Bantningshjälp önskas

Minelli

Trådstartare
Flinga har blivit tjock i sommar och jag försöker banta henne men det går dåligt...
Jag har dragit ner på maten de 3 senaste veckorna och hela den tiden har hon gått på nerbetat gräs, ca 2-3 cm högt. Eftersom hästarna har varit hungriga och Liza behöver mat så har hon fått ca 6 kg hö per dag, tyvärr har jag inga värden på det än men troligtvis rätt normala med mycket protein. Det är slaget samtidig som det senaste åren och ser likadant ut och då har det varit bra värden med en kvot på mellan 7 och 8. Hon har även fått 0,4kg havre, 0,25kg betfor och lite lusern mix. Jag måste ge kraftfoder eftersom Liza äter det.
Vad ska jag göra ?
Från och med idag är det utsläppta i vinterhagen som har kanske 5-10cm gräs. Hur mycket kan jag då dra ner på höt ? Ska jag ge nåt annat kraftfoder ? Tror inte att gräset räcker mer än några dagar eftersom det inte regnat på nån vecka.
 
Ta bort kraftfodret (kanske du kan ge Liza när du går ut med Flinga?)! Och samma med höt, minska på Flingas andel.
 
Hej!

Motion är viktigt, men det tar ju tid att komma igång.

Varför måste du ge Flinga lika mycket mat som Liza? Det förstås om de går i samma hage men kan du inte sära på dem vid utfodringstillfället, det vore en bra lösning.

Vad för ras är Flinga, hur hög och hur mycket väger hur ca?

Man ska inte ge kraftfoder till en häst som ska gå ner i vikt utan ge lite knäckebröd, betfor, äpplen o nån morot istället. Man ska inte ge mycket socker och betfor då hästen lägger på hullet har jag hört.

6 kg hö låter bra til en häst som väger runt 300 kg och inte äter kraftfoder eller mycket gräs.
Men om hästen äter gräs bör man minska ner på höet men det är svårt att säga. Bäst är ju att försöka lista ut hur mycket gräs hästen får i sig och räkna ut värdet och dra av det från högivan. Ett sätt är att använda munkorg! Typ greenguard eller liknande finns att köpa i hästsportbutiker/internet. Då får hästen i sig mindre gräs och man kan kontrollera foderintaget bättre.

Själv har jag lite svårt att få ner mina hästar i hull (fjording o shettisar), fast jag inte ger dem något kraftfoder. Men jag brukar ge dem stor högiva (de står på spån) och jag hinner inte med att motionera dem så mycket som jag skulle villja (just nu går de på bete). Vad gäller fjordningen så vill jag inte ha henne skodd då hon har sneda hovar och utan mirakel hovslagare blir skoningen ett dyrt fult fiasko. Så på vintern kommer jag inte långt! Och inte så långt i sommarhettan heller... Så jag tror att motion har stor betydelse när det gäller bantning.

M. v. h. Lisa
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 066
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 252
Senast: Lindsen
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 699
Senast: Snowball
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 484
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp