Balltramp.

nexxa

Trådstartare
Min häst halkade i hagen och lyckades där med också att trampa sig rejält själv också (vänster fram)
Hovslagare var här (hans fru är veterinär också..) och han fixade med att göra rent det och lägga bandage.
Han skadade sig dagen efter julafton.
Han var otroligt halt, speciellt i traven den var totalt fruktansvärd!
Nu är det mkt bättre men när han springer i hagen händer det ofta att han snubblar till som om han liksom "hackar" i traven i bland.
I bland märks det ingenting.
Är det lätt för att det blir andra skador som uppstår?
Vad har ni för egna erfarenheter?
Vi har haft vet. här och hon tyckte att vi skulle vänta och se, han har gått ute som vanligt då han skulle bli totalt knäpp av att stå inne.
Men nu börjar jag bli riktigt orolig för att ev. andra skador uppstått. Och i såfall, vad?

Sv: Balltramp.

inga sprickor då? jag var med när en häst trampade sig under en hopptävling. det blev ett stort sår och vet. trodde att skelettet (eller vad det nu är som finns där) tagit en rejäl smäll. Han gipsade hela hoven upp över ballarna. Men jag vet inte säkert men det är vad jag har varit med om när det gäller balltramp. Sen när pållarna halkar/snubblar kan ju alla möjliga skador uppstå. Jag skulle nog kolla upp hästen ordentligt, kanske tom. röntga bara för att vara på säkra sidan.

Kan han inte alls stå ensam inne? Löper han amok i boxen eller blir han jobbig att ta ut för att kanske gå en sväng varje dag? *bara undrar*

Lycka till och hoppas att pållen blir ok!
//Z

Jag har ju en som trampar sig då och då,och jag skulle nog gissa att din,liksom min "hackar till" då det trycker lite extra där trampet är.
Dvs han är helt enkelt öm pga balltrampet..

Jag hade en häst som trampade sig illa i augusti förra året. Det syntes inget utanpå men hon förblev ungefär en grad halt hela tiden. Efter många veterinärer som inget kunde se och ett par månader var det en veterinär som såg att hon hade fått en stor blödning inne i hoven (genom att karva lite i strålen), men att den då redan börjat läka ihop. Hältan kvarstod och jag lät hästen bli röntgad och tog böjprov som inget visade. Slutligen så sprutade veterinären ändå med kortison i hovleden och efter tre veckor var hon bra. Vad som egentligen var vad vet jag ännu idag inte. Kanske skulle hästen blivit bra utan kortison för att den redan var nära full läkning. Men om jag vore du och hästen skadade sig på julafton och fortfarande inte är bra så skulle jag ta hästen till klinik. Dags att göra en ordentlig hältutredning. Då det kan vara precis vad som helst som hänt inne i din hästs ben.
Hälsning Maja

Ja oj,såg inte att den gjort illa sig kring jul.
Ja,dags för en hältutredning..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 071
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 959
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka