Bajsätning, tarmfloran eller vill ha mer gräs?

Alexandra_W

Trådstartare
Ungponnyn har hittat en ny hobby - käka bajs. :crazy: Och helst färskt också. Jättemysig blir han med hela mulen inkletad. Det är alltså inget litet 'pillande' efter några kraftfoderrester.

Första tanken var tarmfloran, speciellt som det är polarens bajs jag sett honom gojsa i sig, men jag har inte set alla gånger så. Det är ju betesinvänjning också. Fast magen visar inte minsta tecken på att vara i olag alls. Och han har lite känslig mage, och har varit lite vajsig i den förut flera ggr (inte nu i vår, innan) utan att hemfalla åt bajsätning.

De går på sparsamt med gräs, med fri tillgång på hösilage som de knappt äter, det går typ 5-6 kg/dygn till ett fbl och ponnyn, som max. Går på odlad betesvall i nuläget 5 - 6 h/dag, ponnyn har då munkorg/betesreducerare.

Och imorse när jag möttes av en glad ponny med en bajskletig mule slog det mig att undrar om det är GRÄS han vill åt?? För fblherrens bajs måste ju innehålla massor med gräsrester, och kanske för en 'desperat ponnynos' lukta gräs med? För han började med bajsätandet i samband med att han fick munkorgen. Han får inte i sig överdrivet mkt gräs med munkorgen (men han får i sig, och han jobbar konstant), han brukar gå och ta en portion hösilage det första han gör när de kommer tillbaka från vallen, medan fbl står och nästan rapar, tvärmätt.

Men, vad finns det för anledningar till plötslig bajsätning, fast magen ser ut att vara fullt i lag, det inte är grovfoderbrist och inte proteinbrist?

Sv: Bajsätning, tarmfloran eller vill ha mer gräs?

Jag tror att det är magen som är lite i olag, ge nåt magmedel en vecka-tio dar.

Hur vet du att det inte är proteinbrist?

Föl ska ju äta sin mammas bajs (koprofagera) för att få i sig mikroorganismer, men din häst verkar lite äldre än så. Min spontana reaktion är därför att han kanske ändå inte får i sig tillräckligt med näring. Om fbl är tvärmätt när det kommer in kanske det är ponnyn som äter den större delen av ensilaget?

Du säger att det är en ungponny, det innebär också att den har ett större behov av protein. I nuläget verkar det dock som att den får samma ensilage som passar fbl? Har du analysvärdena på ensilaget? Uteslut inte protein eller energibrist. Har hästen munkorg så får den i sig långt mycket mindre än vanligt och om risken för fång inte är överhängande kanske han skulle kunna få gå utan munkorg en del av dagen?

Hösilaget har en kvot på nästan nio. Fbl äter grovfoder som passar ponnyn och inte tvärtom (det skulle aldrig gå)

Hans hela proteinbehov är täckt på 7 kg hösilage. Och ja han äter precis som du säger mest troligt större delen av hösilagegivan, alt hela (de brukar komma in 4 - 5 h dagtid när det är insekter och elände, och erbjuds då med hösilage. Ponnyn brukar käka upp sitt, fbl inte röra det alls).

Och med det bete som de har, och det de äter i vinterhagen (som är grön, men kortkort gräs) så finns ingen tvekan att han får i sig både sitt MJ-behov och sitt proteinbehov utan problem.

Glömde - risken för fång är kanske inte överhängande just nu, men lille herrn är för rund, och bete är alldeles, alldeles för bra för honom att äta fritt av, då kommer han bli smällfet. Och det är varken bra för ben/leder/allmänt, och ger ju en ökad fångrisk. Därför han får ha munkorg när de går på frodiga betet.

Om du har räknat på proteinet och han ser rund ut så lär det ju som du säger inte vara protein eller näringsbrist. En kvot på sju passar ju ponnyn perfekt. Det verkar ju nästan som att han fått för sig att det där med bajs inte är så tokigt ;)

Kan ju vara värt att hålla koll på konsistensen på hans eget bajs så märker du om det skulle vara något med lilla magen.

Jaha.. tiden har gått, men han äter fortfarande bajs det lilla äcklet. Polarens bajs. Magen är helt stabil (det är inte polarens riktigt,d en är lite lös, vilket gör det än mer knäppt att han gojsar där). Gav en kur magtarmbalansering men ingen skillnad. Och som sagt fina, fasta bollar som är fullt normala på alla vis.

Så om han inte vill åt gräset i polarens bajs, varför han nu skulle vilja det, förstår jag ingenting, och har ingen teori vad göra heller??

Äter polaren något kraftfoder som lillkillen inte får?
Tänkte om det är kraftfoder-rester kvar i polarens bajs, och om lillkillen är en hungrig ponny (i hans ögon då :angel:) så kanske det bara är gotteligottgott.....:p
Det behöver ju inte vara något som saknas. Men jag vet att det är det "man" är itutad att det är - så det är alltid första tanken.
Nästa fråga blir ju då - vad gör man åt det? Svårt att bryta en ovana (om det är det) och speciellt om det är GOTT :d så jag har inget bra svar *sorry*...

Nix, var inne på den ett tag i början med, men fbl blir ju trind på klöverbetet han med, så just nu får de exakt samma foderstat, dvs 1 dl minerasler och 1 dl musli. Så enda det finns i polarens bajs som inte finns i lillen är väl mängden gräs. Polaren äter ju fritt de där 7 h på klövervallen, vilket lillen inte gör. Men den förklaringen känns långsökt ändå.

Godast är dessutom löööst bajs, kan tänka er vad äcklig den lilla är när han komer med en bajsbrun, blöt mule *kräkas*

Ska bli intressant att se vad han gör när polaren åker bort tre dygn här.

Men jag är ju inte så orolig eg, mest fundersam, men ffa skulle jag vilja ha stopp på det pga äckelfaktorn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka