Barbacka på "känslig" häst,,

R

Rebby

Har ett varmblod på 10 år som har börjat ridas i somras. -hon har ganska lätt att få ont i ryggen, men det funkar bra nu när jag har en bättre sadel och så.
Men nu har jag börjat fundera på att rida barbacka mer för att träna upp min balans, + att det är mysigt :smirk:
Så då undrar jag om det kan vara skadligt eller nått att göra det, då jag inte har världens bästa balans. När jag travar barbacka (vilket jag iofs inte gör så mkt) så "studsar" jag omkring en del. Hon brukar då lägga öronen lite bakåt. Är det för att det gör ont, eller är det bara obehagligt att jag studsar omkring där uppe?
väger ca 63 kg kanske, om det har nån betydelse..?

Sv: Barbacka på "känslig" häst,,

vet inte , men min kompis brukar aldrig rida med sadel. hon säger att det är onödigt :S men om du inte rider som hon hela tiden så kan det väl inte va så farliggt lr?

Om du har en teddyvojlock så använd den som "sadel" Bara att fästa med täckesgjord! Funkar perfekt! Då blir det skönare för både dig och hästen:p

Rider själv alltid barbacka,har man väl börjat är det svårt att gå tillbax.Det är bara att rida på tycker jag men om du märker att du börjar skumpa efter ett tag så trava bara korta stunder,du känner när hästen inte orkar "hålla" upp dig.I början är det jobbigare för dem men bara de får träna upp ryggen så är det bara att skumpa på:smirk: Min häst brukar flytta runt mig på ryggen om jag råkar hamna lite snett,känns alltid lite läskigt.

Om hästen har kass rygg och du har dålig balans så är det inget vidare trevligt för hästen att du rider barbacka.

Börja helltre träna upp balansen med sadel men utan stigbyglar (sadeln fördelar trycker och är lite mer förlåtande än en människorumpa)
När du känner dej säker med det kan du skippa sadeln.

Eller håll dej till skritt barbacka tills du känner att du är i balans nog att trava (testa att rida och blunda och en massa andra käcka balansövningar)

:D

Ok. Men i skritten går det bra, då har jag inte dålig balans, det är när man ska börja trava jag skumpar.. Fast iofs då är det ju bara å inte trava egentligen , men jag vill ju kunna det! var utan sadel i typ ett halvår, köpte en nyss, så jag har ridit med en teddyvojlick/sadel´hela tiden jag har haft henne. Men den är inte min å jag känner mig så dum som lånar den hela tiden :S

Vet nån kanske nå övningar man kan göra för å få bättre balans. Nog för att det kanske inte handlar så mkt om balansen när man travar, utan det är ju det att jag skumpar.. Nån somvet några skumpövningar? :D

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 499
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 251
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar