BÅDE silage o hö i foderstaten???

finapina

Trådstartare
Såg för ngn månad sedan en foderstat för en ponny som på morgonen åt silage och på kvällen hö. Varför väljer man båda ? Trodde man valde antingen eller????

Sv: BÅDE silage o hö i foderstaten???

Varför inte? Är ju ganska många som ger silage/hö och hakat strå och/eller halm för att få till en bra foderstat så varför inte hö och silage.

För att det enklare av något skäl?
Man kan ha en bal i hagen med nät och hö inne i stallet vilket gör hantering lättare. Eller blanda för värdena.

Även en fördel att man kan ta med hö när man åker på tävling, enklare rent praktiskt än hösilage.

Jag har två sorters grovfoder i foderstaten eftersom stallet tillhandahåller båda, samt att det blir en bättre blandning näringsmässigt att komplettera dem. Generellt är det bra att blanda grovfoder, eftersom hästen då får i sig fler sorters gräs. Dessutom är min häst van vid båda fodren, så om en bal är dåligt av nåt av dem så behöver jag inte oroa mig så mkt om jag bara ger det ena.

Det kan ju vara beroende på tillgången man har kanske inte så mycket av någon av sorterna att det räcker hela året eller så har man så olika värden på det att man behöver bägge för att få rätt foderstat. På samma sätt som en del får ersätta en del hö/ensilage med halm för att få till en bra foderstat.

Där jag hade häst förut ville en ägare bara ge hö i hagen och då gav jag hö där och silage i stallet.

Där jag hade häst förut ville en ägare bara ge hö i hagen och då gav jag hö där och silage i stallet.
Så gör jag också. Hö i hagen och ensilage i stallet. Min ena har lite känsliga luftrör och även o höet är okej hygieniskt vid analys så är jag aldrig helt hundra på att det inte är någon hökaka som blir påverkad av lagringen över vintern. Så, det säkra före det osäkra gäller för mig (jag ger naturligtvis aldrig hö som visar något synligt eller kännbart angrepp, men känner mig som sagt aldrig helt hundra)

Kanske för att värdena i höet och silaget skillde sig? En ponny är man ofta restrektiv med hur mycket den får i sig, har man ett hösilage med hög halt protein och energi kanske man kompletterar med ett hö/annat silage till nästa mål som har lägre halt. Men det är lätt att spekulera i anledningarna lättast är väl om du frågar de som gjort foderstaten varför de valt olika typer av grovfoder, men jag kan komma på ett antal anledningar till varför man gör det :)

Min häst får hösilage och hö denna vinter/vår. Hösilage i hagen, för att det är vad som ingår i stallhyran och därmed vad alla andra hästarna äter. Hö får han i boxen, dvs frukost de dagar stallägaren är ledig (tre dagar av sju i veckan) och kvällsmat.
Ska hästen äta enbart hö blir det egen hage = mycket mycket mindre hage + ingen hagkompis. Det skulle funka att ha de andra hästarna på andra sidan staketet, dvs hästen står lugnt i sin hage och flippar inte runt eller så, men jag vill om möjligt att han ska få gå med andra hästar eftersom han uppenbart trivs bäst med det och har redigt tråkigt i hagen ensam. Hästen kan inte äta enbart hösilage (om det inte är "väldigt" torrt, dvs runt 75-79% TS) eftersom han blir väldigt lös i magen då. Dessutom är risken att han får gå själv i sommar, då han inte bör gå på bete dygnet runt (blir fet), och jag vill ytterst ogärna att han ska behöva gå själv hela året..

Min häst åt det på sitt förra stall. Ute torrhö, eftersom hon gick med min fånghäst som inte tålde hösilage, inne silage eftersom stallägaren inte hade tillräckligt med torrhö för båda hästarna alla mål om dagen. Vet flera som gör så för att balansera upp magarna på känsliga hästar också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar