Bajsätande häst

vinkelina

Trådstartare
funderat då jag inte hittat några egentliga bajshögar i boxen utan mest en massa söndersmulade. Pratade lite med ägaren och tydligen har hästen lite svajig mage (bajsar lösare osv)

Nu visar det sig att han äter sitt bajs. Googlat och fått lite olika svar (mineralbrist, proteinbrist, obalans i magen, för lite Hö osv)

Väntar ännu på analyssvar på mitt hö. I dagens läge får han 10 kg fördelat på fyra givor (3kg, 2 kg, 2kg och 3 kg) använder torrhö. Dagtid går han ihop med en ponny som äter stallets hö (som han ätit tidigare) utöver det får han 1 dl mineraler (rekommenderad dos enligt tillverkaren)

Funderar om jag skall slänga in något proteinpreparat (finns inga muskler på den hästen) eller finns det nått man kan ge för att stärka magfloran, ge bättre balans i magen.
 
När min häst mår som sämst i magen (kolikhäst och krubbitare) äter han sitt eget bajs. Ju färskare desto bättre.

Min tolkning är att det inte är farligt och att det fyller ett behov som han känner behöver fyllas. När han mår bra så slutar det hela. Självmedicinering?
Givetvis försöker jag komma på vad som är fel och hjälpa honom på annat sätt men det är svårt när allt är lika hela tiden (fodring, mat, rutiner).
 
Hur stor är han och hur länge räcker varje portion hö? När får han sista målet för natten och när serveras frukost? Vad står han på för strö?
 
Hur stor är han och hur länge räcker varje portion hö? När får han sista målet för natten och när serveras frukost? Vad står han på för strö?

Ligger på 157-8 cm kanske. Skulle gissa vikten till 550. Får kvällshö 20 och morgon 5:30, tycker han äter rätt lugnt, har mycket kvar efter 45 min i alla fall. Står på torv då det är det som godkänns i stallet pga avfallshanteringen.
 
I de fall någon av våra hästar ätit bajs, vilket har hänt. Så har det handlat om proteinbrist, företrädesvis har detta visat sig i samband med fällning/sättning på våren vilket faktiskt blir helt logiskt då.
 
I de fall någon av våra hästar ätit bajs, vilket har hänt. Så har det handlat om proteinbrist, företrädesvis har detta visat sig i samband med fällning/sättning på våren vilket faktiskt blir helt logiskt då.
Kanske de skulle vara en ide då att köpa en säck protein, han är helt utan muskler dessutom. Hitta även mjölksyrepulver för hästar, kan de va nått (ifall det är obalans i magen)

Tappar mängder med päls nu. Vet inte hur länge han gjort detta, bara haft honom ej vecka, står dock kvar i samma stall. Men har ju inte hittat en enda hel "bajsboll" ännu i boxen
 
Kanske de skulle vara en ide då att köpa en säck protein, han är helt utan muskler dessutom. Hitta även mjölksyrepulver för hästar, kan de va nått (ifall det är obalans i magen)

Tappar mängder med päls nu. Vet inte hur länge han gjort detta, bara haft honom ej vecka, står dock kvar i samma stall. Men har ju inte hittat en enda hel "bajsboll" ännu i boxen
Det kan ju också hända att han vandrar mycket i boxen.
 
Ligger på 157-8 cm kanske. Skulle gissa vikten till 550. Får kvällshö 20 och morgon 5:30, tycker han äter rätt lugnt, har mycket kvar efter 45 min i alla fall. Står på torv då det är det som godkänns i stallet pga avfallshanteringen.

Om den får 3 kg hö kl 20, inte har ätbart strö, och frukosten är 05.30 så skulle jag gissa att han äter bajs pga brist på något att äta under natten. Kan du ge mer hö? Hänga in ett nät med halm? Ge mer att äta på natten helt enkelt.
 
Om den får 3 kg hö kl 20, inte har ätbart strö, och frukosten är 05.30 så skulle jag gissa att han äter bajs pga brist på något att äta under natten. Kan du ge mer hö? Hänga in ett nät med halm? Ge mer att äta på natten helt enkelt.

Jag håller med men tänker också att torv ligger närmare att ta till än bajs.

Det finns ju hästar som söker upp bajs i hagarna också. Iofs mer på vintern än sommaren.

Jag känner en häst som varit dålig i magen i ca ett år. Rätt som det var blev han bra i samma veva som ägaren upptäckte att han börjat äta bajs i hagen.
 
För ca 25 år sedan blev vi rekommenderade av veterinär att lägga frisk hästs bajs i maten till en som var dålig i magen. Detta var innan alla medel med bakterieflora som idag finns på marknaden. Det är för att få i hästen frisk bakterieflora. Samma görs idag för människor med stor framgång :yuck:

Min häst äter oxå bajs när han är dålig i magen. Inte sitt egna utan kompisens
 
Fast nu har han ju ätit bajs dagtid, ca 2,5 timmar efter eftermiddagsfodringen då jag såg det.

Kan ge mera hö, mitt eget, men han är rätt tjock just nu. Tror dessutom han äter av kompisens Hö i hagen då han är ledaren. Väntar på analyssvaren men gissar att de är rätt bra värden.
 
För ca 25 år sedan blev vi rekommenderade av veterinär att lägga frisk hästs bajs i maten till en som var dålig i magen. Detta var innan alla medel med bakterieflora som idag finns på marknaden. Det är för att få i hästen frisk bakterieflora. Samma görs idag för människor med stor framgång :yuck:

Min häst äter oxå bajs när han är dålig i magen. Inte sitt egna utan kompisens

Så gjorde jag faktiskt på min häst i ca en vecka. Men i maten ville han av förklarliga skäl inte ha bajset. Det fick bli med stor spruta i munnen. Det fungerade faktiskt i akuta skedet.
 
Fast nu har han ju ätit bajs dagtid, ca 2,5 timmar efter eftermiddagsfodringen då jag såg det.

Kan ge mera hö, mitt eget, men han är rätt tjock just nu. Tror dessutom han äter av kompisens Hö i hagen då han är ledaren. Väntar på analyssvaren men gissar att de är rätt bra värden.

Då tror jag mer på halm om han är lite tjock.

Men jag ser ingen skillnad alls på om min får fri tillgång på halm eller inte. Han äter ändå bajs i omgångar och det är när han mår som sämst.

Vi har också analyserat hö så protein fattas inte i detta fall iallafall, eller det är iallafall samma protein året genom och äter bajs oregelbundet över året.
Så jag tror att det är olika kanske varför de äter bajs.
 
Fast nu har han ju ätit bajs dagtid, ca 2,5 timmar efter eftermiddagsfodringen då jag såg det.

Kan ge mera hö, mitt eget, men han är rätt tjock just nu. Tror dessutom han äter av kompisens Hö i hagen då han är ledaren. Väntar på analyssvaren men gissar att de är rätt bra värden.
Ja, vänta på provsvaren först och så lägger du till protein om det behövs. Är det en finnhäst du har nu också? i så fall är det ju inte alls otroligt att det rör sig om proteinbrist.
 
För ca 25 år sedan blev vi rekommenderade av veterinär att lägga frisk hästs bajs i maten till en som var dålig i magen. Detta var innan alla medel med bakterieflora som idag finns på marknaden. Det är för att få i hästen frisk bakterieflora. Samma görs idag för människor med stor framgång :yuck:

Min häst äter oxå bajs när han är dålig i magen. Inte sitt egna utan kompisens

Det var praxis för 30 år sen att slanga hästar med annan frisk hästs avföring vid störningar i tarmen numera är det inte tillåtet tydligen .
Handlar som du säger om att byta tarmflora på hästen .

@vikelina du får ju kolla upp hästens status och se över mineraler osv eller vad som öht brister i foderstaten . Jag hade velat att veterinär såg över hästen då den inte verkar i så bra skick allmänt , att blodprov togs tex .
 
Det var praxis för 30 år sen att slanga hästar med annan frisk hästs avföring vid störningar i tarmen numera är det inte tillåtet tydligen .
Handlar som du säger om att byta tarmflora på hästen .

@vikelina du får ju kolla upp hästens status och se över mineraler osv eller vad som öht brister i foderstaten . Jag hade velat att veterinär såg över hästen då den inte verkar i så bra skick allmänt , att blodprov togs tex .

Intressant att det inte är tillåter det längre när forskningen visar att det fungerar alldeles utmärkt. Tycker Vetenskapens värld var himla kul att kolla på när det snackades bajstransplantation.
 
Intressant att det inte är tillåter det längre när forskningen visar att det fungerar alldeles utmärkt. Tycker Vetenskapens värld var himla kul att kolla på när det snackades bajstransplantation.
Ja intressant men det är ju nytt i fråga om människor som sagt ...
 
Fast på vilken grund skulle det vara förbjudet? Att det inte används eftersom det inte är "beprövad vetenskap" och även en del risker är ju en sak. Men förbjudet enligt vad/vem?

Det händer nu och då både på djursjukhus och hemma i stall att det slangas. Men det ska då helst vara dels en stallkompis och dels ska "bajsdonatorn" vara testad etc. Mot vad vet jag inte, inte varit med om det själv men vet under årens lopp en handfull som fått den behandlingen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 783
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Min häst står på torv just nu och det går åt väldigt mycket och är svårmockat då hon både kissar och bajsar en hel del och dessutom är...
2
Svar
22
· Visningar
2 085
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp