Bär från andra vinrankor än vindruva - giftigt?

Philosophia

Trådstartare
Vindruvor (Boris vinifera) är ju giftigt för hund, men hur är det med bär/druvor från andra vinrankor som rostvin (vitis coignetiae), staketdruva (vitis labrusca) och klättervildvin (parthenocissus quinquefolia)? Någon som vet? :)

Torde vara som med lök, att alla sorter är farliga med tanke på att det verkar oväsentligt ur förgiftningssynpunkt om druvorna är kärnfria/innehåller kärnor, är röda/blå/vita eller gröna.

Spontan tanke är att jag aldrig sett frukt på Parthenocissus, varken den trebladiga eller fembladiga.

De ska ju kunna få bär, men om det är sällsynt så vore det ju verkligen toppen! :) Jag vill så gärna ha något klättrande som får en vacker höstfärg, men hundarna är tokiga i alla sorters bär.

De ska ju kunna få bär, men om det är sällsynt så vore det ju verkligen toppen! :) Jag vill så gärna ha något klättrande som får en vacker höstfärg, men hundarna är tokiga i alla sorters bär.
Det är klart att de får bär, men eftersom de inte är förädlade för bärens skull så tror jag de är obefintliga, typ knappnålsstorlek:)

Är det vildvin ni pratar om nu ? Mitt vildvin får massor med bär (storlek som små svarta vinbär), men hundarna har aldrig varit intresserade av dom. Små svarta bär :)

Googlar man så står det att dom är giftiga för både djur och människor (däggdjur) - har inte ens tänkt så långt :o

Bild bären hos vildvin
vildvin-800x600.jpg

Det är klart att de får bär, men eftersom de inte är förädlade för bärens skull så tror jag de är obefintliga, typ knappnålsstorlek:)

Äsch, då går det nog bort. Finns det bär så hittar mina hundar det.

De är som målsökande robotar på bär (och ekollon och svamp och allt annat som inte bör finnas i en hundmage :meh:)

Är det vildvin ni pratar om nu ? Mitt vildvin får massor med bär (storlek som små svarta vinbär), men hundarna har aldrig varit intresserade av dom. Små svarta bär :)

Googlar man så står det att dom är giftiga för både djur och människor (däggdjur) - har inte ens tänkt så långt :o

Ja precis! Äter de inte så behöver man nog inte bekymra sig så mycket. :)

Liknande trådar

Relationer Häromdagen började jag diskutera otrohet med en vän. Anledningen var att en man ville att jag skulle följa med honom till hans...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 551
Senast: honung
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 063
Senast: Och_Aye
·
Foder & Strö Vindruvor (och russin) är ju giftiga för hundar, någon som vet om de är ofarliga för hästar?
Svar
2
· Visningar
983
Senast: Lona
·
Övr. Hund Har en 4-årig schäferhane här hemma som inte alltid är en ängel med andra hundar. Tog över honom i höstas, och tidigare ägaren sa att...
Svar
2
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka