Bästa typen av boxar?

Rimfaxe

Trådstartare
Vi håller på med ladugårdsrenovering och ska så småningom låta inreda med nya hästboxar. Det finns ju boxar av en mängd olika utföranden.

För vår del kommer vi ha boxar med stallgång emellan och binda upp hästen i stallgången. För att undvika att andra hästar bråkar med hästen som står i stallgången är tanken att ha boxar med någon form av galler som man kan stänga för. I annat fall hade jag velat ha boxar helt utan galler.
Slagdörrar ska vi ha, för hästen inte ska stå med huvudet ut i stallgången och ev kunna bli rädd för något och slå upp skallen i metallskenan som boxdörren hänger i. :crazy:

Hos de flesta boxleverantörer kan man få antingen galvad metall eller pulverlackerat. Vi tänker nog ha pulverlackerat, det håller sig väl snyggare genom åren? Vad har ni för erfarenhet av galvat eller pulverlackat?

Vilken modell föredrar ni och varför? Tänker här mest på säkerhetsaspekten så att hästen inte fastnar eller skadar sig på gallret.

Boxar med vanliga rörgaller
Boxar med stort avstånd mellan grova rörgaller
Boxar med nätgaller

Finns det något särskilt att titta efter när man ska välja slagdörrar? Jag tänker på när det kommer till hållbarhet, så att inte dörren hänger ner sig efter några år och inte går att stänga.
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Galvat håller nog längre än pulverlackerat enligt vad jag har sett i olika stall under åren.
Det som är säkrast för hästen och som rekommenderas av djurskyddet är nät. Det håller bättre och har mycket mindre skaderisk.
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Jag har vanliga rörgaller, dock inte slagdörr.
Men när du nämner hållbarhet så kan jag rekomendera plastplank istället för vanligt granplank i boxväggarna.
Lätt att spola av och håller jättebra, inga bitmärken från krubbitare osv.
Dyrt men hållbart och lätt att sköta.
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Jag råkade faktiskt på några inlägg om gallernät i en tråd här på Buke. Det ska visst kunna vara risk för skodda hästar att fastna om de reser sig mot gallret. Även någon riktigt allvarlig käkfraktur hade visst inträffat med en hingstbete som fastnat i nätet så då låter det inte så bra ändå. :( Däremot tar det säkerligen upp kraften i en spark allra bäst.

Yrrol69:
Hur grova är rörgallrena i dina boxar? Undrar ifall olika tillverkare av boxar har olika grovlek på rören och även godstjockleken?

Ur miljöaspekt kommer vi välja träplank. Plast ställer till en hel del i naturen och vi blir aldrig av med den. Det finns mycket hormonpåverkande ämnen i plast, det är partiklarna vi inte ser för blotta ögat som är farliga. :( Se här

Det som är snyggast för det mänskliga ögat behöver inte nödvändigtvis vara det säkraste för hästen. Det säkraste för hästen är inte heller alltid mest praktiskt för människan. Jag antar att det är kruxet i det hela. ;)
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Olyckor kan hända överallt. Så undersök istället hur många käkfrakturer det finns p g a vanliga galler eller benskador med liggande rör.
Det finns forskning på när det finns skaderisker på olika typer av stallinredning. Det har lett till olika regler i djurskyddslagen t exar så när det gäller stående galler så är det den individuella hästens storlek på käken som avgör vilket avstånd det ska vara för att vara godkänt. Vet att när jag själv skulle köpa ny stallinredning var det ingen leverantör som ville ta något ansvar för måtten och risken för att en häst skulle fastna, det var helt upp till mig för de körde standard mått.
Det står också att inredningen ska anpassas efter hästen som står där. Så det som passar en stor herre på 170 cm passar inte en ponny och inte heller ett ston med föl. Av den anledningen så galler det som är enklast och säkrast att ha i en box om man inte har flyttbara galler som kan avståndsanpassas till hästen.

Mer att tänka på är att långt ifrån alla färdiga boxar håller kraven på grovleken på gallerna som gör att det ska klarar en hästspark. Samma sak där när jag pratade med tillverkarna så sa de att de inte kunde hålla de kraven på sina billigare inredningar men att det var upp till hästägaren att ha koll på vad som behövdes för de sålde det som folk ville köpa.
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Jo visst är det så att olyckor kan hända överallt. Vill man vara helt säker på att hästen inte skadar sig i en box, får man låta bli att ta in den i en box. :)

Är det någon här som har boxar med liggande rör i? Dvs med brett avstånd mellan rör som är typ 3,5 cm i diameter. Det ser ut som att hästen inte borde kunna fastna i dem sparkar borde de hålla för?
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Vi hade liggande rör i stallet. Tre rör med brett emellan. Fungerade utmärkt, och det stallet hade också fungerat som stuteristall samt huserat hingstar.
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Vi hade liggande rör förr men byggde väck dessa illa kvickt efter en otäck olycka när häst som sparkade körde benet igenom över till grannen och fastnade sedan med låret och kom inte loss förrän den gick omkull ordentligt i sina försök att komma loss, den klarade sig som tur var men stod skadad i ca 1 år. Tidigare hade vi fått fylla igen dessa galler hos en av hästarna då denna roade sig med att dra sönder grannarnas täcke genom gallret. Så jag skulle aldrig någonsin ens fundera på att ha liggande galler om jag kunde välja.

De nya inredningarna idag med stående galler är rejält bastanta saker kan knappt kallas galler längre då det är rejält kraftiga rör. Vi har Jabas som är 2,5 cm tjocka rör i varje "gallerpinne" inget de lyckas rubba en enda mm hur kraftigt de än sparkar i dem.

Vad gäller plastplank så är det ju inte "ny" plast som tillverkas för detta utan det är enbart återvunnen plast som används till dessa närmare bestämt så är det plastflaskor som får ny användning, så tvärtom är det ett vettigt alternativ för att tänka på miljön då just gammal plast får ny användning istället för att hamna ute i naturen.

Just skaderisken minskas drastiskt på hästarnas ben med plastplank då dessa dämpar sparkar vilket trä inte gör.

För övrigt lär du ha överliggare även på slagdörr om du skall ha galler så du lär inte komma ifrån att de kan slå upp huvudet även om du väljer slagdörr då får du välja låg inredning och då blir det utan galler.
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Men allt är inte svart och vitt.
Det går utmärkt att ha BÅDE galler och slagdörr, och ändå komma ifrån att det finns nån överliggare att slå huvudet i.

Tex kan man ha en två-delad dörr, där understa delen är en vanlig boxdörr, och den över delen är en gallerdörr. Då kan man välja hur man vill ha det.
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Men allt är inte svart och vitt.
Det går utmärkt att ha BÅDE galler och slagdörr, och ändå komma ifrån att det finns nån överliggare att slå huvudet i.

Tex kan man ha en två-delad dörr, där understa delen är en vanlig boxdörr, och den över delen är en gallerdörr. Då kan man välja hur man vill ha det.

Finns inga sådana att köpa längre om man skall köpa färdig inredning, jagade själv sådana när vi skulle ha ny inredning, numera är det enbart en öppningsbar lucka i gallret i dörrarna, det har hänt för mkt olyckor med de hela överhalvorna så de som hade dem förr i sitt sortiment har slutat sälja dem oavsett om man försöker få tag på nerfällbart eller sidohängt så är det kört om man vill köpa färdiga inredningar därav kommer man inte ifrån överliggare över huvudet på någon färdiginredning längre förutom då de låga inredningarna som bara har halvdörr men på de går det inte att få galler alls.

Har kollat med varenda tillverkare av färdiginredningar i sverige då jag ville ha just att hela gallret gick att öppna.
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Numera är sådana här öppningar i gallret max vad man kan köpa färdiga även på slagdörrar, finns denna variant samt en variant där man fäller ner mittdelen av gallret så att det hänger neråt, öppningen är ungefär lika stor på båda varianterna.
PICT0366_web.jpg
man slipper alltså inte överliggarna som man kunde göra förr. Naturligtvis kan man säkert få en smed att tillverka dörrar som man vill ha dem men någon färdiginredning med helt öppen överhalva finns inte längre att tillgå tyvärr.
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Vi har lyckligtvis inga sparkbenägna hästar eller täcken på hästarna när de står inne. :) Myrby har i sin tryckta katalog en variant av den så kallade Baryard boxen som en kund specialbeställt med tvådelad slagdörr där överdelen är galler och utan överliggare. Den varianten ser intressant ut, och den borde ju gå att beställa så länge kunden vill ha det? Om jag förstått det rätt så är det ändå kunden i slutänden som har ansvar för stallet om olyckor skulle ske?
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Vi har lyckligtvis inga sparkbenägna hästar eller täcken på hästarna när de står inne. :) Myrby har i sin tryckta katalog en variant av den så kallade Baryard boxen som en kund specialbeställt med tvådelad slagdörr där överdelen är galler och utan överliggare. Den varianten ser intressant ut, och den borde ju gå att beställa så länge kunden vill ha det? Om jag förstått det rätt så är det ändå kunden i slutänden som har ansvar för stallet om olyckor skulle ske?

Nej de säljer inte Bayard boxen i det utförandet längre, de såg ut så tidigare och dumt nog har de fortfarande de i sin katalog men det går inte att beställa dem så utan nu är det bara den lilla öppningsbara luckan i mitten som går att få.
Har frågat dem och det är kört, det är stora serietillverkningar av inredningarna och de kan inte göra sådana ändringar.

Har som sagt själv jagat runt efter helt öppningsbart galler och fått kompromissa.
 
Sv: Bästa typen av boxar?

angående helt öppna boxar + sköpselplats i stallgången, jag har det :D. min häst är både bråkig, sparkig och rent fördjävlig mot andra hästar ibland. i alla fall var hon det innan hon flyttade hit :p, nu så kan hon stå och bli skodd i stallgången med boxgrannen som står och nosar på hennes rumpa och kliar.
visst har man råkat ut för ngn ofrivillig rygg massage från box grannen och ja min häst tycker fortfarande inte om när shettisen står utanför hennes box men hästarna bråkar minimalt med varandra genom den öppna delen, det är oftare att de står och retar varandra genom gallret i boxarna.

32050851.jpg
(japp det är den sparkiga hästen som sparkat ut brädan i dörren + några fönsterrutor, men hon bråkar inte med stora hästar som står i gången(ponnyer räknas inte))
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Vi har lyckligtvis inga sparkbenägna hästar eller täcken på hästarna när de står inne. :) Myrby har i sin tryckta katalog en variant av den så kallade Baryard boxen som en kund specialbeställt med tvådelad slagdörr där överdelen är galler och utan överliggare. Den varianten ser intressant ut, och den borde ju gå att beställa så länge kunden vill ha det? Om jag förstått det rätt så är det ändå kunden i slutänden som har ansvar för stallet om olyckor skulle ske?

Kolla med Ydre, de har egen verkstad. Jag vet inte hur det är med hästboxarna, men den övriga inredningen kan de skräddarsy.
 
Sv: Bästa typen av boxar?

Jag har vanliga boxar från Jaba, men öppningsbart galler som alltid står öppet.

Men skulle gärna haft den typen som bara har ett lågt galler, i en båge, och lite högre front. Myrby Fårö tex.

Uppfattade inte varför du inte vill ha någon överliggare, men lågt galler eller hög vägg borde vara ett bra alternativ i så fall?
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa typen av boxar?

Jag råkade faktiskt på några inlägg om gallernät i en tråd här på Buke. Det ska visst kunna vara risk för skodda hästar att fastna om de reser sig mot gallret. Även någon riktigt allvarlig käkfraktur hade visst inträffat med en hingstbete som fastnat i nätet så då låter det inte så bra ändå. :( Däremot tar det säkerligen upp kraften i en spark allra bäst.

Vi hade galler i förra stallet och vid flera tillfällen hade hästarna lyckats knäppa fast täcket i gallret med spännena fram. Gissar att de stått och kliat sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min islandshäst uppstallad i ett jättebra stall här i närheten. Nu kommer det lite nya hästar och vi ska flytta om lite på...
Svar
7
· Visningar
1 804
Senast: Nea86
·
Anläggning Ska bygga två boxar i ett utrymme där det antagligen stått kalvar nån gång i tiden. Måtten invändigt är 7,93 m x 3,02 m så jag tänkte...
Svar
11
· Visningar
1 885
Senast: Minnie
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 682
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 148
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp