgång? Menar du att ALLA fånghästar blir friska om de verkas enligt AANHCP?
PL

Iva, jag har lite frågor:
1. Exakt vad är det som skiljer sig en "vanlig" verkning och Er typ av verkning? Är det tex andra vinklar? Tåvaggor? Eller vad?

2. Vill också veta detta med fång, hur en verkning kan ändra detta ... Man vet ju idag mer om fång än bara för ett år sedan.
Endotoxin m.m

3. Hur lång är utbildningen + praktik innan man får verka ute?

4. Hur skall tex en hovbensfraktur kunna behandlas om Ni ej slå på sjukbeslag? Eller lägger ni även på detta?

/cj

Hej Stuv och alla andra,
tänkte faktiskt att det kan vara bra att göra något sånt med tanke på hur mycket man pratar om detta nuförtiden. Hoppas bara att jag hinner svara till alla och att ni kan förlåta mig om jag missar någon i denna djungel.
Svaret är ja, alla hästar kan gå barfota i slutändan. Långtidsmässigt vinner alltid RÄTT verkad barfota häst över en skodd häst. Skor (och det är bevisat) skadar hovar på många sätt och förhindrar deras naturliga funktion, det erkänner många. För eller senare får man problem och med tanke på alla kadaver hovar som vi verkar på kurserna så finns det nästan ingen häst som kommer till slakteri som har bra hovar. Verkligen skrämmande. Jag påstår inte att barfota hästar har alltid perfekta hovar, men de är funktionella, spricker inte, får inte hovbölder och håller hela hästens liv till skillnad från de flesta skodda hästar som lever så länge hovarna håller.

Min uppfattning o erfarenhet är att inte alla hästar kan fungera barfota. Det är knappast bevisat att en riktig skoning skadar hovar på många sätt(källa?). Att skoning till en del försämrar hovens naturliga funktion kan jag gå med på men det är liksom inte samma sak.
Att hovarna skulle vara det som i första hand begränsar hästars livslängd ser jag som rent trams.
PL

Hej MYNTA2,
du har rätt att fång är förgiftning i tarmsystem, om man inte pratar om överbelastnings fång, som kan uppstå på väldigt deformerade hovar. Mycket förenklat så tror man att blodet förtunnas vid denna förgiftning och anledning att man får problem i hovarna är att lameller i den köttiga delen sitter ihop "klistrade" med blod som "lim". Om detta tag släpper, så får man alla påföljder som vi känner till. Väggen lössnar, hovbenet pennetrerar sulan, osv. Rätt verkade hästar kan förstås också få fång i magen, men balanserade hovar som har rätt form blir inte skadade. Sådana hovar har bra storlek och vinklar, hovbenet sitter parallelt med marken och kan inte flytta sig någonstans. Hästen blir kanske öm några dagar innan förgiftningen går över, men generellt kan man säga att man inte får fång anfall i hovar så som vi känner till det. :bow:

Emindy,
så vitt jag vet så skor man inte hästar inom AANHCP. Men jag vet ju inte allt :rofl:

Bettysmatte,
hoppas svaret till MYNTA2 räcker? :bow:

Jag tycker inte du skall uttala dig om något du uppenbarligen inte han en aning om. Förtunnat blod o blod som lim, vilket nys. Att hästar som har hovbenet parallellt med marken inte skulle kunna få hovbensrotation är en myt.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka