Balkongodling

Kattennizze

Trådstartare
Nu vänder jag mig till er som är experter på odling, jag har två stora krukor och en inglasad balkong i söderläge. Jag har försökt mig på tomater men det har misslyckats kapitalt, fått en omogen rackare och resten blad....så i år söker jag efter tips! Jag vill odla något ätbart men vaaaaaaad? Jag är urusel på detta, vad är era bästa tips som är idiotsäkra liksom?

Gurka. Växer fort så jag är självförsörjande på gurka om sommaren. Behöver vatten, lite näring och bindas upp när de vuxit för högt.

Gurka misslyckas jag alltid med. Fick en djungelgurka förra året, det var min största skörd någonsin. Hur sjutton gör man?

Gurka misslyckas jag alltid med. Fick en djungelgurka förra året, det var min största skörd någonsin. Hur sjutton gör man?
Djungelgurka misslyckas jag alltid med men växthusgurka växer som ogräs för mig. Gör inget speciellt. Vattnar rätt mycket och näring när jag kommer ihåg/lite sporadiskt. Har inglasad balkong så blir sjukt varmt dock om det gör skillnad.

Djungelgurka misslyckas jag alltid med men växthusgurka växer som ogräs för mig. Gör inget speciellt. Vattnar rätt mycket och näring när jag kommer ihåg/lite sporadiskt. Har inglasad balkong så blir sjukt varmt dock om det gör skillnad.
Vilken sort är det? Hur gör man rent konkret?

Ja, jag har ju bara kört friland utan "växthus". Kanske är det som gör det. jag måste nog skaffa växthus :d

Nu vänder jag mig till er som är experter på odling, jag har två stora krukor och en inglasad balkong i söderläge. Jag har försökt mig på tomater men det har misslyckats kapitalt, fått en omogen rackare och resten blad....så i år söker jag efter tips! Jag vill odla något ätbart men vaaaaaaad? Jag är urusel på detta, vad är era bästa tips som är idiotsäkra liksom?
Kolla vad du har för läge på balkongen (norr söder väster öster sol/skugga), är det blåsigt, blir det varmt, vad har du runt dig kommer det insekter till dig eller måste du pollinera själv? Vad har du för möjligheter till odling stora krukor, lådor eller är det mindre storlekar på bara någon eller några liter jord?

Jag har haft busktomater (ena sorten heter Tumbler. Den är dessutom tidig). Jag har köpt färdiga plantor och haft i både kruka och i jord i söderläge (markplan) och fått jättemycket tomater! Gör inget speciellt förutom att vattna krukorna ordentligt.

Annars är ett roligt tips Physalis. Finns att köpa som färdig planta. Har ungefär samma krav som busktomaterna. Gott om vatten och någon pinne att stötta sig på. Lite gödning är inte helt fel (men första året fick de inte ens det. Stod i kruka. och och det blev ändå mycket tomater). Har gett tomatgödning till både dem och tomaterna.

Örtkryddor är roligt annars tycker jag! Tar liten plats och ger mycket smak. Salvia, timjan, gräslök, mynta.

Vilken sort är det? Hur gör man rent konkret?
Växthusgurka heter sorten jag kör med. Sätter fröna typ nu och driver upp de inomhus i mitt roligaste fönster. När se ritar sig och vuxit någon dm planterar jag om de i en lite större kruka och när de blivit förstora för den krukan så planterar jag om de i den stora krukan. Flyttar ut de på balkongen när det blivit tillräckligt varmt på natten. Kanske 15 grader i alla fall?
Ställer den rätt i solen och har glasdörrarna stängda så mycket som möjligt.
Sen vattnar jag rätt mycket, låter den aldrig torka nästan. Kastar i lite näring när jag kommer ihåg.

Gurka och tomat funkar bra i söderläge och man odlar de ju i växthus. Jag odlar potatis (och gurka) på balkongen men jag har inte inglasad balkong så vet inte om det skulle funka i inglasad balkong. Köpte gurkfrön på Netto, Bella tror jag sorten hette, smakade precis som köpegurka fast jag skördade mina lite för tidigt så de var inte så stora. Potatis ger inte så mycket skörd men i och med att det blir mycket jordyta så kan man odla rädisor på kanten tills det är dags att kupa potatisen. Kryddor kan nog också trivas på inglasad balkong. I och med värmen på balkongen så kan du säkert få mer exotiska växter att trivas som fisken i vattnet. Typ passionsblomma, kanske melon (men de blir nog rättså stora och torde sluka mycket vatten).

Vi har varje år potatis i hink, hallon, morötter och sockerärtor på balkongen i zon 4.
Resten av platsen vikt till blomster.

Har tidigare odlat jordgubbar, rödbetor, mynta, basilika och gräslök på balkong med gott resultat. Även physalisträden bor ute om somrarna och har burit frukt.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Snart är det vår :love:och jag har ev möjlighet att ha en egen trädgård.. :bump: Filurar lite på, kan man bygga ett eget växthus av...
Svar
6
· Visningar
2 046
Senast: foxy_lejdy
·
P
Trädgård & Växter Vi har en inglasad balkong med söderläge, det blir alltså väldigt varmt när det är soligt. Igår var det 27 grader där och på sommaren är...
Svar
5
· Visningar
2 081
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka