Bädda för kattmamma

kvandi

Trådstartare
Våran stallkatt skall troligtvis ha kattungar, av den ökande magstorleken att dömma. Vi hann inte kastrera, fast planen är fortfarande att hon skall "under kniven", men nu får det vänta.

Hur kan man hjälpa en blivande kattmamma? Skall vi köpa hem filtar, bygga nån låda? Jag har noll koll på det här med katter, men nåt behöver hon- i stallet finns inga mysiga garderober eller nån varm säng o bädda i. Igår kröp hon in i en blå hö-säck o satt där o såg ut att ha riktigt mysigt :) Tänkte väl försöka installera något i sadelkammaren, som är uppvärmd.

Så ni som haft kattungar, hur fungerar det? Börjar de bädda långt innan, eller är det nåt de kommer på när värkarna startar? Alla tips är värdefulla!

piisen
pisen.jpg

Senast ändrad:
Sv: Bädda för kattmamma

Katter brukar välja sina platser själva men det ska vara varmt och mysigt, miljön ska vara trygg och lugn
Lite mat vid sidan om är inte heller fel då de ogärna lämnar ungarna

Det är alltid bra att inreda en liten baby-låda till kattmamman. Hon väljer antagligen att föda någon annanstans, men ställer man lådan på en lugn, varm och dragfri plats och flyttar mamma och ungar dit när ungarna är födda brukar hon hålla ungarna där.

En stor pappkartong som man skär ut ett hål i sidan på funkar jättebra. Jag brukar lägga tidningar i botten (tidningspapper isolerar bra) och lägga ett gammalt örngott överst. Mer avancerat än så behöver det inte vara. Frotté är ingen höjdare eftersom kattungarnas små klor gärna fastnar i frotté, men i princip allt slätt tyg funkar bra att använda.

Vår katt fick för sig att bädda under vårat täcke när vi låg och sov. Hon som aldrig spann innan hon fick ungar kröp in under täcket mitt i natten, spann som en tok och bäddade runt. Nästa morgon ångrade hon sig och bäddade på ett högst olämpligt ställe mitt i hallen.

Vi fick henne att under protest flytta in i en inredd byrålåda i gästrummet. Där verkade hon trivas bra när hon accepterat läget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka