Baksele kombinerat m. travsele

Russinet

Trådstartare
Har nu inhandlat en baksele som verkar passa russen. Hade tänkt använda den i kombination med min travsele som en del här inne tipsat om, men jag skulle gärna vilja ha lite tips och bilder på hur ni som har gjort så har satt ihop allt. Det borde ju inte vara jättesvårt för en travseledäckel är ju väldigt lik däckeln till en vanlig bröstsele, det är ju bara de övriga "tillbehören" som skiljer.

Hur gör man med skakelremmarna, eftersom skakeln sitter fastare när man remmar fast den? Det är alltså en rockard jag kör med, bröstan sitter med draglinor i en svängel.
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Har gjort så själv. Kan du inte skicka med bilder?

1.skippa remmarna, och kör bara med skakelhållaren. Skaklarna måste kunna röra sig. Antagligen har du bakvikt på rockarden, då måste du tyvärr binda ner skaklarna, så ev kan du snurra remmen löst några varv och sen spänna, bara så att rockarden inte kan tippa uppåt.

2. svetsa fast bakseleöglor på rockarden ca 1-2 dm bakom där skakelhållaren ligger.

3. Vänj hästen vid baksele!!!

4. Skaffa kort bredbrösta, och fixa draglinor som du fäster i svängeln du fäster på vagnen. Titta hur andra svänglar ser ut, var de sitter och kopiera. Till detta är det bäst med svetskunnig medhjälpare.

5. Nu är du redo att börja experimentera med KÖRNING!
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Har gjort så själv. Kan du inte skicka med bilder?
Visst, kan ta en bild nån dag i veckan, köpte den igår så jag har bara provat för att se om den passar

1.skippa remmarna, och kör bara med skakelhållaren. Skaklarna måste kunna röra sig. Antagligen har du bakvikt på rockarden, då måste du tyvärr binda ner skaklarna, så ev kan du snurra remmen löst några varv och sen spänna, bara så att rockarden inte kan tippa uppåt.
Jag vet det, egentligen, men det känns osäkert att köra utan remmarna :eek: Om du med bakvikt menar att skaklarna vill uppåt så tror jag inte det blir något problem. man lägger alltså bara skaklarna i öglan?

2. svetsa fast bakseleöglor på rockarden ca 1-2 dm bakom där skakelhållaren ligger.
Det går inte att fästa dom i de öglorna som är tänkta att man ska spänna fast typ seltungor eller skakelremmar i? annars får jag fixa nya öglor. bakselen räcker fram till dom gamla iallafall men det blir kanske fel om de är så långa?

3. Vänj hästen vid baksele!!!
Blir nog inga problem :D

4. Skaffa kort bredbrösta, och fixa draglinor som du fäster i svängeln du fäster på vagnen. Titta hur andra svänglar ser ut, var de sitter och kopiera. Till detta är det bäst med svetskunnig medhjälpare.
Om du läste mitt inlägg så har jag skrivit att jag redan har det så, så det är fixat. Vagnen var tillverkad med svängel.

5. Nu är du redo att börja experimentera med KÖRNING!
Yey! fats det blir nog inte så mycket klassisk körning för mig än, ev. blir det någon träning för att jag är nyfiken. Det är mest tänkt som ett komplement till travträningen...
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Bilder?!
Joo men de e ju lite enklare att svara då;) tycker ja:angel:

Jag har ju en sån där mode modell, vilken har en "fast" skakelöggla på däckeln.
Har typ inga riktigt bra bilder:angel:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/00700000-00709999/640x480/703547.jpg?0
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/21610000-21619999/640x480/21612826.jpg?0
http://ponnytrav.ifokus.se/Sites/522aa7a0-174e-4cdc-ba5a-df1532562d5e/Modesele.jpg

Det hela ska ju gå ut på att hästen drar vagnen med enbart bröstan, bromsar vagnen med bakselen å däckeln håller upp skaklarna:grin:
Skaklarna ska kunna glida genom skakelögglan, eller skakelögglan ska kunna följa med vagnen bak samt fram så mkt att baksele samt brösta inte störs:)

Tänker du surra vagnen hårt, har du inte mkt nytta av bakselen:grin:


(snigelfarmor, kul å se dig hålla uppe stämningen här igen;))
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

jag kikar in då och då...med andan i halsen ibland. Kul att se så många nya kuskar! Du får hålla ställningarna uppe!

Jag har fullt upp med mitt eget kuskande och Uddens ridklubb, maratonbygge och allt.
Men brinner fortfarande för att få in travponny´s, hobbykuskar och andra som kör, till skolkörningens magiska värld :) därför svarar jag gärna på bakselefrågor!
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Tror ni har en del kuskar att hämta inom ponnytravet, det finns ju många som inte vill släppa sina ponnys fast de kommit över åldersgränsen (misstänker att jag kommer bli en av dom :angel:)

Återkommer med en bild på skönheten så snart som möjligt, det ska ju helst vara ljust så man ser och så behöver jag ett par extra händer till kameran.
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Hehe jo vem kämpar inte för att få in nya kuskar på rätt väg på en gång;)

Ser fram emot bilder på Russinets skönhet:D
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Kan någon definiera skolkörning? Det står om det i böcker som jag har, bla om banor och liknande man kan köra... Vad skulle det motsvara inom ridningen? Om maraton-fälttävlan, dressyr-dressyr, brukskörning-bruksridning, skolkörning-?

Jag är inte så insatt i något mer än mina egna projekt här hemma och vill lära mig mer..
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Jo men det är väl alla grenar, tror jag...
Skolkörning = dressyr, maraton och precision....

Va säjjer ni andra, intressant, men detta bör väl inte diskuteras i den här tråden!:eek::cool:

Hittat ett test, ang skolkörning, kul:D
Hade bara ett fel, men hur ofta hör man "hundspann" inom körning :angel:
http://www.vetgirig.nu/quiz-14415/Häst-skolkörning/
 
Senast ändrad:
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Det blev inga jättebra bilder men ni ser väl lite kanske

Hela hästen:
IMGP9548.jpg


Satte fast bakselen såhär
IMGP9542.jpg

IMGP9546.jpg


Bakselen:
IMGP9544.jpg


Här var det nåt som jag gissad skulle användas till att fästa bakselen i svanskappan med, sitter det fel?
IMGP9545.jpg
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Kan man fästa bakselen så lång fram utan att det blir fel? Hade tänkt göra nya "öglor" längre bak för bakselen, men det kanske inte spelar någon roll var den sitter?

Och hur ska skaklarna ligga i skalehållarna när man inte remmar fast dem?
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Det här mina reflektioner kring dina bilder:

Jag skulle helst vilja ha upp bakselen lite. Remmen runt rumpan kan störa hästens rörelser om den sitter för lågt. Likaså ländremmen, (den över korset), skulle jag vilja ha fram en bit, så den ligger mer uppe på korset.

Bakselen ser även ut att vara lite hårt spänd på bilden (om det inte är så att vagnen trycker på så hästen står och bromsar). När hästen är i dragläge eller står på plan mark ska man få in två händer "på tvären" mellan rumpa och baksele på hästen. Det ska alltså finnas lite "spel".

Nu ser man ju inte hela vagnen på bilderna, men skaklarna pekar ju ganska mycket uppåt från vagnen sett, så man kanske kan anta att vagnen egentligen är gjord för en mindre häst? Men bara det inte blir bakvikt i vagnen och hästen ändå får plats så är det väl okej, fast man får inte så bra körställning om hela sätet lutar bakåt...

Rent estetiskt så ser det bättre ut om bakseleremmarna sitter fast i särskilda öglor bakom de vanliga skakelöglorna, men om de sitter fast ordentligt som du har satt dom så kan du ha dom sådär så länge.

Bröstan och "draglinorna" ser lite klena ut?

Skakelhållarna på en vanlig sele ska hänga ganska lodrätt ner. Det gör de av skaklarnas tyngd. Gör de inte det utan lyfts upp, så har du bakvikt i vagnen och om det blir så, så tror jag att det i ditt fall i så fall beror på att vagnen kan vara anpassad till en mindre häst.

Bakselen kan du fästa i ryggstycket som du har gjort, men ett enklare sätt är att bara lägga den mellan hällorna på ryggstycket och låsa fast den med den yttersta remmen i ryggstycket.

Till sist: även om hästen är snäll, lämna den aldrig lös i bara grimma med vagn bakom!!:crazy:
Vet att jag kanske låter som en gnällspik, men säkerheten är jätteviktig och kan inte nog poängteras...
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Det här mina reflektioner kring dina bilder:

Jag skulle helst vilja ha upp bakselen lite. Remmen runt rumpan kan störa hästens rörelser om den sitter för lågt. Likaså ländremmen, (den över korset), skulle jag vilja ha fram en bit, så den ligger mer uppe på korset.

Bakselen ser även ut att vara lite hårt spänd på bilden (om det inte är så att vagnen trycker på så hästen står och bromsar). När hästen är i dragläge eller står på plan mark ska man få in två händer "på tvären" mellan rumpa och baksele på hästen. Det ska alltså finnas lite "spel"

Ok, jag vet inte riktigt hur den ska sitta. Hade tänkt be en vän komma och kolla sen, lättare att förstå om man får det visat IRL, men jag tror att jag förstår hur du menar.

Nu ser man ju inte hela vagnen på bilderna, men skaklarna pekar ju ganska mycket uppåt från vagnen sett, så man kanske kan anta att vagnen egentligen är gjord för en mindre häst? Men bara det inte blir bakvikt i vagnen och hästen ändå får plats så är det väl okej, fast man får inte så bra körställning om hela sätet lutar bakåt...

Jag tycker inte den går för mycket uppåt, men jag är ju van vid att sela ganska högt också. Kanske bättre att sela längre ner? Det går att fixa iaf.

Rent estetiskt så ser det bättre ut om bakseleremmarna sitter fast i särskilda öglor bakom de vanliga skakelöglorna, men om de sitter fast ordentligt som du har satt dom så kan du ha dom sådär så länge.

Jag är ju mest intresserad av om det ens går att fästa den så långt fram, så att det inte blir fel tryck eller något för hästen. Men om det går att ha det så så kan får jag fixa öglor längre fram, men går det inte så får det bli gjort fortare.

Bröstan och "draglinorna" ser lite klena ut?
Jag vet inte hur dom brukar se ut inom köningen. Draglinorna är inte klenare än andra som jag sett. Bröstan tycker jag är för smal eg. men jag har inte hittat någon bättre ännu.

Skakelhållarna på en vanlig sele ska hänga ganska lodrätt ner. Det gör de av skaklarnas tyngd. Gör de inte det utan lyfts upp, så har du bakvikt i vagnen och om det blir så, så tror jag att det i ditt fall i så fall beror på att vagnen kan vara anpassad till en mindre häst.

Det går också att fixa, de blev lite konstigt när jag skulle knö dit de extra remmarna som blev.

Bakselen kan du fästa i ryggstycket som du har gjort, men ett enklare sätt är att bara lägga den mellan hällorna på ryggstycket och låsa fast den med den yttersta remmen i ryggstycket.
Det lät enklare, det gick inte att få den längre fram pga den där hällan som är i vägen...

Till sist: även om hästen är snäll, lämna den aldrig lös i bara grimma med vagn bakom!!:crazy:
Vet att jag kanske låter som en gnällspik, men säkerheten är jätteviktig och kan inte nog poängteras...
Hon är den enda som får stå så, det var därför hon fick bli försökskanin
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Någon som har andra bilder på hästar med liknande utrustning där man ser ungefär hur allt är fastsatt?
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Detta blev lååångt, tacksamt om du tar dig tid att läsa och fundera!

Vagnen, fota hela vagnen!

Nja de där såg inte så bra ut, men duktigt ihopsatt ändå!

Vad är det för brösta du har??
Är den inte svängd, måste du släppa på remmen över mankammen!
Som det ser ut nu "drar" hästen vagnen med bröstan, bröstan i sin tur trycker lika mkt på mankammen (smal rem som inte är gjord för tryck) som själva bröstan under halsen.
Den där ponnyn borde ha lokor, finns ingen brösta som sitter bra, tyvärr=(

Grimskaft som draglinor e ingen höjdare, inte den där kvaliten:eek:
Har samma liggandes hemma å haken pajjade när min shettis röck till!!
BGB-hake funkar, men bäst är karbinhakar!
Eller va har du för "draglinor"?;)

Lär dig splitsa runt hakarna? Inte så svårt=)
http://www.teamtorskarna.se/splits.htm

Måste bara få klaga lite på skaklarna, dom där e ganska trånga, bättre med figurgjorda skalar för komfort och rörelsefrihet, tex som denna: http://web.telia.com/~u50108981/images/ipf2rockard.JPG
Men spelar inte så stor roll när man inte kör så avancerat=)

Bakselen, ska upp och spännas lösare...
Den ska sitta så som du satt den på ryggstycket, men nu har du ju en hälla där, då använder du den, för bakseleremmen över korset bör fixeras så den inte rör sig=)
Den ska sitta runt en tvärhand ovanför bakknäet och minst en neranför bärbensknölen och en till två bakom, mellan bakselen å låren, vid sidan om svansen.
Prova så får se om de sitter bättre=)
("Vid omräkning till moderna längdmått brukar man räkna en tvärhand som mellan 8 och 10 cm")

Tycker det ser rätt illa ut med hästen bara i grimma å grimskaftet liggandes när den är förspänd:crazy:
Säkerthet kostar så lite, värre är det när det väl händer nått...

En enligt mig, bra anpassad bröstsele!:
KLINDT%20sele%20maratonstor.jpg

Bröstan kan se ut att sitta för högt, men när hästen arbetar ligger den säkert bra (det där ekipaget ser ut att arbeta i form när dom kör, hästen har då halsen sänkt). Man ska utgå efter hur selen sitter när hästen rör sig!

Här nedan, är oxå en välanpassad sele, på en fjording som inte har så bra utrymme för brösta under halsen!
Bakselen sitter lite högre, än på förra hästen men jag har så på mina och tycker det funkar bra=)
klindtdressursele.jpg

Att en häst inte har utrymme för brösta händer ganska ofta! Det är den bruna hästens exteriör (halvblod/varmblod) som enligt mig lämpar sig bäst för brösta.
Jo bröstan ska nämligen ligga två fingrar ovan bogspetsarna och under strupen, eftersom det kan skapa lite obehag att ha den tryckandes mot strupen eller liggandes över bogspetsarna (tänk dig din armbåge, ganska känsligt område, tunn hud och ben alles under)

Tänk på spelrummet som måste finnas mellan draglinor och baksele!
Borde ligga på 15-20 cm, lite snabbt tilltaget, så olika beroende på vagn, häst, utrustning och körsätt.

Ang va de heter på hästen, lyckas ja hitta en sida;
http://www.akademiskridkonst.se/hasten.html
Där sittbenet(/bärben) är utpekat, vilken bildar en knöl på båda sidor om svansen en bit neranför där svansroten börjar...
Bogspets hittar jag inte utpekat för tillfället, men alles under bogleden (den led mellan bogblad och överarmsben) sticker det ut en benbit=)

Nu ska du inte ta illa upp över mina naiva förklaringar:angel:
Se de från den ljusa sidan, att ja lagt ner nån timma på leta, skriva å fundera för att de ska funka för dig och andra som är nybörjare!;)

Sen har säkert inte jag 100% rätt, men detta e ju min uppfattning efter den erfarenhet jag har, och jag hoppas fler ställer upp med sina synpunkter!:)
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Kan du inte pallra dig över till oss så vi kan gå igenom allt i lugn och ro. Jag tycker du ska ta hjälp, av någon som ex tävlat körning eller iallafall vet saker om skolkörning. Kanske jajja kan komma till dig någon gång.

Jag tyckte ang din bild att det såg ut som att du förstått :) Men det är en hel del justeringar. framförallt: Bröstan kan du inte ha så, den riskerar att gå sönder när du låter hästen dra i nackstycket.

har du tränat med baksele någon gång? De flesta hästar accepterar bakselen när de står still, men inte kanske i trav senare under körturen, då kan det bli vilt sken om man inte tränat dem att gå med baksele. Var rädd om dig, och ta alltid hjälp när du selar på ute om du ska fota. Jag hoppas vi syns på en träning! 21 december är nästa tillfälle.
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Kan man ta lokorna från en loksele då? Jag tycker egentligen inte om att använda lokorna till en rockard, men det kanske funkar best iom att hin har väldigt kort o lågt ansatt hals.
Har inga riktiga draglinor än, hade tänkt mig ett par i läder men de kanske inte är bäst?
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Nej, jag har inte vågat köra med baksele osv. innan jag vet hur den ska sitta. Har pratat med jajja som ev. skulle ha nån träning här nån gång (väldigt precist, eller hur?) men hittar inte så mycket folk om är intresserade :(

Just nu har hästarna vintervila så det är inte så bråttom med att fixa alla saker
 
Sv: Baksele kombinerat m. travsele

Jo prata med nån som kan lära å berätta i verkligheten;)

Lokor funkar bra till rockard:)
Man ser bara till att svängeln sitter lågt:)
Men man bör helst ha en bättre däckel än den som brukar följa med dom lokselar man köper...
Bågdäckeln e lite bättre men bäst är dom med högt skakelfäste.
 

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 205
Senast: Vogue
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 915
Senast: kolblakkur
·
Körning Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och...
Svar
17
· Visningar
4 592
Senast: Egonson_
·
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 940
Senast: Ulrika C
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp