Bakjäst till häst. Gärna snabba svar!

BulletForMyValentine

Trådstartare
Köpte bakjäst att ge till mina hästar inför kommande flytt och foderbyte. För att hålla magen i bra skick då min ena har känslig mage och den andra är en fångponny.

Men nu när jag googlade för att se dosering så står det att man inte alls ska ge denna jäst till hästar, att det bildas alkohol och dödar att goda bakterier.

Så hur är det? Jäst el inte? Och isf vilken dosering gäller?
 
VA? :confused:

Är min initiala reaktion. Levande jäst (bakjäst) har jag bara hört bra om, och har även funkat för den maghäst jag hade. Finns även en del litteratur om ämnet, tex: http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/forskningskollen-levande-jast-kan-hjalpa-hastens.htm och där nämns inget om alkohol.

(ja, jäst bryts ner till alkohol, men att det skulle påverka en häst? Ingen aning men låter konstigt)

Doseringen för henne var 1/2 paket 2ggr/dagen, men jag kan tro att om du vill testa en 'underhållsdos' för att hjälpa till vid foderbyte kanske 1/4 paket 2ggr/dagen är mer passande? Det handlar ju om att hitta en dosering som passar din häst.
 
Wierd. Själv hittar jag bara ett sådant påstående när jag googlar det, och det är från en homeopati-hemsida. Alltså rena rapparkaljan.
 
Vilken sorts sida har du hittat sådan information på? Är det seriösa veterinärmedicinska sidor eller är det några med icke vetenskaplig avsändare?

Jag har gett jäst till mina föl när de fått diarre när mamma fölbrunstat. De har fått en knivsudd utrörd i en matsked ljummet vatten.
 
Nä, jäst rekommenderades av en mycket betrodd person, och då jäst den blå sorten. Har kört detta sedan minst 10 år tillbaka med gott resultat vid ev magproblem.
 
Det är väl en homeopatsida du läst på? Som säljer egna produkter. Det brukar vara en sida folk pratar om. Finns inget vetenskapligt stöd där.

Till stor häst har jag gett 1 pkt om dagen i akut fas, dvs när han har diarré. Sen 1/2 paket o dagen som underhållsdos.
Till ponny hade jag gett 1/2 paket i akut fas och 1/4 som underhållsdos. Ska tilläggas att jag bara ger i samband med dålig mage. Ger man som säkerhetsåtgärd kan man säkert prova ge lite mindre.
 
Det finns ingen evidens i den homeopatsidan du har läst på. Det är rent dravel.

1 paket/dag rekommenderar man vid foderbyte. Det tar 14 dagar minst för en häst att anpassa sin tarmflora till nytt foder så fortsätt ge minst så länge men gärna längre då dina hästar är känsliga och börja gärna ge 14 dagar innan flytten om du har möjlighet. Jäst är helt ofarligt och det inte för mycket med ett paket.

Hästar är grovtarmsjäsare vilket homeopatsidan totalt verkar ha missat. Dvs. processen jäsning pågår i hästens tarm oavsett jäst eller inte men man kan hjälpa hästen vid magproblem/foderbyte/andra stressiga situationer att återställa och främja en bra tarmflora genom att ge vanlig bakjäst.
 
Tack för svar:banana:

Måste vart en konstig sida jag läste på...
Men då börjar jag ge idag. Kommer flytta på söndag och det blev bestämt igår. Men jästen borde göra nytta om de får från imorgon och någon månad framåt. De kommer äta de grovfoder de är vana vid på kvällen så allt blir inte nytt. :)
 
Det finns ingen evidens i den homeopatsidan du har läst på. Det är rent dravel.

1 paket/dag rekommenderar man vid foderbyte. Det tar 14 dagar minst för en häst att anpassa sin tarmflora till nytt foder så fortsätt ge minst så länge men gärna längre då dina hästar är känsliga och börja gärna ge 14 dagar innan flytten om du har möjlighet. Jäst är helt ofarligt och det inte för mycket med ett paket.

Hästar är grovtarmsjäsare vilket homeopatsidan totalt verkar ha missat. Dvs. processen jäsning pågår i hästens tarm oavsett jäst eller inte men man kan hjälpa hästen vid magproblem/foderbyte/andra stressiga situationer att återställa och främja en bra tarmflora genom att ge vanlig bakjäst.
Foderjäst är den död på bakterier?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Hundhälsa Min goldentik har sedan ett par veckor medicinerats för gastrit. Gissningsvis triggat av flytt, mänskligt nytillskott i familjen och...
Svar
13
· Visningar
2 472
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 667
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp