Backande häst

S

smiley

Jag har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Jobbar mycket med seven games och alla lekar funkar bra, förutom en. När jag skickar ut hästen på en liten volt runt mig ställer han sig ibland mot mig och backar. Det känns verkligen som om det blir omvända roller och han börjar flytta runt mig istället.

Vad kan jag göra innan för att förebygga? Nån speciell lek där ni tror att det brister?

Vad kan jag göra när han börjar backa för att han ska vilja "springa runt" mig istället för att backa?

Alla ideer och tips är välkomna:idea:

Sv: Backande häst

Har testat dom där lekarna lite grann men minns inte alls:rofl:

Men i alla fall, (Kom ihåg att detta fungerar på min häst, har inte testat på någon annan) jag skulle väl göra två saker.
Först och främst skulle jag aldrig tillåta att han backar mot mig. Då skulle han få en klapp i baken, antingen med ev. longerpisk annars med grimskaft ändan.
Men för att undvika det.. Tja, kanske om man är lite mer snett bakom i stället för rakt från sidan? Då borde man ge mera tryck på rumpan...

Funderar lite, blir intressant att se vad dom andra säger. Har själv aldrig stött på hästar som backar inåt, min brukade från början kasta rumpan utåt så att han stod och såg på mig i stället för att röra sig.

Skrev kanske lite oklart, han backar från mig, alltså med huvudet mot mig:) .

Detta händer ibland då jag ska driva runt honom innan jag skickar honom på transporten. Han har märkt att han kan komma undan genom att göra detta.

Det är antagligen för att du hamnar för långt framför bogen på hästen som då hamnar i den backande positionen... pröva att placera dig bakom hans framben så brukar det lösa sig!!:)

Ja, precis, driv honom bara framåt, min gjorde också så, speciellt i början när jag linlöpte honom, nu gör han det någon gång i bland när det blir jobbigt, man lär sig snabbt att se på dem när de tänker göra det och då är det bara att driva innan han hinner stanna upp.
Jättebra sätt att träna lastning på, just att aldrig låta den stå still, eller frysa fast utan driva den först i back och sedan runt sig, men det gäller ju att hästen går undan för tryck /påverkan med grimskaft..

Tack för alla svar!:)

Jag försöker ställa mig i "rätt" position för att driva honom framåt, men han vänder sig mot mig och backar.

Ja, vår lasträning är ungefär utanför transporten=jobb inne=lugnt och skönt. Brukar driva runt honom (eller detta brukar knappt behövas, oftast kan jag bara skicka in honom). Men ibland verkar det som att han tycker att det är bättre att backa än att gå in. Har försökt att fortsätta backa honom så att han tycker det är jobbigt, men han är inte så villig att gå framåt ändå. Vad ska jag göra för att få honom att vilja sluta backa?

Du måste visa vem som bestämmer genom att putta bort huvudet, ställa dig bakom bogen och driva hästen framåt!! Ge inte upp!! Driv fram, begär halt, och fram igen tills hästen vet vem som bestämmer. Gärna utan longerlina till en början, inte så mycket att hålla ordning på då...

Lycka till!! :rofl: :rofl:

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 285
Senast: Görel
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama