Både soja och b-jäst

JustInCase

Trådstartare
Räknade lite på foderstat och det fattas protein till alla mina hästar med det nya höet, ca 235 fattas det på ena hästen. Tänkte blanda b-jäst och soja och jag skulle behöva ge 0,5 kg soja och 0,2 kg b-jäst till den hästen. Har läst lite om det och det blir tillsammans 0,7 kg och hästen väger ca 700kg. kan detta vara skadligt med tanke på 100gr/100kg häst eller gäller det bara var för sig. Tänkte dela upp det på två mål så den kommer inte att få allt på en gång.

Sv: Både soja och b-jäst

Har du räknat på lusernhack? Det är alltid bättre att ge tillskott i form av grovfoder som är hästens naturliga föda. Då slipper man med sakta invänjning av ex soja som en del hästar kan reagera starkt på.
Mellan tumme och pekfinger skulle jag tro att du behöver ge c:a 2 kg lusern/dag.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Lusernstrå skulle strax under 2000:- till mina hästar varje månad då kg priset är runt 10kr/kg. Känns som att de kan få mer av det proteinfattiga höet då för att få mer grovfoder.

Räknade lite på foderstat och det fattas protein till alla mina hästar med det nya höet, ca 235 fattas det på ena hästen. Tänkte blanda b-jäst och soja och jag skulle behöva ge 0,5 kg soja och 0,2 kg b-jäst till den hästen. Har läst lite om det och det blir tillsammans 0,7 kg och hästen väger ca 700kg. kan detta vara skadligt med tanke på 100gr/100kg häst eller gäller det bara var för sig. Tänkte dela upp det på två mål så den kommer inte att få allt på en gång.

100gram/100 kg häst gäller vad jag förstått bara för soja (men jag är lite osäker).
Jag vet inte hur mkt proteiner b-jäst innehåller per 100 gram.
Men om du ska ge 250 gram soja och 100 gram jäst per gång till en 700 kg häst så borde det vara god marginal ändå. Jästen kan väl knappast innehålla hur mkt som helst. Står det inte ngt på förpackningen? eller du har kanske inte köpt det än.

men det är alltså så att om man räknar med 100g soja per 100 kg häst och utfodringstillfälle så kan man inte ge andra proteinfoder utöver detta samtidigt för då måste man räkna med dem också.

2000 kr :eek::eek:
Betalar för Alfalfan 8:40/kg det blir c:a 500 kr/mån.

Det är alltid en avvägning kostnad-vad är bäst för hästen.

Rolle

Jag skulle nog ge Krafft Protein, då får du 330 g/kg. Den kostar iof rätt mkt (400 kr/25 kg) men då räcker det ju i en månad med det behov som du har.

Har gett det till mina åringar och avelsstoet och de äter det glatt.

Sojagranulat kostar 125 SEK för 25 kg med 400 gram SMRP/kg, Alltså 1,25 per 100 gram SMRP med bra aminosyresammansättning.

Begränsningen per mål gäller ALLA proteinkoncentrat inte bara soja, Orsaken är att man vill att aminosyrorna ska hinna tas upp maximalt i tunntarmen för att inte rinna ner i grovtarmen och göda elaka bakterier. Samma princip som med spannmål alltså (fast andra bakterier). HH

Sojagranulat kostar 125 SEK för 25 kg med 400 gram SMRP/kg, Alltså 1,25 per 100 gram SMRP med bra aminosyresammansättning.

Begränsningen per mål gäller ALLA proteinkoncentrat inte bara soja, Orsaken är att man vill att aminosyrorna ska hinna tas upp maximalt i tunntarmen för att inte rinna ner i grovtarmen och göda elaka bakterier. Samma princip som med spannmål alltså (fast andra bakterier). HH

Tack för svaret! Nu vet jag varför. Om hästen då äter 0,75 kg havre + 250gr soja och 100gram b-jäst morgon+kväll klarar den sig då från att det inte ska rinna ner i grovtarmen?

Oj, vad är det för märke på den sojan du skriver om? Jag får betala 256:- (tror jag det är) på Granngården.

Och när jag ändå har dig på tråden, hur lång tid bör/måste det gå emellan 2 utfodringar med soja?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 073
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka