Barfota tips

J

jill90

Hejsan jag hoppas jag har kommit till rätt tråd.
Det är så att jag valde att ta av skorna på min häst i söndags då han för tredje gången på mindre än 2 veckor tappad skon.
Han går bra i hagen, har blivit lite kortare i steget, rider i en gräshage då ja inte har tillgång till paddock, han har inga problem att gå på asfalt så länge de inte är grus eller sten på den. Men när man kommer in på grus vägar eller rider i gräskanter med grus då ömmar han så in i norden. Vad ska jag göra för att stärka hovarna så han klarar av att gå på det? han har väldigt osymetriska hovar så inga boots passar honom + att ägaren vill att han ska gå utan.. (jag är bara fodervärd)
Har ni några tips? vill gärna ha en så naturlig hästhållning som möjligt=)

Sv: Barfota tips

jobbar på samma problem med min lilla donna
motioner där det går, skritta (uppsuttet om det går, men självklart snällare att promenera) på grus, så snällt som möjligt för att sedan trappa upp

sen får man inte glömma att om hästen går på mjuk underlag 23 timmar per dygn o 1 timme på annat så är det inte konstigt om det tar tid eller knappt går alls

tålamod helt enkelt

Alla kan inte gå barfota... men det ver du säkert redan. Min hade gått barfota i över ett år när hon kom till mig. Jag beslöt att slå på skor efter ca tre ridpass, det gick bara inte, hon ömmande så fort det var stenigt eller ojämt.

tappar 3skor på 2 veckor?

har du pratat med hovslagaren huruvida det varit fel på sömmarna? det har faktiskt hänt att sömtillverkare kallat tillbaks söm pga fabrikationsfel, att de inte hållt måttet..

om inte skulle jag se mig om efter en annan hovslagare, för 3 tappskor på 2veckor ska inte ske även om det är leriga hagar.. såvida skorna inte är så nednötta att sömmarna går igenom skorna.. men då är det dags att sko om ändå.

Om hästen ömmar så mkt på grus så tycker jag det är ganska självklart att den ska få ha sina skor. I ärlighetens namn tycker jag det är synd om hästen om den ska behöva gå runt barfota bara för att man inte orkar fixa en ordentlig hovslagare.

Jag tror inte det finns några sådana tips. jag kan sälla mig till skaran som tycker att skor kanske är bättre i det här fallet. Tala med hovis och hästens ägare och försök att lösa det. Tänk på hästens bästa

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka