J

Jaenette Matzen

Hej sitter idag på en 6 åring och tro det eller ej men jag upptäckte att han inte kan backa. Så min fråga är hur lär man hästen att tänka frammåt men gå bakåt tipps och ideer ...

Sv: backa

Oj, har inget bra svar för just själva "dressyrryggningen". Alla mina lär sig automatisk att backa för handen eftersom de nästan aldrig står still de första gången jag sitter upp. Dvs jag stoppar med handen o de flyttar tebax. Så enkelt brukar det vara. Sedan backar jag nästan aldrig mina hästar, tävlar inte dressyr längre å de brukar vara unghästar. Men tja, det brukar nog trots allt komma från handen från början. Sedan ju mer förtrogen häst blir med hjälperna o ryttaren med reaktionerna av hjälperna desto finare kan det bli.

Finns säkert bättre sätt men för egen del så har det aldrig fått negativ inverkan när de lärt sig backa för handen. Även om det kanske är lätt att hamna i läget "dra bakåt", tänka bakåt osv osv o jag har heller ingen förklaring till varför jag inte råkat ut för det. Suck, vilket bra svar *not* Ville iaf bara säga att det inte direkt leder till ngt negativt om man använder de bromsande hjälperna rätt, iaf inte om man ser mig som ett exempel ;)

hej tack för svaret. Han har ganska svårt att förstå att han ska backa även när jag står på backen. Det börjar komma lite nu när jag börjat träna lite nh från marken. Stanna och flytta bakdelen kan han kalas bra nu :) Men backen är svår att få till. När jag sitter på ryggen och gör "som vanligt" står han bara still och tar jag i handen lite till så gapar han och står still.. *he he* frågan är om man ska försöka ta hjälp från någon på marken som "puttar" lite på honom. För att vara extra tydlig lixom..

Ta hjälp av någon som med en dressyrpisk petar på hästens kronrand, i överenskommen ordning.

Dvs du gör halt framför din kompis, du börjar med hjälpen för att rygga med höger fram först, samtidigt som din kompis petar/knackar på kronranden på hästen. Lätta av din sits lite så att du sitter en aningen frammåt i början, då går det lättare.

Går även att öva utan ryttare, tänk bara på att du aldrig drar hästen bakåt i munnen, då är du fel ute.

hej tack även för ditt svar. Det ska jag pröva, ska kompisen stå framför eller på sidan om??

Min tränare brukar göra som blandrastik säger men knacka med koppen på spöt istället, extra bra om det är en hård knopp... mot hoven och det tycker de är lite obehagligt och flyttar bak foten.

jag provade igår att från marken peta lite på kronranden samtidigt som jag tittar honom i ögonen och går sakta mot honom och vevade lite med handen i någon slags cirkel då backade han fin fint tillslut kunde jag ta bort spöt och bara gå mot med den vevande handen. så svårt att förklara men det funkade tusen tack. I morrn ska jag försöka från ryggen igen med kompis framför.. kanske det räcker med att hon gör samma tecken kroppsspråket som jag ... vi får se.. :bump:

hej Alla ni som kommit med fina svar till mig. Idag kan jag mddela att problemet är löst och han backar fin fint. Visst kommer jag att få nöta det lite innan det sitter helt men nu förstår han vad jag menar utan problem.

tack alla :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama