Bakom Hand

S

Sax!

Problem: Hästen hamnar bakom hand emellanåt (obs, inte bara bakom lod utan riktigt bakom hand utan kontakt med handen)

Historia:

Hästen är 6 år. Jag har haft honom sedan november 02.
Jag har haft möjlighet att rida honom i max 6 (!) månader sammanlagt(!) pga diverse skador.
1 Vargtänder
2 Stakningsskada
3 Hasskada
4 Knäledsoperation
5 Borttagande av småsplitter från ena vargtanden som vet. missade

Nu är han under igångsättning efter 6 månaders konvalecens efter OCD operationen och renoveringen i munnen.

Nuvarande träningsupplägg är ridning i kuperad terräng, promenad för hand på asfalt, tömkörning mestadels i seeega backar. Och detta i tredagars intervaller.

Jag tror att tjafset i munnen delvis hänger ihop med att det gjort ont i munnen tidigare samt att han reds på graman :crazy: från och till innan jag köpte honom. (han stegrade en del, också detta pga av mun och knä kan jag tänka)

Nu har vi eliminerat problemen men att han lätt hamnar bakom hand kvarstår. Han rycker även tygeln ur hand varvat med att bli tung.

Mycket handlar ju om att han inte har muskler nog att bära sig ännu. Utbildningsmässigt är han som en 3,5 åring kan man säga.
Jag försöker underlätta så mycket jag kan med ett stabilt säte och en lugn och mjuk hand (även om jag blir frustrerad av att få massa ryck i armen :smirk: )
Han har bra egen framåtbjudning och en mkt fördelaktig extriör men när han inte vågar ta stöd i handen blir han som en hal ål mellan bena :bump: . Eftersom han är operarad i knät kan och vill jag inte börja rida honom på banan ännu utan bygga honom så mycket som möjligt ute.

Han rids och tömkörs på sidepull och rakt tränsbett växelvis.

Någon som har lite egna erfarenheter och tips att komma med??
:bow:

Sv: Bakom Hand

Jag har också en häst med en historia av att krypa bakom hand. Jag började rida honom när han var 14-15, han är nu 17. Jag har inget enkelt svar att ge, mer än att du bör hitta dig en noggrann tränare som inte hastar fram med honom. Noggrann, stärkande ridning och skolning av min sits (och därmed hand) gör att problemet blir mindre och mindre.

Hej :)

Sitsen är superviktig i det här sammanhanget, minsta lilla jag spänner mig för mycket/lite så dippar nosen.

De få steg han vågar slappna av och ta ett mjukt stöd i handen blir jag lyrisk :love: . Och man ser att han trivs där, men så är det precis som om han tror att det ska göra ont igen så släpper han kontakten med handen och blir spänd.

Jag masserar och stretchar honom regelbundet och han är väldigt vig i kroppen.

Tandläkaren talade om att det kan ta tid innan det invanda beteendet släpper och eftersom han inte ens hunnit bli grundutbildad ännu så får man ta det vackert med honom.

Jag tror att jag har en bra uppfattning om hur jag ska gå tillväga men det finns alltid småsaker man missar och behöver bli påmind om.

Jag är på jakt efter en bra tränare men jag är ohyggligt kräsen, de flesta tror ju att man vill kunna piaffera så fort som möjligt och skiter fullständigt i hur man kommer dit, och hur sitsen ser ut.
Jag vill ha en häst som håller länge och som är behaglig att rida i första hand, sen om det slutar i piaff är ju bara ett stort +

Hej!
Känner igen ditt problem alltför väl... Har själv en 4-åring som tidigare gärna ville krypa bakom, släppa suget och börja vingla. Detta beror på forcerad inridning och en 'utbildare' som böjde ihop hela halsen och red på i slängtrav (inte riktigt men nästan) Har påbörjat min lösning genom att bara rida i skogen för att behålla bjudningen, och försöka hålla min hand som en 'vägg' dvs den är stilla, eller ger efter och den tar aldrig bakåt. Det går bättre och bättre, och idag dyker hon inte ens hälften så ofta som förr. Jag tror att du är helt på rätt väg. Om hästen haft ont tidigare tar det ett tag innan den vågar lita på ryttaren och ridningen, det löser sig med tiden. Du skriver att du får till några steg då och då, beröm hästen och forsätt som du gör så ska du se att den lär sig vad matte vill och hur det är bekvämt att arbeta. Lycka till !

Jag skulle testa och se om han funkar på ett snällt hackamore.... Dvs de med läder nos stycke och korta skänklar. Många hästar som är oroliga/har haft ont i munnen funkar bra på Hackamore, du kan ju testa åtminstånde när du rider honom i skogen mest rakt fram? Jag brukar rida mina hästar på hackamore när man bara ska ut och "lulla" i skogen, de gillar det och ser det som avkoppling från bettet verkar det som. Sen har jag vanligt bett när jag rider markarbete/hoppar osv. Eftersom din är så sent tagen osv pga skador och allt, så kan det ju vara svårt att "rida in" samtidigt som han dessutom är orolig runt bettet. Testa hackamoret och om han trivs med det så kan du koncentrera på att få honom pigg och gla och framåt först, och sen testa bettet?

hej hej!

jag har ett sidepull (bettlöst) och varierar med! det funkar han fint på, kanske har bett i munnen 1 gång i veckan, och då är det ett rakt (mullen mouth) bett med bettplattor.

Men tack ändå :)

Hej
Har länge haft samma problem med min arab. Men fick tag på en duktig privat tränare som är väldigt logisk. För att min gick bakom hand var för att han inte hade tillräckligt med rygg muskler att orka bära upp sig ordentligt och gick då under hand när han bar upp sig själv. Så hur är hans ryggmuskulatur? Hur passar sadlen för en så ung häst har en stor förmåga att ändra form och sadlen inte passar som den gjorde innan kanske. Annars tycker jag det låter bra. Ta gärna hjälp av en privat tränare. Men akta så att det han hon säger låter sunt. Var nära på att köra araben i botten på grund av fel tränare. Personen som hjälpte mig gick alldeles för fort fram och det klarade han inte av på grund av dålig muskulatur. Var också härom dan och klooade på en kompis som hopptränade för en rätt så känd tränare och den träningen var en mardröm. De tvingade bland annat sina hästar att hoppa av 1/2 till 1 galopp avsprång innan på hinder över 1m.Hu
Lycka till yrbin

Hejsan...

Kul att det går bättre för dig!

Har du några tips på hur du tränade upp din hästs rygg?
Min har ju inte gått så mycket någon gång så självklart är han svagt musklad. Han är även svår att hålla vikten på och äter mängder med mat (uträknad foderstat).

Jag skrittar ju fortfarande mest, både uppsuttet och för hand.
Just nu är vi bara på banan de gånger det är dags för kavaletti, annars är det över stock och sten som gäller....

:)

Liknande trådar

K
Dressyr Vad finns det för övningar man kan göra för att hästen inte ska gå bakom hand? Hästen i fråga är mycket energisk men känslig i...
Svar
10
· Visningar
1 589
Senast: Luxurios
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama