eldione

Trådstartare
Vill köpa en Cheyenne Barefoot från Stall Vrå (http://www.stallvra.com/) då jag vill ha en bomlös sadel och denna ligger i precis rätt prisklass :)

Det jag undrar: Vad är det för padd som ingår? Är den bra?
Är det bara westernstigläder och stigbyglar som man får till (eller de kanske inte ingår?)? Hur byter man isf till engelska, finns det speciella engelska till bomlösa som man måste köpa till?

Och så undrar jag över storleken. Jag har 17" på min bomsadel, men hästen är en vbl travare med ganska lång rygg. Vilken storlek ska jag då välja? Stl 1 eller 2?

Snälla svara :bump:

Sv: Barefoot

också: Vilken sadelgjord ska man ha? Måste man köpa de dyra dom har eller kan man köpa en vanlig billig dressyrgjord?

oups! Fick svar på stigbygel/stigläder frågan och sadelgjordsfrågan genom att kolla vid "Vanliga frågor" :angel: :crazy:

Det bästa är nog att fråga Stall Vrå direkt eller söka i gamla trådar! :idea:

Jag kan svara lite:

Vad jag vet ingår ingen pad, den får du köpa till. Du bör ha en pad som frilägger hästens ryggrad en smula.

Du får troligtvis inga stigbyglar/läder till heller. Det går bra att använda vanliga engelska. Kan vara bra att ha säkerhetsstigbyglar dock, eftersom krampan på sadeln är sluten och inte "löser ut" om du fastnar i stigbygeln.

Jag kan tänka mig att en stl 2 passar bra. Det har jag själv och jag har en normal mot liten gump. :smirk:

En vanlig billig dressyrgjord till går bra.

Okej, har skrivit och frågat dom nu.

Jo padd ingår, är specialerbjudande just nu :)
Ska kolla på säkerhetsstigbyglar då...
Okej, stl 2... ska prova en annan barefoot först och så märker jag väl om storleken känns bra.

Det är ju kanon med padden! Då får du passa på för den är ju ganska dyr. Eller ja, dyr och dyr - 1000-2000 kr kostar den väl iallafall. Minns inte riktigt.
Jag får snart köpa en ny själv för jag har experimenterat så mycket med min att den knappt lever längre...

Hej, beställde en idag faktiskt :idea:
Har också ett vbl. Beställde storlek 1 då jag tyckte den passade bra när jag provat den tidigare. Den avlastande padden som ingår i "sommarpriset" är den billigare modellen som passar hästar med bra musklad rygg. Mitt vbl har inte det så jag betalde mellanskillnaden bara till den dyrare, så det blev ändå 1200 kr billigare :banana:
Stigbyglar ingår ej men antar att vanliga går bra, fråga för säkerhets skull.

Förresten, bra val av sadel ;) :cool:

Har för mig att storlek 1 motsvarar 17". Jag har storlek 1 i alla fall, och den känns snarare för stor för mig. De flesta rekomenderar väl att man köper en padd med tjockare inlägg än vad grandeur-padden har. Men jag tror också att man kan stoppa i extra inlägg i grandeuren.

Jag rekomenderar dig att köpa den bruna sadeln. Jag köpte den svarta och den tappade färgen på ca två veckor. :(

Så man kan betala mellanskillnaden och få den dyrare padden(med namnet jag inte kan stava)? Min häst har ganska bra musklad rygg men jag vill ändå ha den dyrare eftersom jag hört mycket bra om den.
Kanske blir stl 1 då... Hur tror ni den passar min pappa? Han har ju större bak än mig, men det kanske passar honom med stl 1 endå? Han rider ju inte så ofta.

Åh nej, jag som tänkte köpa den svarta... Tyckte det skulle bli lite konstigt med brun sadel och ljusbrunt träns, bättre med svart sadel då..?
Nån annan som har svart sadel och som färgen blekts på?

Jag har en svart som är ett år gammal. Den är inte använd varje dag men ändå ett par ggr..
Ser ut som ny överallt utom på stropparna som naturligtvis blivit lite slitna.

Jag köpte Grandeurpadden separat till och den har jag trivts bra med.
Använder vanliga stigläder samt sadelgjord.

Tänk på att sadeln inte får vara för liten för dig i sitsen!
Då kommer du att sitta på bakvalvet som är i trä och hästen kommer så småningom få ont i ryggen.. :idea:

Krampan är inte sluten på Barefoot Cheyenne sadlarna. Inte på min i alla fall :confused:

eldione skrev:
Vill köpa en Cheyenne Barefoot från Stall Vrå (http://www.stallvra.com/) då jag vill ha en bomlös sadel och denna ligger i precis rätt prisklass :)

Det jag undrar: Vad är det för padd som ingår? Är den bra?
Är det bara westernstigläder och stigbyglar som man får till (eller de kanske inte ingår?)? Hur byter man isf till engelska, finns det speciella engelska till bomlösa som man måste köpa till?

Och så undrar jag över storleken. Jag har 17" på min bomsadel, men hästen är en vbl travare med ganska lång rygg. Vilken storlek ska jag då välja? Stl 1 eller 2?

Snälla svara :bump:

Läder och stigbyglar ingår inte, om det inte är något erbjudande på dem. Jag upplever att fenders/westernstigbyglar är mycket bättre till just den sadeln och de ger mera stöd åt ryttaren.
Man kan använda helt vanliga läder och stigbyglar till Barefoot.

Jag har en sadel i strl 1 på min nordis med kort rygg (hon kan inte ha längre för då hamnar den för långt bak).
Både jag och min mamma får bra plats i den, jag har liten bak och mamma har "normal" bak :D

Senast ändrad av en moderator:

Stallkatten skrev:
Tänk på att sadeln inte får vara för liten för dig i sitsen!
Då kommer du att sitta på bakvalvet som är i trä och hästen kommer så småningom få ont i ryggen.. :idea:

Man kan ta ur bakträet och stoppa med något mjukt material, det funkar lika bra att rida utan.

Krampan är inte sluten på Barefoot Cheyenne sadlarna. Inte på min i alla fall

Min är det, men det var ganska längesen jag köpte min sadel, så de har kanske rättat till det. Hoppas det för jag tycker själv att det är lite obehagligt!

Eldione:
Min sadel är också svart och den har inte tappat färg ett dugg, fastän den använts flitigt.

Ja nu har jag ridit första ridturen i en lånad Barefoot. Frågor!
Jag: Tyckte att det var väldigt bekvämt för min bakdel :angel: men saknar knästöden? Ska knäna sticka ut? Är det bara något man får vänja sig vid eller ska jag lyckas trycka dom mot sadeln endå? Underskänkeln blev ostadig men för övrigt tyckte jag att jag hade bra balans.

Hästen: Reagerade inte så mycket :p

Har erbjudande att köpa sadeln: begagnad, bra skick, inkl. ny padd som kommer från källqvist och som kostar 800:- ny. Priset är 4500:- så jag ska nog köpa en ny endå. Nån som vet något om källqvists padd?

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 275
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 413
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka