Bädden i lösdriften

A

Annab79

Hur gör ni med bädden i lösdriften? Vi har ingen möjlighet att skotta med traktor utan allt görs för hand.
Den här vintern hade vi spån och halm över. Det har blivit som en bädd.
Hur gör jag nu när det ska tömmas?
Plocka bort det övre och låta bädden var kvar?
Eller måste jag tömma allt och börja om?
Mycket jobb på en lösdrift på 60 m2.

Sv: Bädden i lösdriften

Hur gör ni med bädden i lösdriften? Vi har ingen möjlighet att skotta med traktor utan allt görs för hand.
Den här vintern hade vi spån och halm över. Det har blivit som en bädd.
Hur gör jag nu när det ska tömmas?
Plocka bort det övre och låta bädden var kvar?
Eller måste jag tömma allt och börja om?
Mycket jobb på en lösdrift på 60 m2.

Jag tömmer min för hand, min ligghall är bara 3*6m så det är ca 4-5h jobb!:p
Har halmbädd!

Om du måste tömma eller inte beror väl på takhöjden? ;) Det kommer bli djup bädd i längden om du inte mockar ut.

Vi tömde mitt vindskydd/ligghall som är på ca 40 kvadrat i veckan och då körde vi in traktorn med skopan och mockade för hand. Längs med väggarna var det nästan bara torr halm så den sparades och drogs sen ut som början till ny bädd.

Samma dag mockade jag ur två fölboxar med permanent spånbädd så jag behövde inte gå på gym den dan iaf... :)

Jag har halmbädd (med grusbotten) i vår lösdrift. Halmbädden är nu drygt 2 år gammal, och den har hållt sig jätte fräsch! Tills nu... Jag strör lite med stalosan mellan varven, innan jag ströar upp med ny halm. Det har säkert bidragit till att bädden hållt sig så fräsch så länge. Om det är hög luftfuktighet ute så luktar det, ja inte illa, men lite unket om bädden. Så jag tror att det är läge att ösa ut den. Ligghallen är på ca 35 kvadratmeter. Troligen kommer inte traktorn in helt i ligghallen, så det blir nog mycket ösande för hand. Om det inte på något magiskt sätt skulle gå att fixa till den utan att ösa ut den... Bädden är ju fast och stabil nu, så känns lite så där att bara ösa ut allt.

Om du måste tömma eller inte beror väl på takhöjden? ;) Det kommer bli djup bädd i längden om du inte mockar ut.

Vi tömde mitt vindskydd/ligghall som är på ca 40 kvadrat i veckan och då körde vi in traktorn med skopan och mockade för hand. Längs med väggarna var det nästan bara torr halm så den sparades och drogs sen ut som början till ny bädd.

Samma dag mockade jag ur två fölboxar med permanent spånbädd så jag behövde inte gå på gym den dan iaf... :)

Markerade med fettext ovan. Vad är djupbädd? Menar du djupströbädd? Alltså att den blir verkligt permanent? Skulle den kunna ligga kvar längre?

Har precis mockat ur min lösdrift, är bara ett litet hörn kvar då vi stack grepen rätt i ett getingbo:crazy:. Har ganska stor lösdrift och har mockat för hand(har kört ut 150 skottkärror ungefär).

Efter förra vintern mockade vi aldrig ur utan strödde bara upp med nytt men eftersom det var så mycket snö i vintras kändes allt lite blött och ofräscht nu.

Strör bara med halm och är sand/grus under.

Markerade med fettext ovan. Vad är djupbädd? Menar du djupströbädd? Alltså att den blir verkligt permanent? Skulle den kunna ligga kvar längre?

Jag tror kanske hon menade att man kan låta bädden ligga tills den vuxit så på höjden att det blir för lågt i tak för hästarna =)

Men du trofé, vad är stalosan för något?

TS: Vi mockar ut vår bädd någon gång efter insektssäsongen (hästarna använder lösdriften som allra mest i juni-juli). I aug-sept-okt används den knappt alls och då passar vi på att mocka ut. Vi tar så mycket vi orkar helt enkelt och när vi har tid! Förra året var bädden mkt fin och inte så hög så då mockade vi faktiskt inte ut allt. Om ni har möjlighet att låna en traktor så kan ju den vara till nytta även om ni inte kan just mocka ur med den - t ex genom att mocka direkt i skopan istället för i skottkärra, eller genom att flytta en provisorisk gödselhög precis utanför lösdriften.

Jag tror jag låter bädden vara ett år så byter jag ut den nästa sommar. Det måste ju fungera bra. Har dock bytt ut den övre halmen. Så det känns väldigt fräscht. Använder boxnytta i lösdriften. Är det fel at ha bara spån i lösdriften? Känns som det skulle underlätta otroligt. Får i såfall bli till nästa år.
Vi ska nämligen öppna upp så lösdriften kommer att bli 120m2. Man kan ju mocka varje dag och även ta kisset. Men de ska ändå ha ett bra lager med spån så det värmer.
Blir som en stor box att mocka. Hur många har bara spån i sin lösdrift? Hinner kisset frysa på vintern?

Ha ha, i så fall kan vi låta bädden ligga länge, vi har 6 meter till taknocken invändigt!

Stalosan F tror jag det heter, finns i en röd hink på Granngården. Det är ett roda pulver som man antingen strör i botten av en box/lösdrift innan man lägger in strö/anlägger bädd. Eller så använder man det som miljöförbättrande medan man har en bädd. Går att använda till i princip alla djurslag vad jag förstår, och är inte skadligt eller giftigt på något sätt. Gooogla på Stalosan F så borde det gå att hitta fram någon information.

KL

Var ute och "analyserande" bädden igår, jag tror att anledingen till att vår bädd luktat lite unket är för att det är för lite halm. Bädden multnar ju underifrån och så äter hästarna en hel del ovanifrån, så det har sjunkit en del på strö bara sista veckorna.

Smart som skrevs ovan att man inte tar ut precis allt. På många ställen i vår lösdrift kissar de aldrig, så läng tex de flesta kanter är det alldeles torrt.

Vi har ingen bädd, grus i botten och för lågt i tak för att komma in med traktor. Mockar varje dag som en vanlig box utan bädd. Funkar helt ok tycker jag, givetvis enklare med bädd och traktorutmockning.

Vi har en ganska stor halmbädd ca 60 kvm och den mockas regelbundet. Så bonden tar ut den vartannat år. Ser fin ut och luktar inte.

När ni tar ut bädden efter två år, hur är den då? Är den fortfarande fräsch och ni tar ut den ändå, eller börjar den bli dålig på något vis då?

Har ni grus, jord eller gjuten botten i lösdriften?

Vi har bädd med jord under. Hästarna bajsar bara i ligghallen har aldrig sett något kiss där så jag mockar ut ett par gånger i veckan och sen så får halmen ligga. Enligt stallägaren så har de aldrig behövt att mocka ur utan det blir en naturlig förmultningsprocess. Ströet är väldigt fräscht och fint.

När ni tar ut bädden efter två år, hur är den då? Är den fortfarande fräsch och ni tar ut den ändå, eller börjar den bli dålig på något vis då?

Har ni grus, jord eller gjuten botten i lösdriften?

Den var inte jättefräsch så det var väl därför den togs ut. Vi har vattnet i badkar i vindskyddet så när det hälls ut så blir bädden blötare än nödvändigt. Nu ser den torr o fin ut så den får ligga kvar. Används bara på vintern.
Vi har jordbotten.

Ha ha, i så fall kan vi låta bädden ligga länge, vi har 6 meter till taknocken invändigt!

Jamendåså! En liten stege och du behöver inte mocka ut på många år =)

Stalosan F tror jag det heter, finns i en röd hink på Granngården. Det är ett roda pulver som man antingen strör i botten av en box/lösdrift innan man lägger in strö/anlägger bädd. Eller så använder man det som miljöförbättrande medan man har en bädd. Går att använda till i princip alla djurslag vad jag förstår, och är inte skadligt eller giftigt på något sätt. Gooogla på Stalosan F så borde det gå att hitta fram någon information.

Tack för infon, denna produkt hade jag helt missat!

Ha ha, ja hästarna får väl klättra in till slut! Funderade just bara på om jag skulle ösa ut bädde i år eller inte. Men jag tror att jag låter den ligga. Verkar den på upphällningen så får den åka ut tidigt i vår.

Angående det med att bädden ökar på höjden. Vår bädd har inte ökat någonting på höjden sedan den var ny (för två år sedan)! Så den multnar nog i samma takt underifrån som den byggs på ovanifrån. Räknade ut att vi gjort över med ca 30 små balar halm och 6-7 stora rullar med halm på bäddden. Och frågan är vart har all halm tagit vägen?!?

jag har spån men ska lägga in halm denna vintern, mina hästar använder inte ligghallen som toalett, så inget mockande här :love:

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 218
Senast: Marvin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 207
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?