Sv: Baksele kombinerat m. travsele
Detta blev lååångt, tacksamt om du tar dig tid att läsa och fundera!
Vagnen, fota hela vagnen!
Nja de där såg inte så bra ut, men duktigt ihopsatt ändå!
Vad är det för brösta du har??
Är den inte svängd, måste du släppa på remmen över mankammen!
Som det ser ut nu "drar" hästen vagnen med bröstan, bröstan i sin tur trycker lika mkt på mankammen (smal rem som inte är gjord för tryck) som själva bröstan under halsen.
Den där ponnyn borde ha lokor, finns ingen brösta som sitter bra, tyvärr=(
Grimskaft som draglinor e ingen höjdare,
inte den där kvaliten
Har samma liggandes hemma å haken pajjade när min shettis röck till!!
BGB-hake funkar, men bäst är
karbinhakar!
Eller va har du för "draglinor"?
Lär dig splitsa runt hakarna? Inte så svårt=)
http://www.teamtorskarna.se/splits.htm
Måste bara få klaga lite på skaklarna, dom där e ganska trånga, bättre med figurgjorda skalar för komfort och rörelsefrihet, tex som denna:
http://web.telia.com/~u50108981/images/ipf2rockard.JPG
Men spelar inte så stor roll när man inte kör så avancerat=)
Bakselen, ska upp och spännas lösare...
Den ska sitta så som du satt den på ryggstycket, men nu har du ju en hälla där, då använder du den, för bakseleremmen över korset bör fixeras så den inte rör sig=)
Den ska sitta runt en tvärhand ovanför bakknäet och minst en neranför bärbensknölen och en till två bakom, mellan bakselen å låren, vid sidan om svansen.
Prova så får se om de sitter bättre=)
("Vid omräkning till moderna längdmått brukar man räkna en tvärhand som mellan 8 och 10 cm")
Tycker det ser rätt illa ut med hästen bara i grimma å grimskaftet liggandes när den är förspänd
Säkerthet kostar så lite, värre är det när det väl händer nått...
En enligt mig, bra anpassad bröstsele!:
Bröstan kan se ut att sitta för högt, men när hästen arbetar ligger den säkert bra (det där ekipaget ser ut att arbeta i form när dom kör, hästen har då halsen sänkt). Man ska utgå efter hur selen sitter när hästen rör sig!
Här nedan, är oxå en välanpassad sele, på en fjording som inte har så bra utrymme för brösta under halsen!
Bakselen sitter lite högre, än på förra hästen men jag har så på mina och tycker det funkar bra=)
Att en häst inte har utrymme för brösta händer ganska ofta! Det är den bruna hästens exteriör (halvblod/varmblod) som enligt mig lämpar sig bäst för brösta.
Jo bröstan ska nämligen ligga två fingrar ovan bogspetsarna och under strupen, eftersom det kan skapa lite obehag att ha den tryckandes mot strupen eller liggandes över bogspetsarna (tänk dig din armbåge, ganska känsligt område, tunn hud och ben alles under)
Tänk på spelrummet som måste finnas mellan draglinor och baksele!
Borde ligga på 15-20 cm, lite snabbt tilltaget, så olika beroende på vagn, häst, utrustning och körsätt.
Ang va de heter på hästen, lyckas ja hitta en sida;
http://www.akademiskridkonst.se/hasten.html
Där sittbenet(/bärben) är utpekat, vilken bildar en knöl på båda sidor om svansen en bit neranför där svansroten börjar...
Bogspets hittar jag inte utpekat för tillfället, men alles under bogleden (den led mellan bogblad och överarmsben) sticker det ut en benbit=)
Nu ska du inte ta illa upp över mina naiva förklaringar
Se de från den ljusa sidan, att ja lagt ner nån timma på leta, skriva å fundera för att de ska funka för dig och andra som är nybörjare!
Sen har säkert inte jag 100% rätt, men detta e ju min uppfattning efter den erfarenhet jag har, och jag hoppas fler ställer upp med sina synpunkter!