Barfota och lösdrift/stall

D

diskho

Hur är det med barfotahästar egentligen, går det att rida som vanligt på alla underlag?

Tänker man lite så verkar det ju ganska logiskt att man skulle kunna göra det, eftersom hästen ju inte är skapt med skor... Men jag som alltid "umgåtts" med hästar som är skodda och har broddar på både vinter och sommar (gräsbroddar då) undrar jag hur det funkar barfota? Hur är det på sommaren dessutom, att rida på grusväg/asfalt (inte enbart då såklart)? Då talar vi om en häst som har varit barfota ett tag.

Dessutom, hur ofta behöver en barfotahäst verkas? Behövs det en specialhovis till sådant eller är det ungefär som en "vanlig" verkning?

Sen det här med lösdrift. En häst som gått på lösdrift ett tag, hur gör man när man ska övergå till stall? Det är ju en omställning menar jag.

Min förra ponny hade jag på lösdrift, men jag sålde honom sen till en familj där de hade hästarna i stall. De gjorde inget särskilt vad jag vet, bara ställde in honom som vanligt med de andra hästarna över natten. Kan man göra så? Jag har läst så mycket om att det kan bli så tokigt om man inte gör det långsamt.

Tacksam för svar. Gnäll inte på att jag är okunnig eller så, det är väl bättre att jag frågar och får veta än gissar! ;)

Sv: Barfota och lösdrift/stall

Tänker man lite så verkar det ju ganska logiskt att man skulle kunna göra det, eftersom hästen ju inte är skapt med skor...

Hästen är heller inte skapt för att ridas på...

Med det menar jag mest att i och med att man utsätter en häst för ridning krävs ofta ytterligare något som är onaturligt för den för att kompensera för det man gör med den från början.

Personligen har jag ett holländskt halvblod som jag hade barfota så länge det gick som 3-åring, men tyvärr fungerade det inte alls då jag ville rida ut och det enda som finns att välja på här är grusvägar och hon haltade till för jämnan när hon trampade på någon sten. I ridhuset gick det okej men hon rörde sig ganska stappligt. Så nu har hon skor fram och ska få skor bak så fort som möjligt. Steget blev avsevärt mkt bättre.

Det finns ju härdigare raser, men jag har ingen erfarenhet utav dem direkt. Vet en kompis vars russ hade så hårde fina hovar så sömmen vek sig när hovslagaren försökte slå i dem. Den ponnyn hade noll problem att gå på grusvägar barfota.

Jag har samma erfarenhet, grusvägar funkar inte så bra som skogsstigar/gräsvägar. Min häst var tvunget att sko fram. Har nu köpt en häst som varit barfota men det funkar inte med all asfalt och grus runt vårt stall, hovarna slits för hårt och fötterna blir ömma.. De som förespråkar barfotahäst säger ju dock att alla hästar klarar det men jag e tveksam..

Det beror på hästens hovar var man kan rida. Min förra häst var barfota och jag kunde rida överallt, i skogen och på grusvägar. Men jag undvek ju att rida på t.ex. grusvägar och asfalt för att skona hovarna. Det var också på vintern så det var en del snö o så. Men min nuvarande häst kan inte ens gå barfota på gräs typ :crazy:
Men om man har möjlighet att ha hästen barfota tycker jag definitivt att man ska ha det, det är mycket bättre för hästens ben för den får mycket bättre cirkulation i benet när den är barfota och "hela" hoven nuddar marken har min hovslagare sagt :)
Den enda gången man verkligen behöver skor och broddar, även om hästen har superhovar, är nog om man ska hoppa på gräs.
Man kan ju också köpa "gympaskor" till hästen. (vet inte vad de heter på riktigt :p) Då kan man ju ta på dem när man ska rida om man t.ex. ska rida ut på grusvägar/asfalt :)

Med korrekt hovvård går det alldeles utmärkt att rida hästen oskodd året om.

/Migo

De hästar jag haft under åren har trots att de varit oskodda under viloperioder och ibland längre inte klarat att ridas utan skor förutom på mjukt underlag, hårt underlag och grus har inte fungerat och jag anser att behöver de skor ska de ha skor oavsett lösdrift eller ej.

Har min häst barfota. Vanlig hovslagare. Verkas var 6:e-7:e vecka. Går aldeles utmärkt. Fantastiskt stadig även på vintern. Har sagt till hovis att säga till om det behövs skor så skor vi henne direkt. Men än har det inte behövts. Jag har inte märkt av hälta eller ömhet heller.

Grusvägar uppskattas inte av mina barfotahästar. Att rida lite vid sidan om eller kortare sträckor är ingen fara. Vi har inte alltför mkt grusvägar här. Men på förra stället var de tvugna att gå skodda (enbart grovgrus).

Nu är de oskodda året runt. Vintern har gått utmärkt. Det finns en brant backe som är väldigt hal. Där hoppar jag av och leder. Annars är det race överallt. Inga problem. Man kan behöva vara lite mer uppmärksam på väglaget. That's it.

Mina hästar verkas av vanlig hovslagare ungefär lika ofta som stallets skodda hästar.

Min häst är endast skodd fram och han har stenhårda hovar bak! Hovslagarn säger att det är dom finaste hovarna han sett på länge. Vi tränar upp till 110 i hoppning och rider på grusvägar nästan dagligen och han har inga problem alls med det.

jag tror det beror på vilken sorts ridning man utövar alltså vilka sorts krav man har på hästen. vill man "bara" rida ute i skogen och lulla om man säger så kan man säkert rida barfota året runt så länge man anpassar sig efter underlag osv. men om man tex tränar gångartsridning tycker jag man behöver skor. svårt och få en häst att gå lika bra barfota som en med skor... en häst med skor blir inte ömfotad tar större steg osv. rider man mkt på hårt underlag tycker jag man ska ha skor. hästar är inte gjorda för att ha skor men inte heller för att bära runt på 70 kg på ryggen, inte heller att gå på asfalt.. man får anpassa sig tycker jag, jag skulle aldrig rida utan skor men känner många som gör det och för dem funkar det bra! men så har vi olika mål med ridningen. så kortfattat det är nog individuellt!! :)

Min har gått barfota året runt de senaste 4 åren.
I höstas skaffade jag barfotaboots, för att han fick problem med röta och ömmade på ojämnt underlag. De har jag nu broddat så vi kan rida överallt när det är halt. Har bara boots fram men det har räckt bra. Ibland har han halkat lite med bakhovarna när vi måste korsa hala vägar, men i vägrenen går det fint, så det är inget större problem.

Det gick alldeles utmärkt att rida honom barfota året runt tidigare också, man får ju bara se till att rida lite smart, inte gå på de allra halaste vägarna när det är isiga vägar, eller trava på grusiga vägar om de blir ömma.
Min har haft korta perioder som han varit lite känsligare och ömmat på grusvägar med stort grus. Detta säger min hovslagare är normalt, och så länge det är korta perioder så tyckte han inte vi behövde sko. Skulle hästen börja ömma mer eller oftare (nu har det varit sammanlagt max någon vecka per år) så kommer jag såklart att sko honom, och jag har precis som någon annan nämnde tidigare, rådfrågat min hovslagare och bett honom säga till om han märker att hovarna behöver skor. Han har dock sagt att sålänge han inte ömmar finns det ingen anledning att sko honom.

Min häst verkas när det behövs, oftast 6-8 veckor mellan gångerna. Det varierar lite beroende på årstid och hur fort hovarna växer.

Ang. lösdrift så beror det nog på vad hästen är van vid. Min häst har stått på både lösdrift och stall. När vi stod på lösdrift fick han stå inne vissa nätter, och då var det ju bara rätt in i boxen. Inga som helst problem, men då har han ju stått i stall innan. Hade nog varit annorlunda om man tog en häst som bara gått på lösdrift hela livet. Jag har aldrig upplevt det som något problem att byta ganska tvärt. Min gillar att vara ute, så han vill gärna gå ut på morgonen (står på stall nu) men han har inget emot att komma in heller och blir inte galen av att stå inne sålänge han har kompisar i stallet. Tvingas han stå inne ensam kan han bli ganska orolig av sig.

Senast ändrad:

Korrekt hovvård= verkning som bibehåller eller återställer en sund hovform:

Tåvinkeln i en framhov skall vara 40-45 grader, och i bakhov 50-55 grader.
Båda hovhalvorna skall vara lika höga, räknat efter lodräta avståndet från kronranden till marken.
Framhovar äro rundade över tån och något större än bakhovar, som äro mer hjärtformade.
Hovens tyngdpunkt ligger i traktområdet.
Kronranden skall bilda en jämn vall från den ena ballen till den andra med en tydligt avsatt fåra på gränsen till kotan.
Väggen skall bilda en relativt jämn båge över tådelen med från kronranden till bärrandskanten rakt löpande hornrör.
Bärrandskanten skall vara hel, hornet fast och segt, lamellranden i det närmaste jämnbred runt om, hel med gott samband mellan sula och vägg även i traktområdet.
Hörnstöden skola ha gott samband med väggen och löpa rakt fram till strålens mitt.
Sulan skola vara hel, något konkav och så tjock att den icke ger efter för tryck med visitertång.
Strålrummet skola vara stort och strålskänklarna jämte ballarna rundade och väl utvecklade, liggande i plan med bärranden på barfotagående häst.
Strålfårorna skola vara grunda och strålhornet gummiartat segt.
Hovbrosken skola vara elastiskt eftergivliga och kunna tryckas in mot ballgropen i broskens bakre 2/3.

Allt enligt Eric Åkerblom.

/Migo

Då undrar jag hur man på ett forum, utan att ha sett hästen, inte känner till hästens historik eller vet hur den används, kan garantera att hästen klarar av att gå barfota året runt oavsett underlag?

kl

Tack för svaren! :)

Jag ska nämligen kanske köpa en ponny som är barfota och går på lösdrift, så därför jag undrade lite.

Det lutar nog åt att det kanske blir skor på framhovarna ändå, eftersom det är ganska mycket grusväg här. Fast i och för sig vet jag ju inte hur "tålig" den här ponnyns hovar är än. Dessutom ska jag ju inte rida på den särskilt mycket heller.

Hur fungerar det i paddock? Kan det bli för hårt/ojämt att vara barfota i en sådan?

Du lär märka ganska snabbt om det fungerar eller inte. Min isisdam var barfota när hon kom till mig, enl. förra ägaren gick det SÅ bra. Efter 2,5 ridtur beslutade jag att skor var det enda rätta. Hon ömmade och kortade steget på ALLA underlag. Hon hade ONT. Så känn dig för, är du osäker fråga folk i din omgivning som du litar på.

Hästen är skapad utan skor och ryttare. Är den lös och fri så tar den sig fram på de underlag som funkar i den gångart som funkar.

Ska man rida på den så måste man tänka till lite som ryttare, eftersom hästen inte får lov att välja väg själv.

Vintertid blir många snöiga bilvägar AShala för barfotingar, kommer det lössnö ovanpå så kan det bli ännu halare. Isfläckar är såklart också skithalt. Så, man kan inte fräsa runt i galopp hursomhelst vintertid, man måste veta hur underlaget ser ut, och beroende på väder kan man behöva ställa av hästen alt skaffa broddade boots om man vill kunna rida ute.

Sommartid beror det på hästens hovar vilka underlag som funkar, vissa klarar alla underlag i alla gångarter, andra gör det inte. Gräs osv har jag inte upplevt som halare barfota än med skor, dock har ju naturligtvis brodd bättre grepp på gräs än både barfota och obroddade skor. Ska man hoppa krävande banor på gräs är det kanske att rekommendera att man har broddade skor.

Man får hålla koll på hur hästen rör sig, och hur hovarna ser ut av slitaget.

Jag har både haft vanlig hovslagare och hovvårdare till mina barfotingar, samt att jag verkar dem själv.

Angående lösdrift vs stall så skulle jag inte stalla in en lösdriftshäst i ett varmstall mitt i vintern, hästen har ju skaffat päls för att klara vintern ute. Bättre att börja stalla in på hösten så vänjer den sig gradvis.

Paddock kan vara för ojämn om den frusit i vassa knölar, är det en väldigt hård grusad paddock kanske vissa hästar kan tycka att den är för ojämn också. En paddock kan dessutom vara för isig och hal vintertid.

Med korrekt hovvård går det alldeles utmärkt att rida hästen oskodd året om.

/Migo

ja rida går ju - frågan är vilka spänningar som blir i hästen.

jag tror inte du skulle påstå ovanstående om du var längre kommen som ryttare
och insåg hur beroende hästen var av underlaget för att prestera i balans

Och skon kan i vissa fall behövas för att kontakten med underlaget inte skall blir smärtsam eller för osäker - dåligt fäste

har man kommit lite längre så ser man stora skillnader i hästens rörelsemönster, eller snarare förmåga att arbeta rätt ( ergonomiskt) rider man aldrig i rätt balans i alla fall så märker man ingen skillnad dock

helt rätt att det är bra att fråga

det beror helt på hästens hovkvalitet hur det fungerar barfota, och om det hinner växa i den takt det slits

och om hästens benställning gör att det kan gå barfota

och hur mycket den rids och vad den ombeds prestera

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Miingla
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 375
Senast: Vinur
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar