Sv: Bantningstips
har du provat på lite friare longering? typ åt nh hållet? då får både du och hästen jobba med huvet! själv är jag väldigt inspirerad av Monty Roberts, men det är ju å andra sidan svårt att inte bli inspirerad av honom. ska å se på hans cliniq i maj i linköping! lääängtar! men han jobbar ju på hästens villkor, utgår från hästens naturliga betende och instinkter. jag blir mer och mer övertygad varje gång jag testar "hans" metoder på en ny häst.
i stort sätt så gäller det att vara mycket medveten om vad du gör med din kropp och vilka signaler du ger din häst. de hästar jag jobbat med har alla svarat positivt på detta. i början är de lite fundersamma.. ungefär som att de undrar -är det verkligen så här enkelt du vill att det ska vara..??
longering är ju iaf ett bra sätt att börja återbygga kommunikationen med hästen, när man haft lite uppehåll. det är ju bra om man till en början låter hästen gå lite friare och inte begära så mkt av den. se det bara som lek å skoj om hästen väljer att springa i 180 några varv. förr eller senare stannar den om den ser att du står still!
sen med ridningen för att bygga upp rygg och bakbensmuskler är det bra med mkt klättring, eller långa sega backar. mkt konditions träning, träna intervaller. rid mkt ute i skog å mark till att börja med sen kan du ju lägga in mer å mer träning i ridhus/ridbana. på ridbanan får ju hästen träna de mer explosiva musklerna och ute så blir ju träningen mer för segheten i musklerna.
ja, hoppas mitt inlägg varit till nån nytta iaf!
/Malin