Baldersbrå?

Glimm

Trådstartare
Hur farligt är torkad baldersbrå egentligen? I mitt hösilage finns det massor av vilket jag tror är baldersbrå, vita små prästkrageliknande blommor i korgar på kraftig stjälk. Hästarna petar bort dem om de kan men en och annan slinker nog ner. Försöker rensa så gott jag kan men det är svårt att få bort dem helt så insnodda som de är. Baldersbrå står ju som giftig växt och nu är jag lite orolig eftersom det finns så mycket i balarna. Dessutom är det ju trist att betala för en massa ogräs :mad: Är också mycket jästprickar på balarna och det är ju inte bra det heller, bonden säger bara att jäst är inte farligt när jag klagar. Är ju orolig att det kan orsaka att magarna blir i olag med kolikrisk. Hösilaget är väldigt torrt 69 % ts och luktar gott, jästen luktar sött så mögel är det inte, hur farligt är det med jäst på hösilaget ? Får inte tag i annat och denna bonde brukar ha bra hösilage i vanlig fall. Värdena är kanon. Borde jag vara orolig?
 
Sv: Baldersbrå?

Det enda problemet med baldersbrå är väl att den smakar illa? Jag har plockat och torkat den av misstag när jag varit på kamomill-jakt och jag lever än. Såvitt jag vet är den helt ogiftig.
 
Sv: Baldersbrå?

På jordbruksverkets hemsida står Baldersbrå på listan över "Oönskade växter. Växter som är oönskade i beten och vallar av ANNAN ANLEDNING än förgiftningsrisk eller med osäker giftighet". Alltså är det inga fara om du har Baldersbrå i ditt foder!!:)
 
Sv: Baldersbrå?

Vet inte varför jag fått för mig att den var giftig, blandat ihop den med någon annan liknande växt kanske? Men då behöver jag inte oroa mej och hästarna petar ju ut dem så gott de kan också, förmodligen för att den smakar illa då.
 
Sv: Baldersbrå?

På jordbruksverkets hemsida står Baldersbrå på listan över "Oönskade växter. Växter som är oönskade i beten och vallar av ANNAN ANLEDNING än förgiftningsrisk eller med osäker giftighet". Alltså är det inga fara om du har Baldersbrå i ditt foder!!:)

Precis den är oönskad för att den så snabbt tar över och tränger bort allt annat inte för att den är giftig, de flesta hästar är inte så glada för baldersbrå men det finns faktiskt ett par som tom älskar baldersbrå så uppenbarligen har det en speciell smak men som faller vissa på läppen precis som gråbo har.

Vi har dunderproblem med baldersbrå här inte blir det bättre av att vissa här hemma är allergiska mot dem och de envisas fint med att breda ut sig just i övre delen av sommarhagarna som gränsar till sovrumsfönsterna.

Hade en häst som effektivt rensade alla hagar hon gick i på baldersbrå tyvärr sålde jag den för en del år sedan så nu är det handkraft som gäller för att få väck dem.
 
Sv: Baldersbrå?

Baldersbrå är inte farligt, bara himla irriternade :)

Enligt min grannbonde är de speciellt vanliga i förstaårsvallar, brukar sedan försvinna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 453
Senast: Natasja
·
R
Foder & Strö Min häst har blivit lös i magen, troligen av hösilaget han fått, detta är ömsom blött ömsom torrt, tycker inte det luktar så där gott...
Svar
18
· Visningar
2 148
Senast: Red_Tee
·
Foder & Strö Hej hösilagekunniga! Anv 100kg hösilagebalar med ts-halt på ca 50. Jäst har förekommit mer eller mindre i samtliga balar. Öppnat 4 st...
Svar
8
· Visningar
2 605
Senast: experten
·
S
Hästvård Tänkte inte skriva så mycket här om detta för att man kanske får höra en massa skräckhistorier som gör en ändå mer nervös, men jag tar...
2
Svar
25
· Visningar
2 130
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp