Bandagering av överarm på häst?

MoQ

Trådstartare
Hittade min häst i hagen i morse med 3 extra hagkompisar,vilka hade brutit sig in genom eltrådarna.
Min ena häst (som jag för övrigt skulle köra och hopptävla) hittar jag blodig och med ett rejält hack på insidan av överarmen.Ganska djupt,men kändes inte som om det behövdes sys.
Har nu lagt om det 3ggr,men det går inte att få det att inte kasa ner ,trots klisterlindor mm.
Snälla,någon med bra tips!

Sv: Bandagering av överarm på häst?

Man lindar hela benet, då kommer det inte att kasa ner.

Överarmen? Den sitter så det inte går att bandagera, då får man ju slå in hela hästen i bandage. Menar du underarmen, alltså mellan armbåge och carpus? I så fall är det helbandage, ända ner till hoven som gäller för att få det att sitta.

Hittade min häst i hagen i morse med 3 extra hagkompisar,vilka hade brutit sig in genom eltrådarna.
Min ena häst (som jag för övrigt skulle köra och hopptävla) hittar jag blodig och med ett rejält hack på insidan av överarmen.Ganska djupt,men kändes inte som om det behövdes sys.
Har nu lagt om det 3ggr,men det går inte att få det att inte kasa ner ,trots klisterlindor mm.
Snälla,någon med bra tips!

Klipp av en arm på en college jumper, ända uppe vid armhålan.
Klipp sedan två små hål 4-5 centimeter ifrån armhålan på själva armen, så att hålen ligger över varandra när armen ligger platt på bordet.
Sedan tar du gummiband på en meter eller så, lite efter din hästs storlek, knyter fast det i hålet.
Gör i ordning såret. vänd armen ut och in så att den luddiga sidan är utåt, sedan tar du benet och för igenom armen, gummibandet tar du upp över halsen eller genom fram benen och över manken till hålet och knyter fast.
På det viset får du inga flugor i det.

Liknande trådar

Hästvård 22 december Idag rymde Eddie och Harmonie från sin hage. ägaren skulle ta in de från hagen men så hade de stuckit rakt genom tråden...
Svar
19
· Visningar
1 954
Senast: sante
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025