Iiidizzz

Trådstartare
Har ett sto hemma som har fått stå halva november + hela december pga väder och jag har varit sjuk. Och under den tiden har hon blivit gigantisk!! Jag har en häst till som oxå har stått lika länge och han har inte blivit ett dugg tjockare. Vi har en rundbal med hö ute i hagen( det är inte något kraftigt hö alls) som 4 hästar delar på. Innomhus så får hon begränsad mängd hö och bara en näve havre för att få i sig mineralerna. Pga väder så kan jag inte rida båda hästarna varje dag men försöker varva och rida varranan häst varannan dag. Men hon går inte ner något alls :O vad ska jag göra? är det nån som har nå bra knep? :)

Sv: Bantning

Jag hade tagit bort rundbalen och begränsat tillgången på mat. Men för att få ner dom i vikt är nog motion det bästa! vissa har lättare för att lägga på sig än andra.

Har funderat på att ta bort balen men tyvärr så skulle det inte funka. Då dom går ut vid 8 på morgonen och in mellan 15,30-17,00 beroende på väder. Då vi har stallet hemma på gården och det inte är nån hemma på dagen vissa dagar så skulle det betyda att dom får gå utan mat hela dan. Och vi har en gammal ponny på 27 år och så min andra häst som måste få rätt mycket mat för att hålla hullet. Och det går inte så bra att sära på dom tyvärr :( men att ta bort balen har vi absolut tänkt på.

Då du inte har möjlighet att ta bort balen så kan du ju alltid pröva med att sätta på en betesreducerare på hästen, på så sätt kan den fortsätta äta men den får "jobba lite mer för maten" och får förhoppningsvis i sig lite mindre hö under dagarna dvs lite "smygbantning" till att börja med innan du kan rida för fullt igen.

Några alternativ

Ta bort balen, skaffa en automatisk grindtimer (eller lunchboxar, grindtimer är billigare dock), lägg ut lunchen i en separat mathage. Då släpper timern över hästarna till lunchen. Låt de som behöver få mer äta fritt inne, förhoppningsvis hinner de äta ikapp då?

Ta inte bort balen, skaffa en grindtimer, ställ lättfödingen i en egen hage med portionerad frukost. Ställ timern så att grinden till 'stora hagen med balen' öppnas vid lunchtid. Lättfödingen får lunch och har fri tillgång tills ni kommer hem, då du flyttar bort den igen eller tar in den. Detta alternativ kan tyvärr innebära att lättfödingen formligen vräker i sig mat de timmarna den går i hagen med balen dock.

Några alternativ

Ta bort balen, skaffa en automatisk grindtimer (eller lunchboxar, grindtimer är billigare dock), lägg ut lunchen i en separat mathage. Då släpper timern över hästarna till lunchen. Låt de som behöver få mer äta fritt inne, förhoppningsvis hinner de äta ikapp då?

Ta inte bort balen, skaffa en grindtimer, ställ lättfödingen i en egen hage med portionerad frukost. Ställ timern så att grinden till 'stora hagen med balen' öppnas vid lunchtid. Lättfödingen får lunch och har fri tillgång tills ni kommer hem, då du flyttar bort den igen eller tar in den. Detta alternativ kan tyvärr innebära att lättfödingen formligen vräker i sig mat de timmarna den går i hagen med balen dock.

Vart kan man hitta en såndär grindtimer nån stans?
Tyvärr kan jag inte ställa lättfödingen i en egen hage för då blir min andra häst typ tokig ( för enligt honom är det hans tjej) så han hoppar över tråden och så om jag särar på dom och dom ser varandra i varsin hage :( stall går bra men inte hage.
Dom som behöver mer mat får jätte mycket hö inne. Min häst överlever om han i värsta fall skulle vara utan bal, men det är ponnyn som är mest beroende av att han måste få mycket mat nu när det är kallt och så.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 918
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur