Bantningstips

P

Pimsen

Mitt varmblod har gått upp i vikt!!

Har någon något bra tips på hur man lätt få ner en häst i vikt, han ser mer ut som en ponny än en häst nu.... detta på grund av att jag varit dålig och inte kunnat rida honom på en månad och han lägger på sig väldigt lätt i hull.

Snälla ge mig tips

Sv: Bantningstips

Jo, det förstår jag, men jag tänkte om ni hade några förslag på hur man kan lägga upp träningen nu i början. Han är en häst som har mycket go i sig och måste få arbeta med huvudet för att bli trött. Han har hur mycket energi som helst, inte bara nu när han stått, utan även då när jag tränade honom. Men har lite dålig fantasi när man ska bygga upp hästen igen...inga muskler heller kvar...:o

Sv: Bantningstips

har du provat på lite friare longering? typ åt nh hållet? då får både du och hästen jobba med huvet! själv är jag väldigt inspirerad av Monty Roberts, men det är ju å andra sidan svårt att inte bli inspirerad av honom. ska å se på hans cliniq i maj i linköping! lääängtar! men han jobbar ju på hästens villkor, utgår från hästens naturliga betende och instinkter. jag blir mer och mer övertygad varje gång jag testar "hans" metoder på en ny häst.
i stort sätt så gäller det att vara mycket medveten om vad du gör med din kropp och vilka signaler du ger din häst. de hästar jag jobbat med har alla svarat positivt på detta. i början är de lite fundersamma.. ungefär som att de undrar -är det verkligen så här enkelt du vill att det ska vara..??
longering är ju iaf ett bra sätt att börja återbygga kommunikationen med hästen, när man haft lite uppehåll. det är ju bra om man till en början låter hästen gå lite friare och inte begära så mkt av den. se det bara som lek å skoj om hästen väljer att springa i 180 några varv. förr eller senare stannar den om den ser att du står still! :banana:
sen med ridningen för att bygga upp rygg och bakbensmuskler är det bra med mkt klättring, eller långa sega backar. mkt konditions träning, träna intervaller. rid mkt ute i skog å mark till att börja med sen kan du ju lägga in mer å mer träning i ridhus/ridbana. på ridbanan får ju hästen träna de mer explosiva musklerna och ute så blir ju träningen mer för segheten i musklerna.
ja, hoppas mitt inlägg varit till nån nytta iaf!
/Malin

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama