Bakom hand...övningar?

K

Krizz

Vad finns det för övningar man kan göra för att hästen inte ska gå bakom hand?
Hästen i fråga är mycket energisk men känslig i munnen...

Hur rider man en häst som lätt hamnar bakom hand?
Hur får man med bakbenen?:confused:

Tack på förhand!

//Krizz

Sv: Bakom hand...övningar?

för att få fram nosen så driv hästen (måste fast den är het)
och "plocka" samtidigt, och ge sen en eftergift, för med hästen...

om och om igen,sen kommer nosen fram, men det är jättejobb..
de flesta glömmer att driva innan de plockar, men då blir det bara en broms vilket kan kännas säkrare..det är min erfarenhet iallfall:D

Gör mkt lösgörande öviningar så hästen själv "söker fram till betet".
känn att du inte blir stum i handen eller börjar "joxa" om hästen går bakom.. driv på extra med innerskänkeln och för fram innerhanden ngt "säg varsegod"..

viktigt är med hästar som kryper bakom lod är att man har låga händer och rider mer med skänkeln.

en bra övning är en bom lutandes mot väggen-mellanrum-ett hinderstöd 2 el 3 m fr väggen-mellanrum-en bomm lutandes mot väggen.

rid den övningen först i skritt och lägg en volt runt varje hinderstöd. tydliga halvhalter (för det blir serpentinövning)

hum lite förklarande: en bom mot väggen/staketet I\
ngr meter senare ett hinder stöd I I

I I I I I I I I
ser det ut framifrån.. *S* aja bra övning om du förstår den.

Om du inte orkar göra det öva mkt åttvolt, skänkelvikning, öppnor, slutor, tempoväxlingar.. etc

Har du provat att rida med något bettlöst alternativ? Kan vara värt att prova om hästen är väldigt rädd om sin mun.

Annars är det drivning framåt och mjuk hand.

rida bakifrån & framåt, håll ett jämnt & mjukt tag i tygeln & försök rida med sitsen mer utan att försöka styra allt genom hand..

Att visa hästen vägen genom att göra uppresande tygeltag o sen lätta ur.
Att tänka lite - över tygeln

Tack så mycket för alla svar! :bow: :bow:

Tar gärna emot fler tips om ni kommer på ngt!

//Krizz

Kicka hästen framför skänkeln och gör mycket övergångar...

Om hästen är "het" innebär det ofta att den springer iväg dvs du har ingen egt framåtbjudning, ergo hamnar hästen bakom hand. Så rid fram fram fram, och se till att du är lätt och känslig i handen. Ett snällt bett som hästen verkligen vågar ta stöd på är A och O här.

det är bättre att hästen går något över tygeln än att de går bakom. Därför tycker jag att du bör börja med att rida så att hästen får en lååååååååååååååång hals och långt ner samtidigt som du själv är väldigt lätt i handen. Sen är det viktigt att du inte låter hästen komma bakom och när h*n gör det, eller hänger sig i handen eller knäpper av i nacken, så släpp tyglarna och skänkla på så att h*n kommer igång med bakbenen.
Om du provar detta får du tänka på att det kan börja gå lite fort och att hästen blir lång i ryggen. Det viktiga då är att du använder handen och endast stannar för handen så att då gör skillnad på hjälperna, till att börja med iaf.
Detta funkade mycket bra på "min" förra häst och jag hoppas det blir bra för er tillslut också.
Lycka till :)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
784
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama