Riley

Trådstartare
Bara för att få en slutgiltig bekräftelse på att jag fattat något av alla de sidor om selar jag plöjt igenom ikväll:
Bakselen ska fästas i skaklarna väl?

Sv: Bakselen?

Ja, den ska fästas i skaklarna! Där ska finnas särskilda fästen för bakselen på skaklarna, som man fäster bakselen i!

Det beror på vad du kör med för utrustning och vad du kör med för något.

*kl*

Det beror på vad du ska dra för något... ibland är det bättre att ha hintertyget fäst i dragringarna.... hintertyget ska ju användas även vid backning och bromsning och man kan ju ha en annan placering på skaklarna än vad man har på en gig.

Drar du tex en timmerdoning och sätter hintertyget i skaklarna så är risken stor att hästen sätter sig i knät på dig eftersom man vid tunga drag har en kort, brant draglinje... ofta med rekade skaklar och utan draglinor.

Det är vid höga skaklar som man sätter hintertyget i skaklarna.... självklart svetsar man i det fallet fast öglor på skaklarna så att man kan bygga ihop någon form av snabbfästen, hålla på med lädersöljor hör hemma på medeltiden.

självklart svetsar man i det fallet fast öglor på skaklarna så att man kan bygga ihop någon form av snabbfästen, hålla på med lädersöljor hör hemma på medeltiden.

Men det är väldigt tyst och trevligt med lädersöljor...

Annars tycker jag så här om ditt inlägg :bow:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: trazel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
612
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka