Barefoot som glider snett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ekra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 628
E

Ekra

jag blir TOKIG om jag inte hittar en smart lösning snart. Rider i en Barefoot på en ganska rund häst och nästan alltid så glider sadeln liite snett iförhållande till paden (den med ludd under.. Skito pad?) Vet inte hur jag skall lösa det. Pall blir ingen bra lösning eftersom jag hoppar av och går mycket under ett ridpass, och i skogen finns inte alltid ngt att kliva på. Skall knyta fast den så gott det går i ringarna, men jag tvivlar på att det hjälper.

En "mank pad" kanske vore något att införskaffa??

Hästen är oerhörtkänslig för viktförskjutningar och störs säkerligen av att paden glider snett. Hon är dessutom B-R-E-D, så det är svårt att hitta en bomsadel som passar innan hon kommit i form. :crazy:

Framför allt när jag sitter upp, men det kan även hända efter att jag ridit en stund.

Att den glider efter du har ridit en stund kan ju bero på om man sitter snett eller trampar ner mer i ena stigbygeln.
Det kan även vara så att hästen "knuffar" dig åt ett håll i sadeln.
Eftersom det inte var någon bra ide att kliva upp med pall så kan det kanske hjälpa lite i alla fall om du kliver upp annanvar gång från olika sidor.

hitta någon som kan hålla emot när du sitter upp! brukar funka super!
men hur lyckas sadeln glida snett när du rider? Sitter du ojämt?
Tänk på att du skall sitta i mitten av sadeln och ryggen och att du
skall ha lika mycket vikt i båda benen! (låter kanske lite konstigt men det
är så jag tänker när jag rider i alla fall)
Sitt rakt upp o ner på hästen så borde det inte vara några problem.
annars kanske sadeln har blivit felstoppad eller bara har blivit ojämn med tiden.
Har det alltid varit såhär eller har det kommit med tiden??

Mia

Sadeln har en tjock pad i "säkerhetsvästmaterial" och de glider på varandra tror jag. Jag skall knyta ihop dem idag innan jag rider och se om det blir bättre.

Hästen vill helst gå lite ställd/ ibland böjd åt höger, vi jobbar på det.. Och jag tror att det delvis är därför sadeln halkar snett. Eller åtminstone att det förvärras av att sadeln hamnar snett, och som följd får det att hon puffar mig åt sidan. Jag brukar mäta med hennes ål, sadelns mitt och ridbyxans grensöm om jag sitter rakt, men jag hamnar oftast snett.

Det är en bomlös sadel som finns på; www.stallvra.com

Jag sitter upp från båda sidor, beroende vilken jag är på när jag skall upp, eller om sadeln hamnat snett..

Sadelgjorden är elastisk vid spännena vilket säkert inte förbättrar saken, men jag tycker att det känns sjysstast, jag måste spänna ganska hårt för hon har ganska "fluffig" mage :angel: och med resåren så blir det lite trevligare.

Precis.

Det kom jag på igår när jag testade min Barefoot med Skito-pad på min häst. En fördel är att ha resår på båda sidor av gjorden, samt att dra lika mycket på båda sidor, och dessutom att bara dra ett hål i taget på varje sida.

Så gör jag, och det funkar utmärkt! :bow:

Som jag förstår det så ligger padden still på hästen, medans sadeln glider på padden :confused:
Har haft ett liknande problem som du och tänkte dela med mig av tipset som jag fick :) Köp en bit halkskydd, sånt där rutnät man lägger under mattor, och lägg mellan sadel och pad. Funkar sk*tbra för mig, min sadel gled framåt på padden.
Skulle inte det hjälpa kan du väl ta sån där dubbelhäftande mattejp och tejpa fast sadel och pad. Det blir förmodligen klisterrester på padden och undersidan av sadeln, men det syns ju inte när du rider :crazy:

Hej

Tack för alla smarta tips. Jag drar redan gjorden från båda håll och det är resår i båda ändar. Jag tog dock och surrade fast padens ringar i sadelns ringar ordentligt med skidremmar idag och det blev bättre. (Naturligtvis.. Varför har jag inte gjort det förut?) Hamnade lite snett en gång men jag satt upp lite osmidigt och hon stökade runt, så det berodde väl mest på det. :smirk: Hoppas att det blir bra nu. En bit antiglidmatta mellan pad& sadel skall nog inte skada heller.

Sadeln hamnar ett uns snett iförhållande till paden när den glidit snett av olika anledningar, men det blev bättre av att knyta fast den. Ähum. :o

när jag köpte min Barefoot-sadel fick sa dom att om man hade en bred och rund häst (som jag har) så finns risken att sadeln glider,men då tyckte dom att man kunde använda brösta. Har inte själv provat detta. Men det är en himla skön sadel tycker jag! Min häst har blivit en helt annan "person" sen vi bytte till bomlös. :bump:

Hej
Jag mailade de som säljer barefoot om detta, för jag har också lite problem med att sadeln glider snett ibland. och de svarade att det kan hjälpa med en tunnare pad om sadeln inte ligger still. Samt att det finns två vidder på framvalvet, en "normal" för hästar med manke och en bred för rundare hästar.

Mitt tips är att köpa paden som Torsion säljer. Den har fästanordningar som gör det nästan omöjligt för sadeln att glida snett på paden.

Se här:

tnpadd015-b250.jpg

tnpadd014-b250.jpg

Jag håller på Sweets idé.
Har precis fått hem min TN Equalizer padd, testade idag.
Jag säger bara :love: :bump: :banana:

Supermycket bättre än Grandeur padden jag hade förut (med ull under).

Jo, TN-padarna är bra!! Mycket lättare att hålla rena och snygga än de med ull under!

Men, om man har fårullsundersida på sadeln glider den lätt på TN-padden eftersom den ofiffigt nog är gjord i bävernylon (lätt att hålla rent, men glidigt och halt..). Löses lätt med en bit antihalk (sånt som man lägger under mattor, stolsdynor eller i kastrull-lådor, finns t.ex. på IKEA). Då ligger allt still!
1. Se till att förankra sadeln i padden.
2. lägg emellan ngt så sadeln inte glider ovanpå padden.
3. Skaffa annan sadelgjord? (Kolla även att sadeln läggs p å rätt ställe, hästar med låg manke brukar ha knepigt sadelläge = svårt att hitta).
4. Kolla att du själv inte sitter snett.
5. Din häst kanske inte kan ha denna sadel.....
(Ingen prioritetsordning ovan)
Lycka till!

Men eftersom TN-paden fästs på ovan vista sätt så har jag svårt att tänka mig att även en sadel med ull-undersida kan glida så himla mycket? Paden fixeras ju på mitten av sadeln.

Det är inte bävernylonen som är ofiffig utan ull-undersidan. Finns det något som är mer opraktiskt än en ljus, luddig undersida som drar åt sig hår och smuts som en magnet och som dessutom är väldigt svår att hålla ren?

Sv: Re: Barefoot som glider snett

passar denna pad till barefoot-sadeln då? Jag är ute efter ännu en pad eftersom det är lite bökigt att bara ha EN. Vad kostar den paden?

Har du en ring mitt bak på barefooten? Har du det så passar TN padden. TN padden kostar 1480 kr men man kan köpa bara fodralet också, utan equalizerinläggen, för 730 kr. Det är samma inlägg i TN som i Skito då det är Skito som gör Equalizer så då kan du ta inläggen från den pad du har och stoppa in i TN fodralet. På det viset sparar du en slant.

ska kolla om där är ring bak, men jag tror nästan att där finns en!
Kan nån skriva ner hemsidan så man kan kolla lite närmre på detta?!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka