Bara överladdad....eller kan det vara sadeln!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Domino_s

Trådstartare
Igår när jag red i padocken på min fullblodsvalack (korsning) 13 år så började han bete sej så himla mysko....

Han är unde rigångsättning och detta var första galoppen på ganska länge....

Han gick fint i traven....(lite bråttom som vanligt)

Men när jag skulle galoppera satte han huvet rakt upp, tog bettet och slet och drog...sänkte ryggen....Jag tog tag i honom och försökte samla....Det blev en väldigt stel form....Och hans annars så underbara runda galopp va kantig och stötig....:crazy:

Han drog upprepade gånger huvet rakt upp och sänkte ryggen....allt detta i 190 knyck....Verkade som om de va värre på rakt spår....

Tänderna är kollade för inte alls länge sen....

Nån som har nåt tips....!?

M v h Domino_s

Sv: Bara överladdad....eller kan det vara sadeln!?

Är det en dum ide att ta med min andra hästs sadel och kika om den passar och kanske testa att rida i den....? :idea:

Kan ju kanske vara att han inte orkar bära sig i galoppen och försöker springa ifrån arbetet.

När kollades sadeln sist? Är han under igångsättning så kan han ju tappat en del muskler sen sadeln passade bra sas... :)

När kollades sadeln sist? Är han under igångsättning så kan han ju tappat en del muskler sen sadeln passade bra sas... :)

Sadeln provades ut förra sommaren av en sadelutprovare....Men den har sedan dess inte känts helt hundra enligt mej....har haft ute henne 2 ggr för att kolla....:crazy:

Sadeln åker fram en liten bit....

Det konstiga är att sadeln ser ut att ligga helt perfekt...men endå beter han sej såhär nu....

Idag har jag iaf ridit i min andra sadel (som egentligen är till min unghäst)....Och det va skillnad på hästen....:eek:

Skillnad nr 1: Han spände sej inte för 5 öre när jag skrittade igång....
nr 2: inget springande i traven....
nr 3: Han tog galopp utan problem och höll sej lugn....fick ett litet ryck och rusade, men protesterade inget när jag gjorde förhållning....
nr 4: Han kom lugnt tillbaka i trav efter galoppen (va helt hysterisk igår efteråt)

Och den största anledningen av dom alla: Jag kom på mej själv med att tänka..."gud va skönt, ja slipper flytta fram i denna sadeln hela tiden....:eek:....Varför har jag i helskotta ej tänkt på detta tidigare....

Tja efter den beskrivningen verkar det ju vara sadeln ;)

Kanske ska prova en annan sadelutprovare?

Jag går emot strömmen och satsar i första hand på laddad häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Eftersom min förra tråd blev låst och sedan hänvisad till igångsättning efter bete, konvalecent bla bla bla så lägger jag den här...
Svar
1
· Visningar
701
Senast: Domino_s
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 591
Senast: ellan84
·
Hästvård min häst har varit "sjuk" eller ja, konstig sen ca 1 år tillbaks... innan nån skriker nåt om att jag ska åka till vetten å talar jag om...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
16 074
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar