Bandmaskägg syns inte i träckprov.

axel

Trådstartare
Här är historien: Jag har alltid lämnat in träckprov för att veta om och mot vad jag avmaska. För ett år sedan fick den stora hästen kolik vars symtom jag aldrig har varit med om. Såsom ett enormt muller som hördes på håll,huden under buken gick som i vågor. Vet. . tillkallades men den visste inte vad var. Åkte till Solvalla med träck och fick svar samma dag. BANDMASK. Då blir jag varse att just de äggen är svåra att få att flyta upp i det här fallet där man räknar äggen. Den infon kunde jag ha fått tidigare. Nu innebar det att hon hade mycket Bandmask. Hon blev bra men nu maskar jag mot allt. Hästen var blank som tusan och på hugget. Märkligt

Sv: Bandmaskägg syns inte i träckprov.

Det fanns en art. i sista Ridsport om detta.

Hmm, men man kan ju själv ta reda på information om man är intresserad. Upplysningar dimper inte ned i ens huvud bara hux flux.

Glömde...konstig överskrift du hade...bandmaskägg kan visst synas i ett prov. Jag har haft utslag 2 år i rad på pållen.

Mynta2 skrev:
Glömde...konstig överskrift du hade...bandmaskägg kan visst synas i ett prov. Jag har haft utslag 2 år i rad på pållen.

.tjolahej stackars dig

Senast ändrad:

Mynta2 skrev:

Hästen har :devil: mycket ägg om det syns på provet.

axel skrev:
Hästen har :devil: mycket ägg om det syns på provet.

Nej, då har du missuppfattat det hela. Att det är svårt att hitta bandmasken på träckprov beror på att den inte utsöndrar ägg hela tiden. 25-40% av de som har bandmaskinfektion syns på träckprov. Dessutom kan man räkna med att om man en gång haft det på sin häst lär man få avmaska mot det i fortsättningen om inte något ändras (som att man flyttar), eftersom smittan sprids bl.a med gräskvalster och knott.

Har man inte konstaterad bandmaskinfektion räcker det vanligtvis att ta dubbel dos pyrantelpreparat de år man ändå avmaskar med pyrantel. OM man däremot har konstaterad infektion så är man klurigare om man tar ett medel som innehåller prazikvantel som tar fler stadier av bandmasken. Vår och höst är lagom att behandla då.

Dessutom är det så att två hästar kan ha exakt lika stor maskbörda, men reagera helt olika på det. Det finns många hästar som är fullsmockade med blodmask utan att påverkas synligt.

Senast ändrad:

Madick skrev:
Nej, då har du missuppfattat det hela. Att det är svårt att hitta bandmasken på träckprov beror på att den inte utsöndrar ägg hela tiden. 25-40% av de som har bandmaskinfektion syns på träckprov. .
När är bästa tidpunkt för ett träckprov för att man ska få största möjlighet att upptäcka all mask?:confused:

tjolahej stackars dig

Nja...jag lider inte nämvärt :cool: ...och nu är ju saken denna...3 hästar i samma hage varav bara 1 har utslag på bandmasken..Coolt va :devil:

Stackars dig som inte har bättre att göra än att tycka synd om folk..

Sock skrev:
När är bästa tidpunkt för ett träckprov för att man ska få största möjlighet att upptäcka all mask?:confused:

På våren, strax innan du tänkt börja avmaskningssäsongen.

Madick skrev:
På våren, strax innan du tänkt börja avmaskningssäsongen.
Jo, men kan man inte säga lite mer exakt när det är mest optimalt att ta provet. Tex vid en viss utetemperatur. Är det fortfarande kallt då så har kanske inte alla maskar "vaknat " än, eller har det ingen betydelse i vilket utvecklings stadie de är?

Madick skrev:
Nej, då har du missuppfattat det hela. Att det är svårt att hitta bandmasken på träckprov beror på att den inte utsöndrar ägg hela tiden. 25-40% av de som har bandmaskinfektion syns på träckprov. Dessutom kan man räkna med att om man en gång haft det på sin häst lär man få avmaska mot det i fortsättningen om inte något ändras (som att man flyttar), eftersom smittan sprids bl.a med gräskvalster och knott.

Har man inte konstaterad bandmaskinfektion räcker det vanligtvis att ta dubbel dos pyrantelpreparat de år man ändå avmaskar med pyrantel. OM man däremot har konstaterad infektion så är man klurigare om man tar ett medel som innehåller prazikvantel som tar fler stadier av bandmasken. Vår och höst är lagom att behandla då.

Dessutom är det så att två hästar kan ha exakt lika stor maskbörda, men reagera helt olika på det. Det finns många hästar som är fullsmockade med blodmask utan att påverkas synligt.

Tack för den infon.

När det börjar komma upp gräs som hästarna pillar i sig är det läge. Blodmasken går i dvala vid sträng kyla eller extrem torka. När de vaknar upp kan vara väldigt olika.

Jag tycker att det är svårt att uppskatta hästens vikt. Jag trodde att min Stora vägde drygt 700kg, men det visade sig vara fel med 100kg.
I somras skulle min "Fånghäst banta. Han blev en storlek mindre, tappade hingstnacken osv. De var nöjda på Strömsholm. Det visade sig emellertid att den bara hade tappat 6 kg..på 5.v.

Det är jättesvårt att uppskatta vikter, särskillt om hullet inte är "rätt". När det gäller avmaskningsmedel är det dock bättre att ta i än att underdosera.

När det gäller viktnedgång så är det ju precis som på människor; muskler väger mer än fett! Så nog kan ponnyn ha tappat en massa fett, men fått muskler, och således inte ändrat själva vikten särskillt mycket.

Hästen hade 5v. boxvila och tappade muskler, inte byggde.
Den s.k ponnyfettvalken blev dock också mindre, även fettdepåerna på rumpan. Den vägde 628kg vid första besöket. Alltså tappade den bara 1% av sin vikt.

Senast ändrad:

Skumt! Han kanske omfördelade fettet lite tjusigt :D Och det var nog ingen ponny ser jag på vikten :crazy: :)

Hästen ser idag ut som han gjorde som 4-åring, men ska nog vara iform till sommaren. Dock utan allt fett. Måste kanske upplysa om att han inte var smällfet.
Det var min andra häst som jag underskattade. Hon väger 825kg!(184 cm) och inte överviktig.

Ah, där hade jag nog inte gissat på några 600 kg precis. Vägde en bjässe på 172 cm i tävlingsskick, vägde då 650 kg. I rejält överhull vägde samma häst 690 kg (ungefär, kommer inte ihåg exakt), jag gissade då på 720 kg.

En häst på över 1.80 skulle jag lätt gissa på 750+ kg.

det är jätte svårt att veta vikt ,,jag hade en häst som var 150 hög o vägde 800kilo!!
nu har jag en som är 140 hög o väger nästan 500kilo ..
kan tilläggas att jag har grova kallblod *s*

Liknande trådar

Hästvård Jag tog träckprov på mina två ponnys och fick veta att enbart den 28 år gamla hästen behövde avmaskas. Hon hade bandmask och liten...
Svar
8
· Visningar
5 667
Hästvård Har en fyra åring som oförklarligt pang bom börjat hosta då och då, torr skrällig hosta som för mig påminner mkt om hur fölungarna kan...
Svar
7
· Visningar
3 344
Senast: Madick
·
Hästvård Vi har två -06:or som kom hit första veckan i december, den ena hade blivit avmaskad med ivermektinpreparat innan och den andra maskades...
Svar
6
· Visningar
904
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama